فیزیوتراپی زانو به کاهش درد و افزایش قدرت آن کمک می‌کند. با کمک فیزیوتراپی می‌توانید از افزایش قدرت تحرک یا ساده‌تر شدن حرکاتی مثل پیاده‌روی، ایستادن از موقعیت نشسته یا استفاده از پله برخوردار شوید. در استفاده از فیزیوتراپی فرقی نمی‌کند که یک آسیب‌دیدگی شدید و مزمن ورزشی دارید یا دردتان شکلی طولانی‌مدت به خود گرفته و ناشی از آرتروز باشد؛ در هر دو صورت با کاهش قابل توجه درد مواجه خواهید شد. فیزیوتراپ، متخصص حرکت و عملکرد اعضای بدن است و برای کمک به ریکاوری شما از تجهیزات مختلفی استفاده می‌کند.

درمان زانو درد با  فیزیوتراپی

تکنیک‌های مختلف درمانی نظیر اولتراسوند تراپی، درمان با کمپرس گرم و سرد، تزریق پی آر پی و... می‌توانند جهت درمان زانو درد مورد استفاده قرار گیرند.

10 حرکت در فیزیوتراپی برای کاهش زانو درد

مطالعات نشان داده که حرکات ورزشی برای کمک به زانو درد ناشی از آسیب‌دیدگی، به جلوگیری از خشکی مفصل کمک می‌کند و حمایتی که به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد. به‌علاوه، با تمرینات ورزشی درد شما را کاهش داده و کمک می‌کند کارهای روزانه‌تان را راحت‌تر انجام دهید. زانو هم مثل لولای در زنگ‌زده است که با ورزش و اعمال تغییراتی در زندگی، می‌توانید آن را تقویت کنید و کارهایی را که دوست دارید انجام دهید. در این‌جا می‌خواهیم درباره 10 تمرین فیزیوتراپی برای مصدومیت‌های زانو صحبت کنیم که به تقویت عضلات مفصل زانو کمک می‌کند.

  1. کشش چهارسر ران

صاف بایستید و سپس با دست راستتان، قوزک پای راستتان را بگیرید. قوزک پا را از پشت به سمت باسنتان خم کنید تا کشیدگی جلوی ران را حس کنید؛ 30 ثانیه در همین حالت بمانید. این حرکت را سه مرتبه در روز، روی هر دو پا انجام دهید و آن را به دفعات تکرار کنید.

  1. کشش همسترینگ

پایی که درد دارد را روی یک پله (یا استپ ورزشی) قرار دهید و کمر صافتان تا جایی که کشش پشت ران را حس کنید، به سمت جلو خم کنید. 30 ثانیه در این حالت بمانید و آن را سه مرتبه تکرار کنید؛ پایتان را عوض کرده و این حرکت را مجددا تکرار کنید.

  1. حرکت کیک‌بک

صاف بایستید و پشتی یک صندلی را بگیرید؛ زانوی راستتان را خم کنید و پای راست را تا جایی که می‌توانید به سمت عضلات سرینی بالا بکشید. 3 تا 5 ثانیه در این حالت بمانید؛ سعی کنید این حرکت را 10 تا 15 مرتبه تکرار کنید. حتماً بالاتنه را صاف نگاه دارید. برای چالشی‌تر شدن این حرکت، وزنه به قوزک پایتان ببیندید. پایتان را عوض و این حرکت را با پای دیگرتان هم امتحان کنید.

  1. حرکت پل

روی تشک دراز بکشید؛ زانوهایتان را به حالت 90 درجه در بیاورید و کف پاهایتان روی زمین بماند. عضلات لگن و شکمتان را منقبض کنید و تا جایی که می‌توانید بدنتان را از تشک فاصله بدهید بدون این‌که کمر را خم کنید. حالت پل را از 3 تا 5 ثانیه حفظ کنید و سپس به حالت اول برگردید؛ این حرکت را 10 تا 15 مرتبه تکرار کنید. سختی تمرین را با اجرای حرکت پل به کمک یک پا، افزایش دهید.

  1. حرکت صدف

پاهایتان را روی هم قرار دهید و به کنار دراز بکشید؛ لگن و زانوهایتان باید در زاویه تقریباً 90 درجه ای خم شود. زانوی بالایتان را تا جایی که می‌توانید از زانوی پایینی دور کنید و در عین حال کف پاهایتان را به هم چسبیده نگاه دارید. این حرکت را به آرامی و با کنترل انجام دهید (با 10 تا 15 تکرار).

  1. ایستادن روی یک پا

روی پای آسیب‌دیده بمانید و پای دیگر را به مدت دو دقیقه بالا بیاورید (دو بار در روز). برای آن‌که این کار را چالشی‌تر کنید، چشمانتان را ببندید و در همین حال، توپی را به هوا بیندازید، یا روی یک بالشت / سطح ناهموار بایستید.

  1. تمرین ساق پا

بایستید و به پشت یک صندلی تکیه کنید، خودتان را به آرامی به روی انگشتان پایتان بکشید و سپس به وضعیت اولیه برگردید؛ این حرکت را 20 مرتبه تکرار کنید. راه‌های مختلفی برای افزایش شدت این تمرین وجود دارد؛ می‌توانید یک وزنه سبک هم در دستانتان بگیرید، این حرکت را با یک پا انجام دهید و یا برای انجام حرکت روی لبه یک پله بمانید.

  1. اسکوات با دیوار

به دیوار تکیه کنید و پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز کنید. زانوهایتان را خم کنید و به حالت اسکوات در بیایید (شبیه به حالت نشستن بر روی صندلی)، سپس پاهایتان را صاف کنید و به وضعیت اولیه برگردید. این حرکت را در 10 تکرار انجام دهید؛ برای آن‌که شدت حرکت را بیشتر کنید، پایین‌تر بیایید و زمان بیشتری را در این حالت بمانید.

  1. خم شوید

روی پای آسیب‌دیده بمانید و در حالی که پای دیگرتان را به سمت عقب کشیده‌اید، به آرامی (از لگن) خم شوید تا دستتان به زمین برسد. سپس دوباره بایستید و به حالت اول برگردید؛ این حرکت را 10 مرتبه برای هر پا تکرار کنید. سختی حرکت را با قرار دادن چیزی روی زمین و لمس آن در هر بار خم‌شدن افزایش دهید.

  1. حرکت لانژ

بایستید، پای آسیب‌دیده را جلو گذاشته و زانوی سالمتان را به سمت پایین (زمین) حرکت دهید. مطمئن شوید که زانوی جلویی (پای آسیب دیده) از انگشتان پایتان جلوتر نرود. بالاتنه باید کاملاً صاف باشد و با فشار بر روی پای جلویی، خودتان را بالا کشیده و به حالت اولیه برگردید. این حرکت را ده مرتبه برای هر پا تکرار کنید و برای سخت‌ترشدن آن، وزنه‌هایی در دستانتان بگیرید.

مزایای فیزیوتراپی برای درمان زانو درد

فیزیوتراپی می‌تواند مزایای مختلفی برای افراد مبتلا به درد زانو به همراه داشته باشد که بعضی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کاهش درد: استفاده از روش‌هایی مثل تحریک الکتریکی و گرما/سرما درمانی در فرایند فیزیوتراپی به کاهش درد کمک می‌کند.

  • افزایش بازۀ حرکتی: انجام حرکات کششی و تقویتی عضلات اطراف زانو، به افزایش بازه حرکتی مفصل آسیب‌دیده کمک می‌کند.

  • بهبود گردش جریان خون: تکنیک‌هایی مثل ماساژ و تحریک الکتریکی باعث می‌شود که فیزیوتراپی در بهبود گردش جریان خون در ناحیه تحت درمان کمک کند.

  • کاهش التهاب: روش‌هایی مثل تحریک الکتریکی و سرمادرمانی در فرایند فیزیوتراپی، به کاهش التهاب مفصل کمک می‌کند.

باید هر چند وقت یک‌بار برای زانودردم به متخصص فیزیوتراپ مراجعه کنم؟

زمان برگزاری جلسات فیزیوتراپی به شدت زانودردتان بستگی دارد. در اکثر موارد باید یک تا دو بار در هفته (به مدت چند هفته) به فیزیوتراپ مراجعه کنید. با کاهش زانو درد، توالی جلسات درمان هم کم می‌شود. متخصص فیزیوتراپ یک برنامه تمرینی هم برای خانه و بین جلسات در نظر می‌گیرد که به تسریع فرایند درمانتان کمک خواهد کرد.

درمان های دیگر

اولتراسوند تراپی

اولتراسوند تراپی، نوعی درمان با استفاده از امواج صوتی است که به منظور بهبود سرعت درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً از این روش برای درمان درد و خشکی عضلانی استفاده می‌شود. اولتراسوند تراپی به کاهش التهاب، بهبود گردش جریان خون و تسریع فرآیند بهبود کمک می‌کند.

در جلسه اولتراسوند تراپی، ژلی روی پوست زانو مالیده می‌شود و یک دستگاه شبیه به دسته بازی، بر روی ناحیه آسیب دیده حرکت داده می‌شود. امواج صوتی ساطع شده از دستگاه به عمق بافت نفوذ می‌کند.

تحریک الکتریکی

تحریک الکتریکی نوعی درمان با استفاده از جریان برق است که به بهبود بافت کمک می‌کند. از این روش درمان معمولاً برای کاهش درد، تورم و التهاب استفاده می‌شود. تحریک الکتریکی به کاهش اسپاسم عضلانی، افزایش گردش جریان خون و تسریع دوره درمان کمک می‌کند.

در جلسه تحریک الکتریکی، الکترودهای کوچکی روی پوست زانو قرار داده می‌شود که جریان الکتریکی خفیفی از طریق آن‌ها به پوست اعمال می‌شود. این جریان به عمق بافت نفوذ نموده و به کاهش درد کمک می‌کند.

گرما درمانی

در روش گرما درمانی از گرما برای تسریع دوره درمان، درمان درد و خشکی عضلانی استفاده می‌شود. گرمادرمانی به افزایش گردش جریان خون، آرام ‌شدن عضلات و تسریع دوره نقاهت کمک می‌کند. در جلسه گرمادرمانی، یک حوله گرم یا پد حرارتی روی پوست زانو قرار داده می‌شود و این گرما به شل‌شدن عضلات و کاهش درد کمک می‌کند.

سرما درمانی

در روش سرما درمانی از سرما برای کوتاه شدن روند درمان، تورم و التهاب استفاده می‌شود. سرما درمانی به کاهش تورم، رفع درد و سریعتر شدن روند درمان کمک می‌کند. یک بسته سرد یا یخ بر روی پوست زانو قرار داده می‌شود و این سرما به بی‌حس شدن ناحیه دردناک و کاهش درد کمک می‌کند.

تزریق

درمان زانو درد با فیزوتراپی

گاهی پیشنهاد پزشکان به تزریق مستقیم دارو یا مواد دیگر در مفصل است. از جمله مثال‌های تزریق به مفصل عبارت‌اند از:

  • کورتیکواستروئید: تزریق داروی کورتیکواستروئید به مفصل زانو می‌تواند به کاهش نشانه‌های آرتروز و تسکین درد مزمن (که شاید چند ماه ادامه داشته) کمک کند؛ اما الزاماً در تمامی موارد مؤثر نیستند.

  • هیالورونیک اسید: یک مایع غلیظ، مشابه با ماده طبیعی نرم‌کننده حرکت مفاصل است که می‌توان آن را برای بهبود حرکت و کاهش درد، به صورت مستقیم در مفصل زانو تزریق کرد. اگرچه نتایج روشنی از اثرگذاری این درمان وجود ندارد، اما کاهش درد ناشی از تزریق هیالورونیک اسید (یک یا چند تزریق) می‌تواند تا شش ماه باقی بماند.

  • تزریق پی آر پی: PRP شامل فاکتورهای رشد مختلفی است که به کاهش التهاب و بهبود روند درمانی کمک می‌کند. بعضی مطالعات نشان داده‌اند که پی‌آرپی به بعضی افراد مبتلا به آرتروز کمک می‌کند، اما به مطالعات بیشتری برای این منظور نیاز است.

سخن پایانی

درمان زانو درد با فیزوتراپی

فیزیوتراپی، روش درمان مؤثری برای زانو درد است که به کاهش درد، تورم و التهاب کمک می‌کند. با کمک فیزیوتراپی می‌توان بازه حرکتی و سرعت درمان را افزایش داد. اگر گرفتار زانو درد هستید، حتماً برای درمان به یک متخصص فیزیوتراپ مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha