رعایت نکردن قوانین شستشوی روتختی یکی از عوامل اصلی کهنگی، رنگ و رو رفتگی و خرابی آن است.   تکنولوژی تولید روتختی روی راحتی، دوام و قوانین مراقبت از آن تأثیر می گذارد.  تعیین کردن نوع پارچه برای روتختی مناسب ، دشوار است. بدون شک بهترین روتختی ، بستری است که از مواد 100% طبیعی ساخته شده باشد. آنها کاملا آب را حذف می کنند، تهویه مناسب و عایق حرارتی را فراهم می کنند و علاوه بر این، حتی برای پوست حساس کودکان نیز ایمن هستند. با این حال، تفاوت هایی بین آنها وجود دارد که قبل از انتخاب پارچه برای روتختی باید از آنها آگاه باشید. تفاوت بین انواع پارچه های طبیعی ، استفاده از تکنیک های مختلف بافت است و اگرچه ممکن است چنین اطلاعات فنی در ابتدا برای یک خریدار معمولی دشوار به نظر برسد، اما به تعیین بهترین روتختی کمک می کند. سه بافت اصلی برای روتختی وجود دارد: کتان -  نخی - ساتن

الزامات رعایت بهداشت و نحوه شستشوی روتختی

روتختی ها را هر چند وقت یکبار باید شست؟

بر طبق استانداردهای بهداشتی توصیه می شود یک بار در هفته روتختی تخت را تغییر دهید و بشویید. اینکه چرا اصلاً لازم است روتختی را تعویض کنید کاملاً واضح است: روتختی ، عرق و کثیفی را از بدن شخصی که روی تخت می خوابد جذب می کند ، کوچکترین پوسته ها و موها روی آن باقی می مانند و همه اینها به بستری برای تولید مثل باکتری های مختلف و کنه ها تبدیل می شود.
کتان تا حدودی با تهویه و نور خورشید تازه می شود، اما همچنان کثیفی و عرق از آن محو نمی شود، پس شستن آن همچنان ضروری است. اگر فردی با لباس خواب بخوابد و دمای اتاق خیلی زیاد نباشد (18 تا 20 درجه) مثلاً در زمستان، روتختی دیرتر کثیف می شود و می توانند هر 2 هفته یکبار تعویض شوند.

الزامات رعایت بهداشت و نحوه شستشوی روتختی

چگونه روتختی های دارای پارچه های مختلف بشوییم؟

همه پارچه ها از نظر جنس الیاف و ساختار بافت متفاوت هستند، خواص متفاوتی دارند و بنابراین باید شرایط شستشوی متفاوتی برای آنها اعمال شود.
بادوام ترین پارچه ها از الیاف طبیعی مانند پنبه یا کتان تولید شده و وزن پایه بالایی دارند. این نوع روتختی ها را می توان در دمای بالا (تا 95 درجه) شستشو داد
پارچه‌های نازک ‌تر یا با بافت خاص (مثلاً پوپلین، ساتن) به حالت ملایم‌تر (40-60 درجه) و چرخش ملایم‌تری نیاز دارند. آنها را فقط به روش طبیعی و در برابر هوا خشک کنید. برای شستشوی این روتختی ها ، دما نباید بیش از 60 درجه بوده و چرخش ملایم با سرعت کم توصیه می شود. اما بهتر است آبکشی را دو بار تنظیم کنید تا بقایای مواد شوینده را بهتر از آن پاک کند . روتختی های پوپلین را باید در دمای 40 درجه شست و شو داد و در سرعت های کم و متوسط اتو کرد. همچنین توصیه می شود روتختی های ساتن را در دمای 40 درجه بشویید (اگرچه ساتن 60 درجه را تحمل می کند) با دوبار آبکشی و چرخش با سرعت متوسط شسته و آن را در داخل و خارج از نور مستقیم خورشید خشک کنید.
پارچه های بافته شده از الیاف مصنوعی و دارای الگوی رنگی روشن باید در دمای تا 40 درجه با ملایمت بیشتری شسته شوند.
در نهایت، دقیق ترین شستشو برای محصولات بافته شده از ابریشم طبیعی 30 درجه و ظریف ترین حالت شستشو با چرخش ضعیف است . علاوه بر این، برخی از ست های روتختی را نمی توان به هیچ عنوان سایید.
به طور کلی ، هر تولید کننده روتختی تخت همیشه علامت خاصی را روی مجموعه های خود قرار می دهد که باید هنگام انتخاب حالت شستشوی روتختی از آنها استفاده شود.

نحوه از بین بردن لکه های سخت از روی رو تختی

لکه های ادرار معمولاً برای اولین بار با آب سرد و صابون خانگی پاک می شوند. در موارد شدید، می توانید محلولی از آب لیمو و نمک تهیه کنید، بگذارید سه ساعت روی لکه بماند و آبکشی کنید تا هیچ اثری از آن باقی نماند.
لکه خون از جمله لکه های سرسخت است . یک لکه تازه تقریباً بلافاصله با جریانی از آب سرد پاک می شود. اما اگر کثیفی قدیمی است، باید مقدار زیادی لکه بر استفاده کنید.
لکه های قهوه و چای به راحتی با سرکه پاک می شوند. درست است، برای مدتی بوی خوشایند نخواهد بود، اما به سرعت ناپدید می شود.

چند اصل مهم برای شستشوی صحیح روتختی

در برخی موارد (با کمی آلودگی موضعی)، می توانید روتختی را با دستان خود بشویید، اما این کار وقت گیر و ناخوشایند است. بنابراین بهتر است روتختی را در ماشین لباسشویی بشویید .
برای این کار موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- همیشه توصیه های سازنده را دنبال کنید و برنامه شستشو را با توجه به علامت گذاری روی آن انتخاب کنید.
- سعی کنید منسوجات مختلف که از پارچه ها و انواع الیاف و همچنین رنگ های بسیار متفاوت ساخته شده اند را با یکدیگر داخل درام ماشین لباسشویی قرار ندهید. شستن روتختی با رنگ های روشن جدا از رنگ های تیره صحیح خواهد بود.
درام را کامل بار نکنید، زیرا پارچه های باکیفیت (ساتن، پوپلین) نیاز به شستشوی ملایم با نصف بار دستگاه دارند.
- سعی کنید روتختی های کثیف را برای مدت طولانی نگهداری نکنید ، زیرا شستن آنها سخت تر خواهد بود. قبل از شستشو نیز لکه ها ی روی آنها را پاک کنید.
دانستن نحوه شستن روتختی کار سختی نیست، فقط قوانین ساده را رعایت کنید تا روتختی شما دوام بیشتری داشته باشد و الگوی و کیفیت پارچه را حفظ کند.

خشکشویی روتختی

یکی از روش های بسیار باکیفیت شستشو ، خصوصا برای افراد پر مشغله که فرصت کافی و جایی برای خشک کردن اقلام بزرگ ندارند خشکشویی است .
در خشکشویی انواع لکه های تازه و قدیمی از روتختی حذف شده و کیفیت روتختی برای مدتها حفظ می شود .
این روزها در بسیاری از شهرها خدمات خشکشویی بصورت آنلاین در دسترس است .
در تهران برای خشکشویی روتختی ، خشکشویی پتو ، خشکشویی لباس عروس و .. می توانید از خدمات خشکشویی حباب بطور تلفنی و یا از طریق ثبت سفارش در سایت استفاده کنید.

۹۱۰۹۲۷۳۲ – ۰۲۱
www.hobabb.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha