بسیاری از ما بدون نظر پزشک و بررسی عوارض یا تداخل‌های یک مکمل دارویی، اقدام به مصرف آن می‌کنیم. خیلی وقت‌ها هم کمبود مواد غذایی نداریم اما  بازهم طبق عادت از مکمل‌ها استفاده می‌کنیم.

تداخل‌های خطرناک بین خوراکی‌ها و مکمل‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، درحالی‌که چه نیاز به مکمل داشته چه نداشته باشیم کارشناسان می‌گویند قبل از مصرف هر مکمل جدید، باید با پزشک مشورت کنید و از هرگونه تداخل و اثر احتمالی مطلع باشید تا برای سلامت شما خطرناک نباشد. «هافتینگتون پست» در مطلبی به برخی از این مواد اشاره می‌کند.


چای و قهوه| مصرف قهوه و چای همراه مکمل‌های گیاهی حاوی ترکیب‌های مشابه کافئین می‌تواند به افزایش بیش از حد میزان مواد محرک منجر شود و عوارض جانبی مانند سردرد، لرزش و افزایش ضربان قلب را در پی داشته باشد. بهتر است بین مصرف ویتامین و قهوه یا چای یک ساعت فاصله باشد.


داروهای آنتی‌بیوتیک|آنتی‌بیوتیک با برخی مکمل‌های غذایی مانند پروبیوتیک تداخل پیدا می‌کند که حاوی باکتری زنده برای بهبود سلامت روده و دستگاه گوارش است. آنتی‌بیوتیک باکتری‌های مفید روده را می‌کشد.


گیاهان و ادویه| برخی گیاهان و ادویه‌ مانند سیر و زردچوبه ممکن است بر داروها و مکمل‌ها اثر بگذارند. مصرف این مواد همراه برخی داروها یا مکمل‌ها احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش و اثربخشی دارو یا مکمل را کاهش می‌دهند یا باعث بروز حساسیت می‌شوند.


داروهای ضدافسردگی| اگر داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنید، از مصرف مکمل‌های ضدافسردگی مانند گل‌ راعی بپرهیزید زیرا با دارو تداخل ایجاد می‌کند. مصرف این نوع مکمل‌ها همراه داروهای ضدافسردگی باعث بروز سندروم سروتونین می‌شود که عوارضی مانند گیجی، اضطراب و حتی تشنج را در پی دارد.


داروهای ضدبارداری| پرهیز از گل راعی فقط مختص افرادی نیست که داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنند. این مکمل گیاهی می‌تواند از اثربخشی داروهای ضدبارداری بکاهد. این نوع مکمل‌ها مواد شیمیایی دارند که سبب می‌شوند آنزیم‌های کبدی تولید شوند، این آنزیم‌ها هورمون‌های ضدبارداری را سریع‌تر تجزیه می‌کنند و احتمال بارداری ناخواسته افزایش پیدا می‌کند.


برخی مواد غذایی| برخی مواد غذایی مانند سبزیجات سبز تیره، زردآلو، کینوا، مغزها و شکلات، ترکیبی موسوم به اگزالات دارند که با جذب آهن و کلسیم تداخل پیدا می‌کند. پس، غذاهای حاوی اگزالات را همراه مکمل‌های کلسیم یا آهن مصرف نکنید. مواد غذایی مانند آب انگور، توت‌ها، کاکائو، مغزها و تخمه‌ها هم که پلی‌فنل بالایی دارند، ممکن است مانع جذب برخی مواد مغذی مانند آهن و روی شوند.


چه کنیم ؟ اگر دچار علایمی مثل تهوع ، استفراغ ،سرگیجه ، کهیر ، دل پیچه و تغییر ضربان قلب ، شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، اگر قصد دارید همزمان دارو و مکمل غذایی مصرف کنید، حتما از دکتر یا متخصص تغذیه نظر بخواهید تا به میزان مناسب مصرف کنید و از خطرهای احتمالی پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha