سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی طب کار ایران گفت: خواب نیم روز نباید برای افراد بالغ یک ضرورت باشد و افرادی که الزام دارند در طول روز بخوابند احتمالا در خواب شبانه خود دچار مشکل هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،‌ خسرو صادق نیت در حاشیه پنجمین همایش سراسری طب کار و بیماری‌های شایع ایران با بیان اینکه طب کار رشته جدیدی است، گفت: طی سالهای گذشته تلاش‌هایی انجام شده تا بتوانیم نظام ارائه خدمات طب کار دارای هویت و آئین‌نامه شود و در حال حاضر خوشبختانه در 2 قالب مهم پروتکل ارائه خدمات و آئین‌نامه تخصصی طب کار موفق باشیم که این 2 ابلاغ و اجرایی شده است.

وی افزود: در حال حاضر متأسفانه آمار منسجمی از بیماری‌های شغلی در کشور وجود دارد چرا که متأسفانه نظام تشخیص و اعلام بیماری‌ها به طور سامان‌یافته وجود نداشت اما با آئین‌نامه‌های جدید مراکز موظف به گزارش‌دهی منظم شدند.


صادق نیت ادامه داد: طبق بررسی‌های جهانی بیماری‌های اسکلتی و عضلانی، حساسیت‌های پوستی و بیماری‌های ریوی شایع‌ترین بیماری‌های شغلی محسوب می‌شوند.

رئیس انجمن علمی طب کار ایران در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با کم خوابی یادآور شد: ارتباط خواب و اثرات آن در فعالیت‌های شغلی و بروز آن در حوادث جاده‌ای که منجر به فوت می‌شود از مهمترین علل حوادث جاده‌ای و شغلی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در معاینات سلامت شغلی رانندگان حرفه‌ای پروتکلی برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های خواب وجود دارد که در مراکز کشور انجام می‌شود و در صورت تشخیص باید درمان شوند.

صادق‌نیت یادآور شد: علل و عوامل خواب‌آلودگی و تشخیص و اثرات آن بر بیماری‌های شغلی بسیار اهمیت دارد که باید گفت این عوامل چند دسته هستند.

وی افزود: از علت‌هایی که موجب می‌شود کیفیت خواب افراد کاهش یابد این است که فرد به بیماری‌های مختلفی مبتلا است که شایع‌ترین آنها مشکلات تنفسی و مهمترین علامت آن خروپف است.

صادق‌نیت تصریح کرد: افراد معمولا شاید به اندازه کافی در طول شبانه‌روز بخوابند اما در طول روز باز هم خواب‌آلوده و کسل هستند و معمولا دچار خواب می‌شوند.

صادق نیت یادآور شد: این افراد دچار مشکلات جدی در طول روز می‌شوند لذا آمار تصادفات در این افراد معمولا 10 برابر افزایش می‌یابد از طرفی شدیدترین حوادث و سوانح شغلی و تصادفات برای این افراد است.

رئیس انجمن علمی طب کار ایران ادامه داد: کاهش مدت خواب از دیگر عللی است که موجب خواب‌آلودگی است که محدودیت از خواب مشکل جدی امروزه است و معمولا امروزه افراد کمتر می‌خوابند چرا که برنامه‌هایی مانند تلویزیون، اینترنت و برنامه‌های ویدئویی دوست دارند.

وی افزود: مشخص شده است که نسبت به چند دهه گذشته متوسط خواب در طی هفته میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

صادق نیت یادآور شد: بهم خوردن برنامه خواب از دیگر علل خواب‌آلودگی در طول روز است که شیفت کاری مهمترین علل اختلال آن است. همچنین استفاده از داروهای خواب آور مانند داروهای اعصاب، گوارش و حساسیت‌ها می‌تواند موجب خواب‌آلودگی شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا خواب نیم روز می‌تواند نشان‌دهنده بیماری در فرد باشد یا نه یادآور شد: خواب نیم روز برای بالغین نباید یک ضرورت باشد، کسانی که الزام دارند در طول روز بخوابند احتمالا در خواب شبانه دچار مشکل هستند البته بین ساعت 1 تا 3 بعد از ظهر معمولا مختصری خواب‌آلودگی وجود دارد لذا افرادی که کاری ندارند ممکن است چرت بزنند که برای این افراد این موضوع غیر طبیعی نیست.

رئیس بیمارستان بهارلو ادامه داد: بنابراین افرادی که خواب طبیعی شبانه‌روز دارند و در طی روز می‌خواهند بیدار بمانند ولی نمی‌توانند حتما به بیماری خواب مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه همه افراد 7:30 تا 8 ساعت خواب در روز نیاز دارند، گفت: البته این موضوع همگانی نیست و افراد باید نیاز به خواب خود را تعیین کنند که نحوه تعیین آن بدین گونه است که اگر در طول ایام تعطیل که فرد استرس کار ندارد میزان خواب شبانه روز را در نظر بگیرد همان عدد، اندازه خواب مورد نیاز این فرد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha