هفته گذشته خبری مبنی بر ترخیص محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد برزیلی که بیش از یکسال در گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس معطل مانده بود منتشر شد. به دنبال انتشار این خبر سوالات بسیاری مطرح شد از جمله اینکه آیا اکنون این گوشت ها سالم هستند و قابلیت مصرف خانگی دارند؟ آیا این گوشت ها کیفیت و ارزش غذایی لازم را دارند؟ 

خودرو و لوازم خانگی بی کیفیت کم بود،گوشت یکسال در انبار مانده هم به آن اضافه شد! /وزارت بهداشت به مساله ورود کند

خبرنگار سلامت نیوز، برای بررسی این موضوع با دکتر حمیدرضا خدایی دکترای تخصصی فیزیولوژی دام و طیور گفت و گویی داشت که طبق اظهارات وی مصرف انسانی این گوشت ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود مگر اینکه به صورت حرارت دیده باشد.


وی تاکید کرده است اگر شرایط انجماد این گوشت ها شرایط پایداری بوده باشد هیچ ایرادی ندارد که این گوشت ها در مراکز صنایع غذایی یا صنایع تولید خوراک دام مورد استفاده قرار گیرد ولی قطعا به دلیل مدت زمان طولانی انجماد مصرف استفاده خانگی آن را به هیچ عنوان توصیه نمی کنم.


با وجود تاکید کارشناسان برعدم مصرف خانگی گوشت های یک سال مانده در گمرک اما سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گویی اعلام کرده است که گوشت ها سالم هستند و هیچ نوع افت کیفیت و سلامت ندارند و در پاسخ به این سئوال که آیا قرار است این گوشت‌ها وارد بازار شوند یا خیر؟ گفته است: از لحاظ سلامت، گوشت‌ها سالم و قابل مصرف است و طی مدت این یکسال هم بر اساس استانداردهای لازم نگهداری شده‌اند و هیچ نوع افت کیفیت و سلامت ندارند، اما بیشتر این گوشت‌ها وارد صنعت برای مصرف در کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس) می‌شوند.


سخنگوی سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تایید سلامت این گوشت‌های وارداتی اظهار کرد:«سال گذشته حدود ۱۲۱ تن گوشت منجمد وارد کشور شد و سازمان دامپزشکی از آن نمونه‌برداری کرد و پس از آزمایش‌های متعدد سلامت آن را تایید کرد.»


وی ادامه داد: «بعد از یکسال و به دلیل مشکلاتی که شرکت‌ واردکننده با گمرک داشت بالاخره دستور ترخیص آنها داده شد. سازمان دامپزشکی نیز مجدد هفته گذشته نمونه برداری و آزمایش‌های لازم را انجام داد و بنابراین می‌توان گفت هیچ مشکلی وجود ندارد و گوشت‌ها سالم هستند. همچنین گواهی حمل گوشت‌ها توسط سازمان دامپزشکی صادر شده و به شرکت واردکنند نیز این موضوع اعلام شده است.»


وی درباره چرایی عدم ترخیص این گوشت ها اعلام کرده است: «بعد از یکسال و به دلیل مشکلاتی که شرکت‌ واردکننده با گمرک داشت بالاخره دستور ترخیص آنها داده شد. سازمان دامپزشکی نیز مجدد هفته گذشته نمونه برداری و آزمایش‌های لازم را انجام داد و بنابراین می‌توان گفت هیچ مشکلی وجود ندارد و گوشت‌ها سالم هستند. همچنین گواهی حمل گوشت‌ها توسط سازمان دامپزشکی صادر شده و به شرکت واردکنند نیز این موضوع اعلام شده است.»


باید پرسید چرا کالاهای مهمی که مستقیما مصرف انسانی دارند از جمله گوشت باید اینهمه مدت به دلیل اختلافات گمرک معطل مانده و زمانی که دیگر نمی توان به صورت مستقیم مورد مصرف خانگی قرار بگیرد تازه به یاد رفع اختلافات و ترخیص آن می افتند؟


آقای سخنگوی دامپزشکی به صراحت اعلام کردند که گوشت ها از لحاظ سلامت، سالم و قابل مصرف هستند و حتما قرار است با استناد به سخنان وی این گوشت ها وارد بازار مصرف و در دسترس مردم قرار گیرد، گوشت هایی که بنا به گفته کارشناسان یا باید تبدیل به غذای دام شود یا تبدیل به سوسیس و کالباس.


سبد غذایی مردم روز به روز آب رفته و کوچک و کوچک تر می شود و بعید نیست این گوشت ها با قیمت های بسیار پایین در دسترس مردم قرار گیرد و حالا مردمی که همه چیز را از جمله خودرو و لوازم خانگی و ... را در پایین ترین حد کیفیت خریداری و استفاده می کنند حالا این مسئله کم بود که گوشت یک سال مانده هم به سفره غذایی آنها اضافه شود! یقینا مردم باید غذای سالم و باکیفیت مصرف کنند و طبق گفته متخصصان تغذیه ناسالم زنگ خطری برای سلامتی است بنابراین لطفا آقایان لطفی کنند و گوشت یک سال مانده به خورد مردم ندهند.


البته سخنان سخنگوی سازمان دامپزشکی درباره مصرف این گوشت ها در صنعت نیز واکنش دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران را به دنبال داشته است و وی در انتقاداتی تند گفته است: در حال حاضر درباره این گوشت‌های مانده در گمرکات کشور یکی از مدیران عنوان کرده قرار است این گوشت‌ها برای صنعت استفاده شود. حال پرسش این است که گوشتی که برای افراد و خانوارها به لحاظ سلامت مناسب نیست چرا باید در صنعت استفاده شود.


وی اظهار کرده است:« با توجه به شرایطی که صنعت در دهه ۹۰ داشت واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تعطیل شده اند و فقط واحدهای صنعتی بزرگ توانسته اند فعالیت خود را حفظ کنند. این برندها دارای اعتبار بوده و حاضر نیستند خود را نزد مشتریان بی اعتبار کنند.»


محسن نقاشی در گفت و گو با ایلنا با بیان این که از این دست اتفاق‌ها بارها رخ داده است، گفت: «شرایط نگهداری گوشت برای صنایع غذایی دارای استانداردهایی است و نمی‌توان با سردخانه‌های معمولی گمرکات انتظار داشت یک سال گوشت در این سردخانه‌ها بماند و به لحاظ سلامت مشکلی نداشته باشند.»


وی با تاکید بر اینکه کارخانه‌ها و برندهای معتبر استانداردهای خارج از استانداردهای رایج در کشور را دارند، گفت: «به نظر می‌رسد سرپوش گذاشتن بر اشتباهی که در گمرک صورت گرفته باعث شده است که این موضوع را طرح کنند که این گوشت قرار است در صنعت مصرف شود. این در حالیست که صنعت هیچگاه از این گوشت استفاده نخواهد کرد و سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد اجازه نخواهد داد که این گوشت در بازار توزیع شود.»


همچنین آرمان خالقی، قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت در واکنش به خبر ترخیص محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد برزیلی از گمرک شهید رجایی پس از یکسال، گفت:« سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد متولی نظارت بر ورودی و خروجی گوشت‌های منجمد در صنعت هستند.»

بیشتر بدانید: گوشت های برزیلی یک سال مانده در گمرک قابلیت مصرف خانگی ندارد


وی با تاکید بر اینکه گوشت‌هایی منجمد که از تاریخ انجماد آنها مدت زیادی گذشته است نباید در بازار توزیع شوند، گفت:« کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی و تولیدکنندگان غذاهای کنسروی این نوع گوشت را جذب می‌کنند و مصرف این نوع گوشت‌ها در این مصارف اشکالی ندارد چراکه حرارت می‌بینند. اما گوشتی که رنگ آن تغییر پیدا کرده باید معدوم و دفن شود و یا اینکه آن را پودر و تبدیل به خوراک دام کنند.»


وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به سبقه که از انبارها و سردخانه‌های گمرکات داریم به نظر می‌رسد که این گوشت کیفیت خود را برای مصارف صنعتی نیز از دست داده باشد آیا صنعت ریسک پذیرش چنین گوشتی را می‌کنند؟ تصریح کرد: «تاریخ مصرف گوشت‌های منجمد مشخص است مگر اینکه این گوشت تاریخ مصرف آن رو به پایان باشد برای همین ترخیص کردند که در این صورت باید سازمان‌های متولی با دقت این موضوع را بررسی کنند و حساسیت خاص و ویژه‌ای به خرج بدهند و رسیدگی به این موضوع به وجدان افرادی که قرار است در این کار نظارت کنند بستگی دارد.»


این فعال اقتصادی با اشاره به دلایل ماندن کالاهای اساسی در گمرکات، ادامه داد: «عدم مدیریت صحیح می‌تواند عامل اصلی ماندن کالاهای اساسی در گمرکات باشد؛ در هر کشوری ذخیره استراتژیک برای تنظیم بازار لازم و ضروری است و این موضوع در گندم، برنج، ذرت و سایر کالاهای اساسی وجود دارد و پیش از اینکه کالاهای اساسی به تاریخ مصرف آن نزدیک شوند باید در بازار عرضه و جایگزین شده و این چرخه جایگزینی کالاهای قدیمی با کالای جدید همواره انجام می‌شود.
وی ادامه داد: ممکن است که این محموله را فراموش کرده باشند و اهمالی در عرضه آن صورت گرفته باشد و یا نتوانستند به دلیل مشکلات ارزی به موقع کالا خرید و جایگزین این محموله کنند، از این‌رو آن را نگه داشتند. باید دید در ذهن مسئول مربوط چه گذشته است، از او پرسید و او نیز ملزم به پاسخگویی است؟ کسی در این باره باید پاسخ بدهد که چرا کالا این کالا تا به امروز در بازار عرضه نشده است.»


در پایان باید پرسید چرا می خواهید کمبودهای بازار گوشت را از این راه جبران کنید؟ این کار بیشتر شبیه به رفع مسئولیت برای تامین بازار گوشت است. در شان مردم ایران نیست که بخواهند گوشت یکسال مانده مصرف کنند حتی اگر به صورت سوسیس و کالباس در دسترسشان قرار گیرد هرچند که با موضع گیری دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران و قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت تاکید بر نامناسب بودن این گوشت ها برای حتی تولید سوسیس و کالباس دارند و بعید به نظر می رسد حاضر به تولید سوسیس و کالباس با چنین گوشت هایی باشند.


به جای اینکه کیفیت زندگی مردم روز به روز افزایش داشته باشد و مسئولین در صدد بالا بردن سطح رفاه جامعه باشند با سومدیریت و تصمیم گیری های عجیب و غریب مستقیما با سلامت مردم را نشانه گرفته اند ؟

وزارت بهداشت و مسئولین سازمان غذا و دارو نیز باید به این مسئله ورود کنند و جلوی ورود این گوشت ها به صورت مستقیم به بازار مصرف را بگیرند هرچند که تاکنون واکنشی را از سوی آنها ندیده ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha