چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 358046

در یک هفته آینده آسمان شرق و شمال‌شرق غبارآلود خواهد بود به‌گونه‌ای که پلیس راهور به رانندگان توصیه کرده است که مانند روزهای بارانی و مه‌آلود چراغ‌های خودرو را در ساعات روز نیز روشن نگه دارند.

شرق ایران، گرفتار بدعهدی طالبان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،گردوغبار شرق ایران از بستر تالاب خشک‌شده هامون، کانون‌های داخلی استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی و کانون‌های قره‌قوم در ترکمنستان بلند می‌شود.امسال که یک قطره هم از حقابه ایران از هیرمند به بستر گرمازده تالاب هامون وارد نشده اوضاع بدتر از همیشه شده است. بادهای 120روزه به توفان‌های شن و ماسه تبدیل شده است و روستاها را زیر خاک مدفون می‌کند.


از مالچ‌پاشی تا درختکاری در مسیر توفان


حسن دهمرده، فرماندار زهک: بر اثر توفان شن و تداوم بادهای ۱۲۰روزه راه ارتباطی ۹روستای این شهرستان که در مسیر کانون حرکت شن‌های روان قرار داشتند بسته شده که عملیات جمع‌آوری و حمل ماسه‌بادی در حال انجام است. با تشدید شرایط جوی و وزش بادهای ۱۲۰روزه در این منطقه، مردم با مشکلاتی مواجه شدند که ازجمله آن تنش آبی در برخی از روستاهای این شهرستان بود.

در این زمینه با تلاش‌های انجام‌شده و همکاری دستگاه‌های مربوطه چالش‌هایی که وجود داشت برطرف شد. در حوزه جمع‌آوری ماسه بادی‌ها حدود ۲۰دستگاه ماشین‌آلات سنگین طی روزهای گذشته در قالب ۲تیم اقدام به جمع‌آوری شن‌های روان در طول مسیرها و محورهای مواصلاتی این حوزه کردند. تاکنون در این محورها بیش از 4هزار و ۵۰۰مترمربع ماسه‌بادی جمع‌آوری و مشکل تردد ساکنان این مسیرها رفع شده است. اجرای پروژه‌های تثبیت شن‌های روان از قبیل مالچ‌پاشی و ایجاد حلقه‌های سبز درختکاری ازجمله اقداماتی است که دولت در دستورکار قرار داده است.



تا هفته آینده، هوا غبارآلود است


فرخ‌لقا امینی، مسئول بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی: شاخص هوای کلانشهر مشهد با عدد ۲۲۵ از شرایط بسیار ناسالم هوا خبر می‌دهد. با رسیدن به عدد۳۰۰ شرایط جوی وارد وضعیت اضطرار می‌شود. فعالیت کانون‌های داخلی استان و کانون خارجی قره‌قوم در ترکمنستان و وزش باد عامل گردوغبار و آلودگی هوای کلانشهر مشهد است. پیش‌بینی‌ها از تداوم این وضعیت تا پایان هفته جاری خبر می‌دهد و احتمالا هفته آینده نیز شاهد تکرار پدیده گردوغبار و هجوم ریزگردها به این کلانشهر باشیم. همچنین نشست‌های جداگانه ۲کمیته گردوغبار و اضطرار آلودگی هوای مشهد در محل استانداری خراسان‌رضوی برگزار می‌شود.



هوای بیرجند در وضعیت ناسالم قرار گرفت


اسدالله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌جنوبی: با توجه به وزش باد شدید و خیزش گردوغبار در منطقه کیفیت هوای شهرستان بیرجند در وضعیت ناسالم و شهرستان زیرکوه در وضعیت خطرناک قرار گرفت. گردوغبار مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در خراسان‌جنوبی است لذا در شرایطی که کیفیت هوا کاهش یافته گروه‌های حساس و بیماران قلبی و ریوی باید از تردد غیرضروری پرهیز کنند. خراسان‌جنوبی در ردیف۶ استان اول غبارخیز کشور قرار گرفته و بیش از یک‌سوم از مساحت استان جزو کانون‌های داخلی گردوغبار است.



شرق ایران ،گرفتار بدعهدی طالبان


اگر هامون‌ها پرآب بود، کنار آمدن با این پدیده اقلیمی برای اهالی صبور شرق کشور آسان بود اما، هامون‌ها با بدقولی افغانستانی‌ها خالی‌تر از پیش هستند و جز خاک چیزی نصیب سر، ریه و چشم‌های مردم منطقه نمی‌شود. گردوغبار این منطقه که ناشی از بادهای 120روزه است تا استان‌های همجوار نیز پیش می‌رود و به پدیده‌ای ملی تبدیل شده است.


سال‌هاست آبی که در تالاب‌های سه‌گانه هامون روزگاری باعث رونق کشاورزی و گردشگری در این استان می‌شد، با بی‌ثباتی همسایه شرقی، به خاک تبدیل می‌شود. خاکی که علاوه‌بر تخریب زیرساخت‌های عمرانی، توان زیستن را نیز از زیستمندان این خطه می‌گیرد. امسال تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که آب هست و حکومت ناپایدار مستقر در افغانستان، برخلاف ادعایش آب را راهی منطقه پست گودزره کرده‌ است. مذاکرات برای تامین حقابه اگرچه به کندی در حال انجام است اما هنوز به نتیجه نرسیده و ساکنان شرق ایران مجبورند هر روز چندین سانتی‌متر خاک را از روی زندگی شان کنار بزنند و امید به بهبود شرایط داشته باشند.

شرق ایران، گرفتار بدعهدی طالبان

شرق ایران، گرفتار بدعهدی طالبان

شرق ایران، گرفتار بدعهدی طالبان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha