درد دست چپ بدون درد قفسه سینه می‌تواند با دلایل زیادی مرتبط باشد، از جمله آسیب دست و آسیب عصب؛ اما دردی غیرمعمول یا ناگهانی در دست چپ می‌تواند علامت مشکل پزشکی جدی‌تری باشد، مثلاً آسیبی که نیاز به درمان دارد یا در موارد بدتر، اثر یک حمله قلبی.

چرا دست چپم درد گرفته؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، آگاه بودن نسبت به دلایل احتمالی و ویژگی‌های درد در دست چپ می‌تواند کمکتان کند بفهمید بدن شما به چیزی در حال واکنش نشان‌دادن است و تصمیم بگیرید لازم است به پزشک مراجعه کنید یا نه.


علت‌های درد در دست چپ



درد، ضعف و بی‌حسی دست چپ دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. در ادامه به ویژگی دردهایی در دست چپ می‌پردازیم که با درد در قفسه سینه همراه نیست:
. دردی که ممکن است از آسیبی در قسمتی دیگر به بازوی چپتان برسد، مثلاً از آسیب مچ یا دست، ترومایی مثل افتادن از جایی، تصادف یا حادثه ورزشی. این موارد از علت‌های شایع آسیب دست هستند.

. نوروپاتی اعصاب محیطی عبارتی گسترده است که برای عوارضی به کار می‌رود که در آنها عصب‌های سیستم عصبی محیطی دچار آسیب می‌شوند. این عصب‌ها می‌توانند شامل عصب‌هایی شوند که در بازو و دست قرار دارند و درد و بی‌حسی در این ناحیه ایجاد می‌کنند. تنگی کانال گردن شامل باریک شدن کانال نخاعی در گردن می‌شود که به عصب‌ها فشار وارد کرده و موجب درد و ضعف در دست‌ها خواهد شد.

. گردش خون ضعیف به یک اختلال در جریان خون گفته می‌شود. مثلاً فشار روی دست می‌تواند گردش خون در این ناحیه را محدود کند و باعث بی‌حسی و گزگز و یا درد شود.
حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که یک لخته خون یا پلاک عروقی یک یا چند رگ کرونری را کاملاً مسدود می‌کند. در نتیجه جریان خون به سمت قلب قطع شده و در اثر نرسیدن خون اکسیژن‌دار به سلول‌های عضله قلب، این سلول‌ها می‌میرند.
برخی از علائم حمله قلبی شامل درد و ناراحتی در سینه، بالای کمر، گردن، فک، معده یا بازوها می‌شوند


. اضطراب هم می‌تواند درد ایجاد کند. وقتی عارضهٔ دیگری علت درد در دست چپ است، اضطراب می‌تواند این درد را تشدید کند. اغلب، یکی از اولین علامت‌های یک حمله قلبی، درد ناگهانی در بازوی چپ است که در عرض یکی دو دقیقه به‌شدت بدتر می‌شود.

. آنژین زمانی رخ می‌دهد که قلب به‌اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کند. آنژین می‌تواند موجب درد در بازوی چپ شود که اغلب با درد در شانه، گردن و کمر و یا احساس ناراحتی در فک همراه است. درد بازوی چپ می‌تواند نشانهٔ بورسیت شانه نیز باشد که معمولاً علت آن استفاده زیاد از مفصل شانه است. اگر بورس (کیسه مایع مفصلی) مورد ضربه مستقیم قرار بگیرد یا دچار عفونت بشود می‌تواند درد دست ایجاد کند.

. تاندونیت اغلب در اثر استفاده زیاد و مکرر از مفصل به وجود می‌آید. تاندونیت شانه یا آرنج می‌تواند علت درد در بازوی چپ باشد.

سایر علت‌ها
هرنی یا بیرون‌زدگی دیسک


هرنی یا بیرون‌زدگی دیسک بسیار متداول بوده و زمانی است که یک دیسک دچار آسیب می‌شود یا از جای خود بیرون می‌زند. هرنی دیسک معمولاً کسانی را درگیر می‌کند که ساعت‌های طولانی پشت میز می‌نشینند یا وسایل سنگین را به شیوه‌ای نادرست از زمین بلند می‌کنند. هرنی دیسک در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتد؛ اما معمولاً در بزرگسالی شروع می‌شود و اغلب تا زمانی که علائم تشدید نشوند خودش را نشان نمی‌دهد. وقتی یک دیسک بیرون‌زده به عصب دست چپ فشار وارد می‌کند، دچار درد و بی‌حسی و گزگز در دست چپ خواهید شد.

شانه یخ‌زده


شانه یخ‌زده در بازوی چپ عارضه‌ای است که در آن یک یا هر دو شانه، گرفته و دردناک شده و به‌سختی حرکت می‌کنند. اگر دچار شانه یخ‌زده باشید، در دست چپ و شانه چپتان درد دارید و نمی‌توانید برای انجام کارهایتان بازوی چپتان را حرکت بدهید یا روی سمت چپ بدنتان بخوابید یا حتی تیشرتتان را بپوشید. خوشبختانه می‌توانید با گرمادرمانی یا ماساژدرمانی تا حدود زیادی این عارضه را کنترل یا حتی درمان کنید.

سندرم خروجی قفسه سینه (TOS)

سندرم خروجی قفسه سینه باعث درد یا بی‌حسی در گردن، بازو، شانه و دست می‌شود. این سندرم مربوط به اختلالاتی است که طی آن عروق خونی یا اعصابی که از فضای خروجی قفسه سینه عبور می‌کنند تحت‌فشار قرار می‌گیرند و این فشار باعث ایجاد درد در شانه‌ها و گردن و دست و انگشتان می‌شود.

نوروپاتی دیابتی


نوروپاتی دیابتی در اثر بالابودن مداوم سطح قند خون ایجاد می‌شود که می‌تواند به عصب‌های بدن آسیب وارد کند. نوروپاتی دیابتی می‌تواند بر دست‌ها و بازوها یا پاها اثر گذاشته و علائمی مانند درد تندوتیز، احساس سوزش و گزگز و کرختی ایجاد کند.
نوروپاتی دیابتی عموماً کسانی را درگیر می‌کند که دیابت کنترل نشده دارند و درمان تجویزی پزشک را دنبال نمی‌کنند.

درد دست چپ مرتبط با حمله قلبی


حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که یک لخته خون یا پلاک عروقی یک یا چند رگ کرونری را کاملاً مسدود می‌کند. در نتیجه جریان خون به سمت قلب قطع شده و در اثر نرسیدن خون اکسیژن‌دار به سلول‌های عضله قلب، این سلول‌ها می‌میرند.
برخی از علائم حمله قلبی شامل درد و ناراحتی در سینه، بالای کمر، گردن، فک، معده یا بازوها می‌شوند؛ اما یکی از علائمی که بیشتر افراد آن را نادیده می‌گیرند احساس ناراحتی و درد در بازوی چپ است. عصب‌های تأمین‌کننده نیازهای قلب و دست، سیگنال‌ها را به قسمت یکسانی در مغز ارسال می‌کنند. در نتیجه مغز نمی‌تواند ناحیه دقیق درد را مجزا کند و به همین دلیل درد قلب می‌تواند به‌صورت درد در بازوی چپ احساس شود.

برخی از علائم حمله قلبی شامل موارد زیر می‌شود:


. درد در قفسه سینه که بیشتر از چند دقیقه طول کشیده
. دردی که در پشت و گردن و فک و دست چپ یا پایین شکم احساس می‌شود
. مشکل در تنفس
. استفراغ
. احساس گیجی یا سبکی در سر
اگر این علائم را دارید باید هر چه سریع‌تر خود را به اورژانس برسانید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟


. اگر درد بازو، شانه یا آرنجتان ناشی از یک ضربه جدی است
. درد ناگهانی در دست، سینه یا پشت که همراه با احساس فشار در سینه است
. درد همراه با عرق که با استراحت کمتر نمی‌شود
. درد و تورم شدید
. عدم توانایی در حرکت نرمال
. به‌سختی می‌توانید کف دستتان را بالا و پایین بچرخانید
. دردی که بعد از استراحت و کمپرس سرد و بالا نگه‌داشتن دست هم برطرف نمی‌شود
. افزایش قرمزی و تورم و ناراحتی در ناحیه آسیب

سؤالات متداول


از کجا بدانیم درد دست چپ به قلب مرتبط است یا نه؟


اگر درد دست چپ همراه با دیگر علائم مثل احساس ناراحتی در وسط سینه، عرق زیاد و تنگی نفس همراه باشد علامت مشکلات قلبی است.

آیا اضطراب می‌تواند موجب درد دست چپ شود؟


اضطراب می‌تواند موجب درد بازوی چپ شود. اگر این درد ناشی از یک حمله پانیک یا تنش عضلانی باشد به‌احتمال زیاد موقتی خواهد بود. افرادی که دچار اختلالات اضطرابی هستند ممکن است دردهای مزمن نیز داشته باشند.

آیا خوابیدن روی دست می‌تواند باعث درد شود؟


بله، وضعیت خوابیدن شما قطعاً می‌تواند علت درد شانه و دستتان باشد و حتی اگر وضعیت نادرست را اصلاح نکنید می‌تواند اثرات بلندمدتی بر مفصلتان بگذارد.

تاندونیت چقدر طول می‌کشد تا خوب شود؟


بیشتر موارد تاندونیت حدود دو تا چهار هفته طول می‌کشند تا خوب شوند؛ اما تاندونیت مزمن ممکن است بیشتر از شش هفته طول بکشد تا کاملاً بهبود پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha