چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 358389

کمردرد یکی از رایج‌ترین دلایلی است که افراد را به مطب پزشک‌ها می‌کشاند و هرچه سن بالاتر برود بیشتر به سراغ آدم‌ها می‌آید. دلایل زیادی هم دارد؛ از یک جا نشستن و تماشای طولانی تلویزیون و استفاده بی‌وقفه از تلفن همراه در حالت‌های مختلف تا اشتباه در جابه‌جا کردن وسایل و یک بی‌احتیاطی کوچک.

کمردرد در کمین پشت ‌میزنشین‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،بعضی افراد هم، مانند کارمندان و کسانی که با رایانه سروکار دارند مجبورند هر روز 7تا 8ساعت را در حالت نشسته بگذرانند.به همین دلیل به آن‌ها توصیه می‌شود در هنگام نشستن ستون فقرات را در یک خط مستقیم و رو به سقف حفظ ‌کنند. جوری که وقتی شخصی از پهلو به شما نگاه ‌می‌کند بخش بالایی کمر کمی بیرون‌تر از سر قراربگیرد.

به تازگی آماری از سوی احمد موذن‌زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران منتشر شده ‌است که طبق آن 85درصد کمردردهای حاد و مزمن به واسطه فشار زیاد به ستون فقرات ناشی از نحوه فعالیت نامناسب و نشستن طولانی مدت بروز پیدا می‌کند. اگر کمردرد را تجربه کرده ‌باشید می‌دانید از آن دردهایی‌ است که می‌تواند فرد را از کار و زندگی بیندازد و مجبورش ‌کند ساعت‌ها استراحت ‌کند تا کمی از دردش کمتر شود. رئیس انجمن فیزیوتراپی توصیه‌هایی برای جلوگیری از کمردرد دارد که در ادامه می خوانید.



راه‌ رفتن بعد از هر 25دقیقه نشستن


شاید کار پشت‌ میزنشینی کار سبک و آسانی به نظر بیاید، اما در بلندمدت عوارض بدی دارد. افرادی که کار پشت میزنشینی دارند، بیشتر دچار کمردرد می‌شوند و باید همواره از نشستن یا ایستادن به طور خمیده خودداری ‌کنند. قراردادن ستون فقرات در حالت راست و قائم، فشار کمتری به کمر وارد می‌کند و برای این افراد راه‌ رفتن بعد از 25دقیقه نشستن بسیار ضروری است. همچنین انجام ورزش در یک روال تدریجی و مرتب روزانه به صورت ایروبیک، همراه با گرم ‌کردن مناسب و رعایت اصول و تمرینات ورزشی صحیح، می‌تواند از عوارض کم‌تحرکی بکاهد.


خمیده راه ‌رفتن و هزار دردسر!


اگر شکل عضلات ستون فقرات به هر دلیلی از حالت خود خارج‌ شود دردهای کمر، لگن، ران و رباط‌های زانو به سراغ‌تان می‌آید. به همین ‌دلیل لازم است با تمرینات ملایم و مداوم ناحیه کمر، علاوه بر تقویت عضلات و ماهیچه‌های کمر از صدمات احتمالی به دیگر اعضا هم جلوگیری ‌کنید. حواس‌تان باشد هنگام بلند کردن و حمل وسایل، به صورت خمیده راه نروید و با کمک از دیگر اعضای خود از جمله دست و بازوها از فشار مستقیم بر کمر خودداری‌ کنید. از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است ،به همین دلیل افراد بالای ۵۰ سال که مشکلات عضلانی- اسکلتی دارند باید روزانه دست‌کم 45دقیقه پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود بگذارند تا به پوکی استخوان دچار نشوند.


استفاده از تلفن همراه در حالت خوابیده ممنوع!


می‌دانیم که تلفن همراه دیگر سن‌وسال نمی‌شناسد و استفاده از آن در بین کودکان و نوجوانان شدت‌ گرفته ‌است. طبق آمار انجمن فیزیوتراپی ایران، استفاده زیاد از وسایل رایانه‌ای مشکلات عضلانی و اسکلتی را در کودکان و نوجوانان افزایش داده ‌است و باعث فشار بیش از حد به ستون فقرات به‌ویژه در ناحیه گردن می‌شود. استفاده زیاد از لپ‌تاپ و تلفن‌ همراه در حالت خوابیده سطح قدرت عضلانی و ظرفیت قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد و این روند می‌تواند در درازمدت عواقبی مانند مشکلات دیسکی، ساییدگی مفاصل و حتی پوکی زودرس استخوان را در پی داشته باشد.


فیزیوتراپیست ‌ها بهترین راهنمای فعالیت‌ های فیزیکی


بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، انجام ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی با شدت متوسط در طول هفته می‌تواند علاوه بر کاهش مشکلات عضلانی و اسکلتی، احتمال ابتلا به سرطان‌های سینه و کولون را کم‌ کند. البته فواید این فعالیت‌ها به همین چند مورد ختم‌ نمی‌شود. افزایش میزان فعالیت‌های فیزیکی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری‌ها ایفا کند و فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند در میان شاغلان حِرف پزشکی بهترین راهنما برای آموزش مناسب و منطقی این گونه ورزش‌ها و فعالیت‌های فیزیکی بر اساس شرایط و توانایی‌های فردی بیمار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha