مگه اینجا واگن بانوان نیست؟ می گویم چرا هست! با تعجب می پرسد پس این درب چیست که بین دو واگن بانوان نصب شده؟ گفتم این سئوالی است که ما هم از مسئولین مترو داشتیم و هیچ پاسخی دریافت نکردیم! مسافر دیگری در جواب می گوید مثلا این درب نصب شده که از ورود آقایان به واگن بانوان جلوگیری شود ولی الان هم که می بینید هم اونور درب آقایان ایستاده اند هم در این نیم واگن که متعلق به خانم ها هست! اینکه چرا این درب ما بین دو واگن بانوان نصب شده است سوالی است که هر روزه مسافرین مترو از یکدیگر می پرسند. 

 دعوا، فحاشی و ضرب و شتم در واگن زنان مترو/به جای زنانه- مردانه کردن، تعداد قطارهای مترو را افزایش دهید

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، شاید اگر مسافر هر روزه مترو باشید شاهد حضور بیشتر آقایان از زمان نصب این درب در نیم واگن بانوان شده باشید. از یک طرف این درب میان واگن بانوان با نیم واگن دیگر بانوان نصب شده و از طرف دیگر میله هایی که ما بین نیم واگن بانوان با آقایان بوده است را نیز برداشته اند جالب این جا است که برچسب های هشدار دهنده به آقایان مبنی بر اختصاص نیم واگن به بانوان نیز از داخل این واگن حذف شده است و لذا هیچ تعجبی ندارد که آقایان یا از روی اشتباه یا از روی عمد وارد واگن بانوان شوند. البته اینکه آیا زنانه یا مردانه کردن واگن های مترو کاری صحیح است یا خیر بحثی جدا است و اکثر بانوان نیز به حضور آقایان در صورت خلوت بودن واگن ها اعتراضی ندارند اما باید از مسئولین مترو پرسید اگر سازوکار لازم برای جداسازی واگن بانوان از آقایان را ندارید پس چرا چنین طرح های عجیب و غریبی را می دهید.

 دعوا، فحاشی و ضرب و شتم هر روزه به دلیل حضور آقایان در واگن بانوان مترو

پیش از این نصب این درب های حائل بین دو واگن بانوان به دلیل طرح های پرده مانند بر روی شیشه های این درب ها جنجال برانگیز شده بود.


مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو و حومه درباره نقد به طرح درهای جداکننده در قطار گفته بود:« نصب درهای حائل برای ممانعت از ورود آقایان به واگن بانوان، با طرح‌های مناسبتی، فرهنگی و تبلیغاتی پوشیده شده که این طرح‌ها با توجه به شرایط قابل تغییر است.»


وی تصریح کرده بود:« نصب درهای حائل شیشه‌ای با توجه به حجم بالای تماس‌های مردمی با این شرکت و درخواست‌ها و انتقادات در مورد ممانعت از ورود آقایان به واگن بانوان اجرایی شد.40 درصد تماس‌های مردمی درباره این موضوع بود و این درخواست در رتبه اول فراوانی اعتراضات مردمی قرار داشت، در همین راستا سال گذشته در شیشه‌ای جدا کننده را در یکی از قطارها نصب کردیم تا کاملا ورود آقایان از داخل قطارها را مسدود کنیم که بانوان در واگن های مخصوص به خودشان احساس آرامش و آسایش بیشتری داشته باشند.»

 دعوا، فحاشی و ضرب و شتم هر روزه به دلیل حضور آقایان در واگن بانوان مترو

 دعوا، فحاشی و ضرب و شتم هر روزه به دلیل حضور آقایان در واگن بانوان مترو


در حالی مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران ادعای نصب این درب ها برای تامین آرامش و آسایش بانوان کرده است که متاسفانه به دلیل حضور مردان در نیم واگن بانوان، روزی نیست که ما بین آنها دعوا و گاه فحاشی و ضرب و شتم صورت نگیرد.

برداشتن میله های مابین واگن زنان و مردان آنها را به این اشتباه انداخته است که این واگن عمومی است. هرچند که خبرنگار سلامت نیوز بیش از دو هفته سعی در برقراری ارتباط با مدیرعامل مترو را داشت و حتی در تماس مستقیم با مسعود درستی وی گفت ابتدا باید از روابط عمومی در اینباره برای مصاحبه جویا شود و با وجود ارائه معرفی نامه و هماهنگی های لازم با روابط عمومی، اما بعد از آن، تماس های خبرنگار سلامت نیوز با آقای مدیرعامل بی پاسخ ماند.

برخی از افراد در روابط عمومی مترو نیز درباره چرایی عدم پاسخگویی مدیرعامل مترو، دلیل آن را جنجال نصب طرح های پرده مانند بر روی درب های حائل عنوان کرده و گفت به دلیل اینکه جنجال دیگری درست نشود فعلا نمی توانیم دراینباره مصاحبه کنیم! از طرف دیگر وی گفت مردم قفل های این درب ها را شکسته اند(که این می تواند نشان از نارضایتی از نصب این درب ها را داشته باشد)، هر طرحی را می خواهیم برای جداسازی اجرا کنیم باز هم آقایان به واگن بانوان وارد می شوند.!

 دعوا، فحاشی و ضرب و شتم هر روزه به دلیل حضور آقایان در واگن بانوان مترو


مردم تحت فشارهای شلوغی شدید مترو و دعواهای هر روزه بخصوص در ساعات پیک مترو خواهان رسیدگی هستند آنوقت مسئولین مترو نگران درست شدن یک جنجال دیگر و ناچار بودن به پاسخگویی هستند. متاسفانه رویه اکثر روابط عمومی ها چه در مترو چه در وزارتخانه ها و سازمان ها سکوت و عدم پاسخگویی در دولت آقای رییسی است .

 دعوا، فحاشی و ضرب و شتم هر روزه به دلیل حضور آقایان در واگن بانوان مترو


آقایان مسئول اگر این گزارش را خواندید لطفا به سوالات زیر پاسخ دهید تا تکلیف مردم مشخص شود:

-سوال اصلی این است هدف از نصب درب حائل بین دو واگن بانوان چه بوده است؟اگر واقعا ایجاد آرامش بوده است که باید بگوییم این چند ماهه به جز آشوب و درگیری چیز دیگری ندیدیم.


--چرا به جای نصب درهای حائل میان واگن بانوان و آقایان این درب ها میان دو واگن زنان نصب شده است؟


-آیا نیم واگن بانوان به صورت عمومی درآمده است؟ اگر بله چرا؟تعداد یک و نیم واگن در ابتدا و انتهای قطارها پاسخگوی تعداد بالای بانوان نیست پس چطور دست به چنین اقدامی زدید؟ اگر پاسخ خیر است پس چرا بین واگن بانوان و نیم واگن آنها درب حائل نصب کرده اید؟!


-در پرسشی که از برخی ماموران مترو داشتیم اعلام کردند که در ساعت های شلوغی مترو این واگن بانوان به صورت عمومی مورد استفاده مردان و زنان قرار می گیرد و حضور مردان در این واگن بلامانع است آیا واقعا چنین چیزی صحت دارد؟


-برخی گمانه ها نیز حاکی از این است که این اقدام در جهت استفاده خانوادگی افراد است اما سئوال اکثر مسافران مترو این است که اگر قرار بر این بود چرا از واگن بانوان کم کردند و دست به این اقدام زده اند؟از طرفی واگن های مابین اول و اخر قطار عمومی است و باز هم می توان به همین منظور استفاده شود.


- چرا با وجودی که در ایستگاه هایی که بسیار شلوغ است مامورین مترو دیگر به مانند قبل مانع از حضور آقایان در این واگن مابین بانوان و آقایان نمی شوند؟

-خبرنگار سلامت نیوز از نزدیک شاهد ضرب و شتم (ده ها مورد که با بازبینی دوربین ها صحت ادعا ثابت می شود)میان زنان و مردان به دلیل حضور آقایان در واگن بانوان بوده است و وقتی از پلیس یکی از ایستگاه های مترو درباره نحوه برخورد با چنین افرادی سوال شد پلیس اظهار کرد عنوان جرم این افراد تعرض به نوامیس مترو است اما اکثر این پرونده ها بدون نتیجه مختومه اعلام می شود چرا که قاضی می پرسد آیا شاکی خصوصی دارید و چون اکثر زنان حاضر به شکایت نمی شوند(از روی ترس یا نبود وقت) پرونده بدون هیچ نتیجه ای مختومه اعلام می شود و باعث می شود این افراد نسبت به تکرار جرم جری تر شوند. سوال این است اگر به دلیل این اقدام مترو در نصب درب های حائل، تعرض یا ضرب و شتمی صورت گیرد و اتفاقی برای فردی رخ دهد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

-در پایان باید گفت زنانه مردانه کردن راه حل تامین امنیت زنان در مترو نیست و بهتر است مسئولین به جای ارائه راه حل های ناکارآمد برای جداسازی واگن های بانوان به فکر افزایش تعداد قطارهای مترو باشند تا از تنش و درگیری ما بین زنان و مردان جلوگیری شود. همانطور که در بالا هم اشاره شد اکثر زنان از حضور مردان به هنگام خلوت بودن قطار اعتراضی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha