دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸

مردم ایران در دو سال گذشته تابستان های عجیب‌وغریبی را پشت سر گذاشته‌اند. همزمان با گرم شدن هوا و بالارفتن مصرف برق و به هم خوردن تراز تولید و مصرف، برق مشترکان خانگی تقریبا در گرم ترین ساعات روز -و بیشتر اوقات بدون اطلاع قبلی- قطع می شد تا کسری تولید جبران شود.

احتمال بازگشت خاموشی‌ها به کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،برای همین هم یکی از اصلی ترین سوالاتی که این روزها ذهن مردم را همزمان با موج گرمای خردادماه و شروع چله های گرما مشغول کرده این است که در تابستان1401 هم قرار است برای جبران کسری تولید برق و تراز شدن مصرف و تولید، خاموشی اعمال شود یا نه؟ موضوعی که قطعی برق چند روز گذشته نشان داد که دوباره در حال تکرار شدن است؛ البته شاید نه به شدت دو سال گذشته.

ماجرای اعمال خاموشی ها که از تابستان1399 آغاز شد و تا سال گذشته ادامه داشت، پای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی را به پرونده این مساله و ناترازی مصرف و تولید برق باز کرد و این کمیسیون در آبان ماه سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که ظرفیت عملی تولید و مصرف برق در کشور در اوج مصرف تابستان به ترتیب ۵۶ هزار مگاوات و ۶۶ هزار و ۴۰۰مگاوات است و بیش از 10هزار مگاوات کسری تولید وجود دارد.


 کارشناسان حوزه انرژی هم بر مبنای همین اعداد و ارقام بود که پیش بینی کرده بودند تابستان 1401 از نظر قطع شدن برق بسیار بدتر از قبل خواهد بود؛ مساله ای که دی ماه سال گذشته همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، آن را تایید کرده و گفته بود که با توجه به تجربیات سال های گذشته به نظر می رسد خطر تکرار خاموشی ها در تابستان وجود خواهد داشت. حائری در ادامه از اضافه شدن حدود ۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید کشور تا زمان پیک سال 1401 هم خبر داده بود.
 
خاموشی نداریم حدود دوماه بعد هم وزیر نیرو در اظهارنظری ابراز امیدواری کرد که ناترازی تولید و مصرف کاهش پیدا کند. علی اکبر محرابیان دوم فروردین امسال و در حاشیه بازدید از نیروگاه شهرستان زرند، پرده از کسری 15هزار مگاواتی تولید برق در کشور برداشت و باز هم به‌شکل قطعی اعلام نکرد که تابستان امسال قرار است خاموشی اعمال شود یا نه و فقط به ذکر این نکته بسنده کرد که با راه اندازی چند نیروگاه قبل از تابستان ۱۴۰۱، امیدواریم که قطع شدن برق در شهرهای کشور کاهش پیدا کند.
 


ضرورت صرفه جویی


عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل دفتر مدیریت انرژی شرکت توانیر، سومین مقام مسوولی بود که درباره وضعیت تولید برق و اعمال شدن یا نشدن خاموشی در فصل گرمای سال1401 اظهارنظر کرد. یاقوتی 26فروردین امسال گفت: جمعیت مشترکان برق در سراسر کشور طی یک سال اخیر پنج درصد زیاد شده و بنابراین پیش بینی ما این است که میزان مصرف برق در تابستان 4.5درصد بیشتر از سال قبل باشد. برای عبور از بحران خاموشی و قطعی برق در فصل تابستان امسال به ۱۰ هزار مگاوات صرفه جویی در مصرف نیاز داریم.


 
خاموشی نداریم


مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور، نیز در اوایل اردیبهشت ماه تیر خلاص را به ماجرای اعمال خاموشی ها در تابستان شلیک کرد و با بیان اینکه وزارت نیرو صد برنامه عملیاتی برای عبور موفق از تابستان 1401 برنامه ریزی کرده که از ابتدای دولت سیزدهم نیز در حال پیگیری است، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده و تعامل خوب با وزارت صنایع، برای مدیریت بار اوج مصرف در تابستان امسال کاملا آماده ایم و با پشتوانه برنامه های تدوین شده ناترازی های تولید و مصرف جبران خواهد شد و انتشار جدول خاموشی ها در دستور کار نیست. با توجه به برنامه های گسترده ای که در احداث ظرفیت تولید نیروگاه های جدید و ارتقای تولید نیروگاه های موجود و همچنین اجرای طرح های مدیریت مصرف در تابستان تدوین شده است، ان شاءا... بدون قطعی برق تابستان را پشت سر خواهیم گذاشت.


 اما و اگر خاموشی‌ها


با وجود اینکه وزیر نیرو در ابتدای سال ابراز امیدواری کرد که قطعی برق کاهش پیدا می کند و سخنگوی صنعت برق هم به صورت رسمی اعلام کرد که خاموشی نداریم، آمار و ارقام نشان می دهد که مصرف برق تا 45000مگاوات افزایش پیدا کرده است؛ البته رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفته شرایط هنوز مناسب است. همچنین وزیر نیرو نیز در آخرین اظهارنظر خود علاوه بر تشریح شرایط، بر راهکارهایی که سبب می‌شود تا قطعی برق در تابستان تکرار نشود، تاکید کرده است. علی‌اکبر محرابیان اعلام کرد که درحال‌حاضر مصرف این انرژی معادل تابستان است.


 او این را هم افزود که امسال برنامه این وزارتخانه بیشتر روی ارائه پاداش به مشترکان صرفه‌جوست. بر این اساس، مشترکان می‌توانند به‌ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف برق، ۵۰۰تومان پاداش بگیرند.اما نکته اصلی به این اظهارات وزیر نیرو مربوط می‌شود که تمام برنامه‌ها را به مصرف برق و رفتار مشترکان منوط می‌کند. او درباره احتمال قطعی برق و آغاز خاموشی‌ها در تابستان توضیح داد: می‌توانیم طوری حرکت کنیم که مشکلات مردم به حداقل برسد. اما این مساله که خاموشی نداشته باشیم، به رفتار مشترکان بستگی دارد.


محرابیان نیز با تایید صحبت‌های رجبی‌مشهدی تاکید کرد: در مورد تعمیرات نیروگاهی یک‌ کار استثنایی انجام و تمام ظرفیت‌های نیروگاه‌ها به‌طور کامل تعمیر شد. به‌ویژه در بخش نیروگاه‌های برق‌آبی بعد از هشت‌ سال تعمیرات همه واحدها به اتمام رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha