چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 358422

محققان به تازگی با بررسی محصولات متنوع روشن کننده پوست این نتیجه را بدست آوردند که این محصولات می تواند آسیب و عوارض جدی برای پوست به همراه داشته باشند.

عوارض جدی روشن‌کننده‌های پوست که باید بدانید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، محصولات روشن‌کننده پوست، حاصل صنعت چند میلیون دلاری است که بنابر بررسی محققان دانشگاه نورث‌وسترن آمریکا، صدمات جبران‌ناپذیری به پوست می‌زنند. افرادی که از این محصولات استفاده می‌کنند و بیشتر هم زنان هستند، به‌ندرت از خطرات بالقوه محصولات شیمیایی روشن‌کننده‌های پوست آگاهی دارند.

محققان این دانشگاه صدها نفر از افرادی را که عمدتا زن بودند، تحت آزمایش قرار دادند و وضعیت آنها را بررسی کردند. بیشتر این افراد گفتند که از محصولات روشن‌کننده پوست استفاده می‌کنند و درضمن پذیرفتند، آنها از مواد شیمیایی مضری که در روشن‌کننده‌ها استفاده می‌شود اطلاعی نداشتند. از این مواد می‌توان به هیدروکینون که موجب جوش‌های پوستی، تورم، ناهماهنگی رنگ پوست و دیگر ناراحتی‌های پوستی می‌شود اشاره کرد.

بیشتر مواقع از مواد روشن‌کننده پوست برای درمان بیماری‌های پوستی یا هایپرپیگمانتاسیون پس‌التهابی استفاده می‌شود. این بیماری معمولا با لکه‌های پوستی در اثر تولید مقدار زیادی ملانین بروز می‌کند. اما گاهی‌اوقات از این مواد در محصولات روشن‌کننده پوست‌های تیره یا هماهنگ و یکنواخت‌کننده رنگ پوست استفاده می‌شود.

محصولات روشن‌کننده پوست عوارض دارند؟

به‌طور مثال، هیدروکینون، برای درمان کک‌ومک، لک‌های موضعی، کلواسمای بارداری،‌ ملاسما، لکه‌های تیره و قهوه‌ای ناشی از نور خورشید استفاده می‌شود و استفاده بیش از حد این ماده شیمیایی ممکن است فرد را به بیماری پوستی درماتیت (اگزما) تماسی مبتلا کند و همانطور که گفته شد در محصولات روشن‌کننده، از این ماده یافت می‌شود.

متاسفانه در بیشتر نقاط دنیا، زیبایی را در سفید و روشن بودن پوست می‌دانند و این موضوع افراد بسیاری را وادار به استفاده از این مواد شیمیایی می‌کند و صنعت پردرآمد این محصولات هم به این مقوله دامن می‌زند.

بنابه گفته محققان سازمان غذا و داروی آمریکا، روشن‌کننده‌های پوست -که امروزه بدون نسخه پزشک هم فروخته می‌شوند ـ حاوی مواد شیمیایی سمی و مضری هستند که عوارض منفی پایداری روی پوست و به‌طور کلی بدن، از خود به جای می‌گذارند و افراد هنگام استفاده از این محصولات باید این موضوع را در نظر گرفته و احتیاط کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha