شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 358489

بارش‌های موسمی «مونسون» معمولا در تابستان رخ می‌دهد و در نواحی جنوبی ایران؛ بارش هایی‌که به‌ویژه در تیر و مرداد بخش زیادی از منابع آب در سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان را تأمین می‌کند.

 آسیب‌های «مونسون» به بلوچستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، نزولات این سامانه نقش زیادی در گسترش فعالیت‌های کشاورزی دارد، اما همین بارش‌ها در چند روز گذشته خسارت‌های زیادی در شهرستان‌های جنوبی سیستان‌وبلوچستان بر جای گذاشته است. در همین زمان سیلاب در جنوب خراسان رضوی هم موجب بروز خسارت‌هایی شد.



بیشترین خسارت در فنوج


برآورد اولیه خسارت سامانه مونسون در 2 بخش برق و زیرساخت‌های شهری نشان می‌دهد بیش از ۱۱میلیارد تومان خسارت به شهرستان فنوج وارد شده؛ هرچند میزان خسارت‌ در همه بخش‌ها در حال بررسی است. فرماندار شهرستان فنوج با بیان اینکه طی بارندگی‌های مونسون چند روز اخیر برق ۶۰ روستا در ۲ بخش مرکز فنوج و بخش کتیچ به‌طور کلی قطع شد، می‌گوید: «خطوط مخابراتی در بخش کتیچ به‌خاطر پارگی فیبرنوری به‌طور کلی قطع و ارتباط مخابراتی مردم نیز مختل شده است.»

شعیب عارفی از خسارت 3ترانس برق، شکستن درختان در معابر و تیر چراغ‌های برق، آب‌گرفتگی منازل در محله «کلُک» هم خبر می‌دهد و می‌افزاید: «برای اسکان اضطراری مردم مکان‌هایی مثل مدرسه حضرت هود، مدرسه شهیدرجایی و سالن تربیت بدنی در نقاط مختلف شهر پیش‌بینی شد.» قنبر نارویی، مدیر جهادکشاورزی فنوج هم با بیان اینکه بر اثر بروز توفان و بارندگی شدید در ۲ روز اخیر ۹۰۰ نخل بارور این شهرستان تخریب شد، می‌گوید:‌ «همچنین بروز این پدیده سبب ریزش شدید خرمای ۳۵۰ هکتار از نخلستان‌های حوزه قنات کوشک، زوار و مرکز مهرستان شد.»

اردشیر شهرکی، مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان هم با بیان اینکه خسارت‌های بخش کشاورزی با بارندگی‌های مونسون در دست بررسی است می‌گوید:‌ «به‌طور کلی 67هزار هکتار نخلستان در استان داریم که پیش‌بینی می‌شود تا 280هزار تن محصول بدهند، اما میزان خسارت به نخلستان‌های جنوب استان با بارندگی‌ها در دست بررسی است و فعلا نمی‌توان درباره محصول از دست رفته نظر قطعی داد.»



سیلاب در «چناران»


در روزهایی که جنوب سیستان‌وبلوچستان درگیر پدیده مونسون بود، بارش شدید باران در ارتفاعات بخش مرکزی شهرستان چناران در خراسان رضوی موجب جاری شدن سیلاب و بسته شدن راه ارتباطی 4روستا در دهستان بقمچ شد. فرماندار چناران با اعلام این خبر می‌گوید: «بارش‌ها در ارتفاعات بخش مرکزی روی داد که در پی آن رودخانه فصلی بقمچ سیلابی شد و راه ارتباطی روستاهای اندیشش، گاه، گاش و کلاته‌میان دهستان بقمچ به سمت چناران را مسدود کرد.» به‌گفته محسن مه‌آبادی این سیلاب خسارتی نداشته و با فروکش کردن سیل تردد در این مسیرها به حالت عادی بازگشته است.


«مونسون» ضعیف‌تر شد


بارش‌های مونسون پدیده اقلیمی جنوب ایران و سواحل دریای عمان است که هر سال جنوب سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان را درگیر می‌کند. این پدیده سال گذشته با چرخند «شاهین‌» همراه بود که موجب بروز خسارت‌های قابل‌توجهی در این استان‌ها شد. امسال اما سواحل دریای عمان ایران هنوز توفان شدیدی را تجربه نکرده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران سیستان‌وبلوچستان در این‌باره به همشهری توضیح می‌دهد:‌ «آخرین توفانی که در منطقه داشتیم بیپارجوی بود که خوشبختانه به سمت سواحل ایران نیامد، اما به‌نظر می‌رسد همین توفان موجب شده پدیده مونسون امسال ضعیف‌تر از سال‌های گذشته باشد.» مجید محبی با بیان اینکه هشدار نارنجی بارندگی‌های اخیر اواسط هفته گذشته صادر شده بود، می‌افزاید: «بیشترین حجم بارندگی‌ها در این مدت در فنوج، نیک‌شهر، لاشار و حومه ایرانشهر رخ داد که موجب خسارت‌هایی در بخش کشاورزی و راه‌های روستایی شد.»‌


توفان شن



همزمان با بارندگی‌های سیل‌آسا در استان‌های شرقی، توفان شن هم موجب بروز مشکلاتی در سیستان‌وبلوچستان و خراسان رضوی شد. آنطور که مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرده است وزش باد شدید تا بیشینه ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت بامداد جمعه (6مرداد) زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در ایستگاه هواشناسی این شهر به 1200متر کاهش داد. محسن حیدری گفته است که تا اواسط هفته آینده با تشدید شدت وزش باد در نواحی شمالی، باد شدید و گرد و خاک در منطقه سیستان پیش‌بینی می‌شود. توفان شن در شمال خراسان رضوی هم باعث بروز مشکلاتی شد به‌طوری که حرکت قطار مشهد-سرخس به همین دلیل 2روز متوالی متوقف شد. این اتفاق به‌دلیل شن‌زدگی روی ریل و تامین ایمنی مسافران رخ داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha