استفاده از قوای شناختی تا چه حد از زوال آنها جلوگیری می کند؟ سلامت نیوز امروز به برخی از جدیدترین تحقیقات نگاهی انداخت و با متخصصان این حوزه صحبت کرد تا متوجه شود.

برای جلوگیری از زوال عقل چکار کنیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی آیا خواندن و فعالیت های مشابه می تواند به جلوگیری از زوال عقل کمک کند؟


میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند، یک بیماری عصبی مزمن که بر حافظه و توانایی‌های تفکر تأثیر می‌گذارد. شایع ترین شکل زوال عقل، بیماری آلزایمر است.

در حالی که برخی از درمان ها برای کمک به مدیریت علائم زوال عقل وجود دارد، در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

در حالی که تحقیقات برای درک بیشتر در مورد آسیب شناسی زوال عقل و درمان در حال انجام است، تحقیقات قابل توجهی نیز در حال انجام است تا بررسی شود که چگونه مداخلات سبک زندگی ممکن است بر خطر زوال عقل و شناخت تأثیر بگذارد.

برخی از این تحقیقات بررسی می‌کنند که چگونه فعالیت‌های محرک شناختی، مانند خواندن و جدول بر خطر زوال عقل و شناخت تأثیر می‌گذارند.

مطالعه‌ای که در سال 2021 در Neurology منتشر شد، نشان داد که سطوح بالای فعالیت‌های شناختی، مانند خواندن، انجام بازی‌هایی مانند چکرز و پازل، و نوشتن نامه‌ها، می‌تواند شروع بیماری آلزایمر را در افراد بالای 80 سال تا 5 سال به تاخیر بیندازد.

مطالعات نشان داد که افرادی که زمان بیشتری صرف فعالیت‌های غیرفعال شناختی مانند تماشای تلویزیون می‌شود، در معرض خطر افزایش خطر زوال عقل می باشند.

درگیر شدن مکرر در فعالیت های چالش برانگیز مغزی، از جمله روزنامه نگاری، بازی شطرنج، و حل جدول با خطر کمتر ابتلا شدن به زوال عقل در میان افراد مسن مرتبط است.

برای درک بیشتر در مورد این انجمن ها، با پنج متخصص در مورد موضوعاتی از جمله اینکه چگونه فعالیت های محرک شناختی خطر زوال عقل را کاهش می دهد، چه چیز دیگری خطر زوال عقل را کاهش می دهد، و نحوه اقدام در مورد تحقیق صحبت کرد.

فعالیت های جذاب، ذخیره شناختی را تقویت می کند


برای شروع، با دکتر جویس گومز-عثمان، استادیار داوطلبانه نورولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر صحبت کردیم.

او گفت که فعالیت‌های محرک شناختی مانند خواندن و حل جدول خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد و با افزایش منبع معتمد شناختی، که به اندازه کتابخانه ذهنی فرد تشبیه می‌شود، شناخت را تقویت می‌کند.

«هر چیزی که یاد می گیریم و می دانیم مانند کتابی است که در قفسه قرار گرفته است. با اضافه شدن کتاب‌های جدید، کتابخانه بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. اما شاید بپرسید چرا این مهم است؟ خوب، ساختن یک کتابخانه از اطلاعات در مغز شما بافری برای از دست دادن حافظه ایجاد می کند.

او افزود: «وقتی کتابخانه شما گسترده است، حتی اگر کتاب‌های زیادی بررسی شوند، هنوز تعداد زیادی کتاب دیگر در قفسه‌ها وجود خواهد داشت که به عنوان جایگزین عمل می‌کنند و کتابخانه را به خوبی کار می‌کنند.»

او توضیح داد که ذخیره شناختی در طول زندگی از طریق آموزش و تجربیات زندگی توسعه می یابد - به ویژه آنهایی که چالش برانگیز هستند و فرد را به تفکر وا می دارند.

محققان بررسی کردند که چگونه مهارت های شناختی دوران کودکی، تحصیلات و فعالیت های اوقات فراغت بر ذخیره شناختی تأثیر می گذارد.آنها هزار و 118 نفر از بریتانیا را از دوران کودکی تا سن 69 سالگی دنبال کردند، در این مرحله شرکت کنندگان یک آزمون شناختی با حداکثر نمره 100 انجام دادند.

در پایان، محققان دریافتند افرادی که دارای مدرک لیسانس یا بالاتر هستند، به طور متوسط 1.22 امتیاز بیشتری نسبت به افرادی که تحصیلات رسمی ندارند، کسب می کنند. کسانی که در شش یا بیشتر فعالیت های اوقات فراغت، مانند کلاس های آموزشی، کار داوطلبانه، و فعالیت های اجتماعی شرکت داشتند، به طور متوسط 1.53 امتیاز اضافی را در مقایسه با افرادی که تنها در چهار فعالیت از این قبیل شرکت داشتند، کسب کردند.

در همین حال، افرادی که شغلی در سطح حرفه ای یا متوسط داشتند، به طور متوسط 1.5 امتیاز یا بیشتر از افرادی که مشاغل نیمه ماهر یا غیر ماهر داشتند، کسب کردند. آنها همچنین دریافتند افرادی که توانایی خواندن بالاتری دارند، نسبت به افرادی که توانایی خواندن پایین‌تری دارند، کاهش شناختی آهسته‌تری را تجربه می‌کنند.

دکتر رابرت ویگینز، متخصص مغز و اعصاب گفت: «همانطور که بدن فیزیکی ما می تواند از فرم خارج شود و عملکرد ضعیفی داشته باشد، مغز ما نیز ممکن است دچار اختلال شود.

به چالش کشیدن ایمن توانایی های شناختی ما، تا زمانی که منجر به ناامیدی نشود، مهم است و حتی اعتماد به نفس و احساس استقلال ما را بهبود می بخشد. اگرچه ممکن است یک فرد 70 ساله شناختی را که در 20 سالگی داشت، نداشته باشد، اما به چالش کشیدن ذهن می تواند به او کمک کند تا احساس کند که در 50 سالگی احساس می کند.

- دکتر رابرت ویگینز گفت "تمرینات ذهنی" بخش های مختلفی از مغز را درگیر می کند.

دکتر دیوید هانتر، الاصل استاد عصب شناسی با دانشکده پزشکی مک گاورن در هیوستون هم خاطرنشان کرد که تحقیقات نشان می‌دهد که حتی بیماران مبتلا به زوال عقل پیشرفته نیز می‌توانند از آنچه او «تمرین ذهنی» می‌نامد سود ببرند - هر چیزی که چندین بخش از مغز را همزمان درگیر کند.

«خواندن، پازل، هنر، مکالمه، بازی و کار تنها چند نمونه هستند. در واقع، تنها قانون این است که ننشینید و تلویزیون تماشا کنید.»

وی افزود که اگر بیماران دیگر نتوانند در سرگرمی های قبلی خود شرکت کنند، کتاب های رنگ آمیزی، موسیقی، جستجوی کلمات و مکالمه ساده نیز امکان پذیر است.


آیا محدودیت هایی برای ذخیره شناختی وجود دارد؟

در حالی که کارشناسان میگویند ذخیره شناختی افراد برای کمک به حفظ مهارت های فکری آنها مهم است، همچنین خاطرنشان می کنند که محدودیت هایی برای افزایش این ذخیره از طریق "تمرینات ذهنی" وجود دارد.

رافائل والد، دکترای روانشناسی و عصب روانشناس گفت:«افراد با ضریب هوشی بالا معمولاً با زوال عقل بهتر عمل می کنند زیرا ذخیره شناختی بیشتری دارند. با این حال، هنگامی که زوال عقل در فرد ایجاد می شود، نمی توان با انجام کارهای شناختی مانند جدول کلمات متقاطع، بر روند تخریبی غلبه کرد. اگرچه ممکن است روند را تا حدودی کُند کند."

دکتر کارن دی. لینکلن، استاد گروه بهداشت محیطی و شغلی در دانشگاه کالیفرنیا، ایروین خاطرنشان کرد : در حالی که برخی شواهد نشان می‌دهند که تمرین‌های شناختی مانند جدول کلمات متقاطع یا بازی‌های کلمات، کاهش شناختی را در افراد دارای اختلال شناختی خفیف کند می‌کنند، شواهد قطعی نیستند.

این نوع فعالیت‌ها برای تحریک مغز مهم هستند، اما پازل‌ها به تنهایی لزوماً توانایی‌های شناختی را بهبود نمی‌بخشند یا خطر زوال عقل را کاهش نمی‌دهند.ما باید کل سیستم عروقی خود را به عنوان یک کل در نظر بگیریم نه اینکه آنها را به بخش های جداگانه جدا کنیم.»

دکتر گومز-عثمان هم معتقد است تکیه بر فعالیت های محرک فکری به تنهایی برای کاهش خطر زوال عقل کافی نیست.

12 عامل خطر قابل تغییر برای زوال عقل چیست؟

12 عامل خطر قابل اصلاح که 40 درصد از زوال عقل را تشکیل می دهند:

  • سطح تحصیلات یک فرد
  • سطح تماس اجتماعی آنها
  • اختلال شنوایی
  • روال ورزش
  • علائم افسردگی
  • مصرف الکل
  • چاقی میانسالی
  • قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • عادات سیگار کشیدن
  • جراحت سر
  • فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • دیابت

محققان خاطرنشان کردند که عمل به این عوامل می‌تواند خطر زوال عقل را با کاهش آسیب‌های عصبی - مانند تجمع پروتئین تاو و التهاب - افزایش و حفظ ذخیره شناختی یا هر دو کاهش دهد.

دکتر گومز-عثمان گفت: «برای درک بهتر بگویم، اگر همه ما امروز این اقدامات را انجام دهیم، سال آینده بیش از یک سوم موارد زوال عقل را کاهش خواهیم داد.

چگونه برای کاهش خطر زوال عقل اقدام کنیم؟

مهم است که تأکید کنید حتی اگر در حال حاضر از دست دادن حافظه را تجربه کرده اید، یادگیری چیزهای جدید می تواند سلامت مغز شما را بهبود بخشد. دکتر گومز عثمان گفت: به چالش کشیدن ذهن خود با یادگیری چیزهای جدید، حافظه، توجه و توانایی های تفکر شما را تقویت می کند و کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد. ایجاد تجربیات جدید و لذت بخش و دیدن چیزهای جدید نیز می تواند به بهبود سلامت مغز کمک کند.

او خاطرنشان کرد: " انتخاب چیزی که خیلی آسان نیست و همچنین خیلی سخت نیست، در اینجا مهم است."

«مکانی را که در آن فعالیت‌های مورد علاقه خود را انجام می‌دهید، تغییر دهید. دکتر گومز عثمان پیشنهاد می کند که دیدن مکان های مختلف می تواند دیدگاه مثبت شما را نسبت به زندگی افزایش دهد و سلامت مغز شما را بهبود بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha