سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 358321

تبلیغات‌شان حرف ندارد؛ نوع برخورد و بازاریابی‌شان هم همین‌طور! عکس‌های قبل و بعد از عمل هم می‌گذارند و با سند و مدرک به شما اثبات می‌کنند که قرار است چقدر تغییر کنید و در همه‌چیز بهتر شوید؛ آن هم با نصف قیمت مراکز دیگر.

عوارض فاجعه بار انجام بوتاکس و تزریق ژل در آرایشگاه ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، اما چیزی که در نهایت با آن روبه‌رو می‌شویم، یک آرایشگاه است که همه خدمات زیبایی در آن ارائه می‌شود؛ از رنگ و مش مو تا تزریق ژل و بوتاکس! این داستان تکراری بسیاری از مراکز آرایشی و زیبایی است که دیگر دستی در کار پزشکی هم پیدا کرده‌اند و پا در حوزه پزشکان و متخصصان زیبایی گذاشته‌اند. در این میان، این شما هستید که باید درست انتخاب کنید.

فرقی نمی‌کند؛ گاهی تزریقات ساده‌ای مانند بوتاکس و فیلر و گاهی هم عمل‌های جراحی زیبایی! هرچه که هست، این روزها توسط افراد غیرحرفه‌ای و غیر پزشک آن هم به صورت غیرتخصصی و زیرزمینی و خارج از محل نادرست هم انجام می‌شود و با تبیلغات چشمگیر و وسوسه‌کننده‌شان در صفحات شبکه‌های مجازی، طرفداران بسیاری هم پیدا کرده‌اند: «در صورتی که انجام چنین اقداماتی، نیازمند تخصص و محیطی امن و ایمن برای سلامت مراجعه‌کننده است.»

این را دکتر حامد باطنی، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی می‌گوید که معتقد است از کوچکترین اقدامات مثل بوتاکس و فیلر تا کارهای بزرگ مثل جراحی، هرکدام بر حسب طبقه‌بندی خودشان نیاز به آموزش و اطلاعات کافی دارند و نمی‌شود به سادگی از کنار آن گذشت:« چه بسیار مواردی که همین تزریقات ساده، باعث ایجاد عوارضی شده‌اند که بعضا یا برگشت‌پذیر نبوده‌اند یا اصلاح بسیار زمانبر و هزینه‌بری به همراه داشته‌اند.»



اعتماد؟ چطور و چگونه؟


به محض این‌که تصمیم به زیباتر شدن به وسیله اقداماتی مثل تزریق و جراحی گرفتید، به این‌که کجا و پیش چه کسی این کار را انجام دهید فکر کنید! در واقع این تصمیم و این انتخاب نه آخرین مرحله بلکه اولین قدم برای انجام چنین اعمالی است. موضوعی که دکتر باطنی هم آن را تایید می‌کند:«ما همیشه و به همه افراد توصیه می‌کنیم که اگر دنبال خدمات پزشکی که در حوزه زیبایی قرار است انجام شود، هستید، ابتدا بررسی کنید که ارائه‌دهنده خدمت چه کسی است؟ مهارت و توانایی و تحصیلاتش در چه زمینه‌ای است؟» البته به دست آوردن چنین اطلاعاتی اصلا کار سخت و دشواری نیست؛ چون این طور که حامد باطنی، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک می‌گوید، همه این اطلاعات به طور کامل و از طریق مجاری قانونی در اختیار عموم مردم گذاشته شده است:« نمونه‌اش وب‌سایت و صفحات مجازی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی است که اسامی همه افراد به ترتیب حروف الفبا و با مشخصات کامل ذکر شده است.» و خب چه اطلاعاتی بهتر از این؟



وسوسه پول!


انجام عمل‌های زیبایی، حوزه پولسازی است؛ این واقعیتی است که نمی‌شود آن را انکار کرد و شاید همین باعث ورود افراد غیر متخصص به این حوزه می‌شود. تجربه احمد باطنی هم نشان از واقعیت چنین موضوعی دارد: «بی‌تردید، گردش مالی قابل توجه این گونه خدمات، باعث ورود افرادی به این ماجرا می‌شود که سعی می‌کنند با حداقل اطلاعات و مهارت، از این راه کسب درآمد کنند. در صورتی که بدیهی است چنین اقدامات حساس و مهمی، نیازمند تخصص و مهارتی است که در درازمدت و از طریق تحصیلات آکادمیک به دست آمده باشد.» و اگر چیزی غیر از این باشد، مداخله غیرمجاز در پزشکی محسوب می‌شود.



زیبایی بیشتر، اعصاب کمتر


شاید بهتر است در زمان تصمیم برای انجام هرکدام از این اقدامات زیبایی، همه عواقب آن را بسنجیم. این طور که دکتر باطنی می‌گوید، در بدن انسان به ویژه صورت، عناصر حساس و مهمی مانند اعصاب و عروق و عضلات وجود دارد که ناآشنایی با ویژگی‌های هرکدام از آنها، می‌تواند عوارض فاجعه‌باری برای بیمار به همراه داشته باشد:« مثلا همین تزریق بوتاکس که هرکسی برای انجامش اعلام آمادگی می‌کند، می‌تواند در صورت کوچک‌ترین اشتباه، باعث بروز عوارض شدیدی از جمله اختلال عملکرد اعصاب یا ورود اختلال به عروق مهم سر و صورت شود.» اختلالی که گاه ممکن است تا اختلال بینایی و حتی نابینایی هم پیش برود.



اول سلامت بعد زیبایی!


اولویت بودن سلامتی بر زیبایی، ظاهرا شعار به نظر می‌رسد و ممکن است صدای هرکسی را به نقد و اعتراض بلند کند که مگر خودمان موضوع به این واضحی را نمی‌دانیم؟ ولی در مقام عمل که قرار می‌گیرند، حاضرند هدف‌شان را با کمترین قیمت و در نظر گرفتن وجهه خوشبینی‌شان به سرانجام برسانند که حالا مگر قرار است چه بشود؟ در حالی که ممکن است خیلی چیزها بشود! پس فراموش نکنید که مهمترین موضوع در چنین راهی، سلامت باطنی و واقعی ماست؛ سلامتی که خدانکند خدشه‌دار شود اما روی دیگر قضیه چیست؟ این‌که اگر اقدامات زیبایی، به صورت درست و مناسب درمانی و توسط فرد متبحر و حرفه‌ای انجام شود، تجربه خوشایندی برای بیمار رقم می‌خورد که هر دو شرایط جسمی و روحی او را بهتر خواهد کرد: برای همین است که مدام تکرار می‌کنیم که فارغ از این‌که آگاهانه خودتان را به دست غیرمتخصص نسپارید، حتی به گفته‌هایشان هم اعتماد نکنید و شخصا سوابق و اطلاعات مرکز و فرد مورد نظرتان را بررسی کنید. آن‌وقت می‌توانید با خیال راحت، زیباتر شوید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha