سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 358335

محققان گزارش می دهند که اسیدهای چرب امگا 3 بیشتر، در رژیم غذایی شما، ممکن است با افزایش سن از کاهش شنوایی جلوگیری کند.

امگا 3 ، شنوایی را تیز نگه می دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی، بر اساس یافته های محققان سطوح پایین اسید چرب امگا 3 دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) با کاهش شنوایی در میانسالی و سالمندی مرتبط است.

به گفته محققان، افراد میانسال و مسن‌تر با سطح DHA بالاتر، 8 تا 20 درصد کمتر در معرض مشکلات شنوایی مرتبط با سن نسبت به افراد با سطوح DHA پایین‌تر بودند.

بیشتر بدانید: چه کسانی باید امگا3 بخورند؟

مدل های حیوانات نشان می دهد که کمبود اسیدهای چرب امگا 3 مادر باعث تغییر شنوایی فرزندان می شود و مکمل طولانی مدت امگا 3 ممکن است از عملکرد حلزون محافظت کند و پیشرفت از دست دادن شنوایی را کاهش دهد.

محققان متوجه شده اند که غلظت DHA خون با کاهش شنوایی ارتباط معکوس دارد.

مک برنی گفت:« با این حال، این مطالعه نمی تواند ثابت کند که سطوح بالای DHA از کاهش شنوایی جلوگیری می کند، فقط به نظر می رسد که ارتباطی بین آنها وجود دارد.» او خاطرنشان کرد: «این یافته ها شواهدی مبنی بر اهمیت اسیدهای چرب امگا 3، از جمله DHA برای محافظت در برابر کاهش ناشی از افزایش سن در انواع عملکردهای بدن اضافه می کند.»

اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی، آجیل و دانه ها و در مکمل های غذایی مانند روغن ماهی یافت می شود.

مک برنی گفت: «یافته‌های ما نباید اینگونه تفسیر شود که سطوح پایین DHA خون باعث کاهش شنوایی می‌شود. با این حال، یافته های ما به علم در حال ظهور اضافه می کند که DHA ممکن است نقش مهمی در حفظ عملکرد شنوایی داشته باشد.»

با این حال، یافته‌های ارائه‌شده در جلسات پزشکی تا زمانی که در یک مجله با داوری منتشر شود، مقدماتی در نظر گرفته می‌شوند.

برای این مطالعه، مک برنی و همکارانش داده‌هایی را در مورد بیش از 115000 مرد و زن 40 تا 69 ساله که بخشی از Biobank بریتانیا بودند، جمع‌آوری کردند.

افرادی که بالاترین سطح DHA را داشتند، در مقایسه با کسانی که کمترین سطح DHA را داشتند، 16 درصد بیشتر احتمال داشت که هیچ مشکل شنوایی را گزارش ندهند. همچنین افرادی که بالاترین سطح DHA را داشتند، در مقایسه با افرادی که کمترین سطح DHA را داشتند، 11 درصد کمتر احتمال داشت که در درک مکالمات، زمانی که نویز پس‌زمینه وجود دارد مشکل داشته باشند.

مشخص نیست DHA چگونه می تواند از شنوایی محافظت کند، اما محققان حدس می‌زنند که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به محافظت از سلول‌های گوش داخلی یا کاهش پاسخ‌های التهابی به صداهای بلند، مواد شیمیایی یا عفونت‌ها کمک کند، بنابراین می تواند از کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن نیز محافظت می‌کند.

مک برنی گفت: «خوردن ماهی های چرب بیشتر، مانند سالمون، یا مصرف مکمل های روغن ماهی می تواند سطح DHA را افزایش دهد.» او پیشنهاد کرد: «اگر مکملی را انتخاب کردید، به دنبال محتوای ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و DHA روی برچسب و راهنمای آن باشید.»

متخصصی که این یافته‌ها را بررسی کرد، گفت: «مشخص نیست که مصرف مکمل‌های DHA بر شنوایی تأثیر مثبت دارد یا خیر.»

دکتر لیندا دال، متخصص گوش و حلق و بینی در بیمارستان نورثول لنوکس هیل در شهر نیویورک می گوید: «این که آیا افراد باید DHA را به رژیم غذایی خود برای محافظت و جلوگیری از کاهش شنوایی اضافه کنند یا نه، هنوز مشخص نیست زیرا این تحقیقات هنوز کامل انجام نشده است.»

بیشتر بدانید: فواید امگا 3 برای سلامتی

او گفت: «اگر بتوان اثر مکمل DHA را برای محافظت در برابر کم شنوایی یا حتی درمان آن نشان داد، برای ما بسیار هائز اهمیت می شود، زیرا اضافه کردن آن به رژیم غذایی ما آسان است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha