سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷

با آغاز فصل گرما شاهد افزایش مصرف برق و افت فشار برق هستیم. حالا مردمی که پیش از این به دلیل کاهش درآمد و فقر مجبور بودند به جای خرید لوازم خانگی جدید به تعمیر آن ها بپردازند، باید فشار بیشتری را تحمل کنند.

تاثیر«ولتاژ برق» بر معیشت مردم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز، چون با افت فشار و یا قطع شدن مداوم برق لوازم خانگی دچار آسیب می شوند.بر اساس اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران مصرف برق در روزهای اخیر افزایش یافته است. بر اساس اعلام برخی از مسئولان امسال تابستان گرمی در انتظار کشور است و این موضوع باعث افزایش مصرف برق در بخش خانگی و صنایع خواهد شد. تدبیر دولت سیزدهم برای تامین برق در سال ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

تاثیر نواسانات برق بر لوازم خانگی

اثر این نوسانات می تواند به شدت مخرب باشد و در صورتی که لوازم برقی شما گران قیمت باشند ممکن است خسارات مادی بسیاری را به دنبال داشته باشد. زمانی که ولتاژ، بر اثر نوسان، بیش از حد معمول افزایش پیدا می کند باعث افزایش سرعت و مقدار کار وسیله الکتریکی شما می شود و استمرار این مسئله ممکن است سبب کاهش عمر وسیله شود. ولتاژ بالا واکنش های زیادی را می تواند ایجاد کند.

از واضح ترین آن ها، وارد شدن آسیب به عایق سیم ها است. این موضوع خود به تنهایی یکی از خطرات بزرگ الکتریکی به شمار می رود، مخصوصا هنگامی که سیم های مذکور با زمین یا حتی بدن قابل تماس باشند. افزون بر آن، بالا رفتن شدت جریان می تواند باعث افزایش درجه حرارت سیم ها و آتش سوزی شود.

تأثیرات نوسانات برق بر لوازم خانگی تنها به افزایش شدت جریان محدود نمی شود و افت آن نیز ممکن است منجر به آسیب و خسارت شود. هنگام کاهش شدید جریان الکتریکی، این امکان وجود دارد که قطعه الکتریکی قادر به فعالیت در سطح بار کم نباشد که این موضوع موجب آسیب دیدن بخش هایی از وسیله میشود؛ دلیل این مسئله، این است که جریان همواره به افزایش در مدار الکتریکی تمایل دارد.

علاوه بر خرابی قطعات الکتریکی، این احتمال نیز وجود دارد که سیم ها استحکام خود را از دست بدهند و این خود می تواند به اتصال کوتاه و در نهایت آتش سوزی منجر شود. هنگامی که ولتاژ شدیدا پایین بیاید، آمپر (شدت جریان) بر خلاف آن افزایش می یابد که موجب ذوب شدن بعضی از قطعات و در نتیجه عدم فعالیت درست و صحیح دستگاه می‌شود.

چاره ای جز ساخت نیروگاه جدید نداریم

افضل، کارشناس برق در گفت و گو با روزنامه «آرمان امروز» درباره وضعیت برق در کشور گفت: ممکن است بر اثر حوادث و اتفاقات نواسان برق ایجاد شود که باعث آسیب به لوازم خانگی می شود و این تنها مختص به فصل تابستان نیست و در زمستان هم ممکن است رخ دهد. به گفته این کارشناس قطع و ووصل برق آنچنان روی آسیب به لوازم خانگی تاثیرگذار نیست و مانند روشن کردن کلید چراغ می ماند.افضلی با اشاره به کاهش طئل خطوط برق افزود: با کاهش طول خطوط برق شاهد افزایش ولتاژ هستیم و کاهش ولتاژ در چنین حالتی اتفاق نخواهد افتاد. هرچند می توان به صورت عمدی این کاهش ولتاژ را اعمال کرد، اما بعید است که چنین اتفاقی رخ داده باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: برای اندازه گیری دقیق ولتاژ برق باید ولتاژ ورودی در خانه ها را اندازه گرفت. هرچند دستگاه هایی مثل یخچال تا ۲۰۰ ولت هم کارایی خود را حفظ می کنند.افضلی در پاسخ به این سوال که برای حل مشکل برق در بلند مدت چه راهکاری را باید در پیش گرفت افزود: باید سیاستی را در پیش بگیریم که مقدار تولید با مقدار مصرف هماهنگ شود.

باید سرمایه گذاری بیشتری در زمینه ساخت نیروگاه ها انجام شود.این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ساخت نیروگاه های پاک گران تمام می شود و وسعت زیادی نیاز دارد و هیچ صرفه اقتصادی نیز برای دولت ندارد. مجبوریم در چنین شرایطی به سمت ساخت نیورگاه های کوچک برویم.بیشتر این نیروگاه ها بدون توربین هستند و صرفه زیادی دارند و باید آن ها را وارد مدارد کرد.افضلی با اشاره به نقش بخص خصوصی نیز افزود: بخش خصوصی اگر تامین مالی خوبی برای آن در نظر گرفته شود می تواند به این وضعیت کمک زیادی کند.

طرح دولت برای کاهش مصرف برق

اردیبهشت ماه امسال وزارت نیرو از اجرای برنامه هایی برای کاهش مصرف برق خبر داد. به گفته مصطفی رجبی، سخنگوی صنعت برق، وزارت نیرو ۱۴۰ برنامه عملیاتی برای عبور از دوره اوج مصرف تابستان جاری تدوین کرده که همگی در دست اقدام است و طرح کاهش مصرف برق خانگی نیز از ابتدای خرداد آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد.

او ادامه داد: طرح کاهش مصرف برق خانگی متناسب با اقلیم هر منطقه طراحی شده و همه ۳۱ میلیون مشترک خانگی می‌توانند با کاهش مصرف برق خود در مقایسه با دوره قبل از دریافت پاداش روی قبض خود بهره‌مند شوند.

مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران در باره نحوه صرفه‌جویی مردم، گفت: تنظیم دمای محیط کار و یا منزل بر روی ۲۴ درجه سانتی‌گراد خیلی تأثیرگذار بوده و اگر وسایل برقی اضافی نظیر روشنایی مازاد نیز کمتر استفاده شود، در کاهش مصرف مؤثر خواهد بود.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: همه هموطنان با اندکی صرفه‌جویی در مصرف برق به‌ازای هر کیلووات‌ساعت تا ۲ هزار تومان یعنی معادل ۲۰ برابر هزینه فروش برق پاداش خواهند گرفت.

به گفته وزارت نیرو اجرای طرح پرداخت پاداش صرفه‌جویی مصرف برق در سال گذشته موفق بود و توانست سبب کاهش مصرف بخش خانگی شود؛ امسال هم وزارت نیرو مصمم است با اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی در مصرف را با شرایطی فراهم آورد تا همه مردم از برق مطمئن و پایدار برخوردار شوند.

بر اساس این گزارش، وزارت نیرو در راستای تشویق مشترکان برای صرفه‌جویی در مصرف برق، امسال از ابتدای خردادماه تا انتهای شهریورماه طرح اختصاص پاداش به مشترکان را اجرایی می‌کند که نسبت به سال گذشته وسیع‌تر است و همه مشترکان خانگی می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند. مشترکان امسال با صرفه جویی در مصرف برق، به‌ازای هر کیلووات‌ساعت تا ۲ هزار تومان معادل ۲۰ برابر هزینه فروش برق پاداش صرفه‌جویی می‌گیرند که این پاداش نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ برابر داشته است و شامل همه مشترکان خواهد شد.

قطع برق ادارات جواب داد

قطع برق ادارات پر مصرف آن هم در تهران یکی دیگر از راه کارهای دولت برای کاهش مصرف برق بود که به نظر تا حدودی جواب داده است. با همکاری ادارات شهر تهران، ۱۰۰ مگاوات از مصرف برق این کلان شهر در ساعات اوج مصرف کاهش پیدا کرده و اشتراک برق ۱۳۵ دستگاه اداری پرمصرف شهر تهران تاکنون قطع شده است.

رامین پوریا، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از کاهش ۱۰۰ مگاواتی مصرف برق پایتخت در ساعات اوج بار به دلیل همراهی مشترکان اداری خبر داد و گفت: هدف نهایی تعیین شده، دستیابی به موفقیت ۲۰۰ مگاواتی در کاهش مصرف برق بخش اداری است، ۱۰ درصد از ادارات پایتخت به دلیل عدم همکاری لازم، اخطار قطع برق دریافت کرده‌اند و تاکنون اشتراک برق ۱۳۵ مشترک اداری پرمصرف نیز با اخطار قبلی قطع شده است.

وی با بیان این که بالغ بر ۵۷۰۰ مشترک اداری در شهر تهران وجود دارد، نقش ادارات را در کنترل پیک بار شبکه توزیع برق مهم دانسته و گفت: حدود ۴۰ درصد از مصرف برق مشترکان اداری مربوط به سامانه‌های سرمایشی است و در صورتی که این دسته از مشترکان سامانه‌های سرمایشی خود را مطابق با دستورالعمل ابلاغی از ساعت ۱۲ خاموش کرده و همچنین مولدهای برق خود را وارد مدار کنند هدف تعیین شده در این بخش، محقق خواهد شد.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، کلیه دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی موظفند نسبت به کاهش مصرف برق در ساعات اداری به میزان حداقل ۳۰ درصد نسبت به مصرف دوره مشابه سال ۱۴۰۰ و در ساعات غیر اداری به میزان ۶۰ درصد مصرف جاری با اولویت خاموش کردن روشنایی غیرضروری و سامانه‌های سرمایشی اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha