شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 35795
سلامت نیوز: افراد غیر سیگاری که در مناطقی با آلودگی بالای هوا زندگی می‏‌کنند 20 درصد بیشتر از افرادی که در هوای پاک زندگی می‎کنند در اثر سرطان ریه جان خود را از دست می‎دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، محققان در یک مطالعه جدید اعلام کردند، افرادی که در طول عمرشان هرگز سیگار نکشیده‎اند اما در مناطقی با آلودگی بالای هوا زندگی می‎کنند، تقریبا 20 درصد بیشتر از کسانی که در هوای پاک زندگی می‎کنند احتمال دارد بر اثر ابتلا به سرطان ریه بمیرند.

بر اساس گزارش زی‎نیوز، «فرانسین لادن» استاد دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، گفت: اگرچه استعمال سیگار اولین عامل بروز سرطان ریه محسوب می‎شود اما آمارها نشان می‌دهد که از هر 10 بیمار مبتلا به سرطان ریه، یک نفر هرگز سیگار نکشیده است.

ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا که باعث تحریک ریه‎ها و التهاب آن‎ها می‌شود، یک عامل خطر ساز برای بروز سرطان ریه است.

با این وجود، افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در ارتباط با آلودگی هوا در مقایسه با افزایش 20 برابری این بیماری در افراد سیگاری، از اهمیت و درصد کمتری برخوردار است.

شواهد بسیاری وجود دارد که قرار گرفتن در معرض ذرات ریز هوا، مرگ و میر ناشی از بیماری‎های قلبی_ریوی را نیز افزایش می‎دهد. ذرات ناشی از آلودگی هوا می‌تواند باعث التهاب ریه‎ها و وارد آمدن آسیب به DNA فرد شود.

در تحقیقات قبلی نیز نتایج مشابهی در این زمینه به دست آمده است. به عنوان مثال؛ مطالعه‎ای که بر روی مردم چین در سال 2009 صورت گرفت، نشان داد که علت افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در این کشور مربوط به آلودگی هوای داخل ساختمان‌ها ناشی از سوزاندن زغال سنگ و چوب است. چند مطالعه دیگر در کشورهای اروپایی نیز نشان داد که این مشکل با میزان سطح دوده و دود اگزوز خودروها در افراد غیر سیگاری مرتبط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha