با شروع هفته، آب شرب شهروندان دیواندره‌ به میزان قابل‌توجهی کدر شد و از عصر روز یکشنبه به‌طور کامل قطع شد. دسترسی نداشتن به آب شرب شهری و همچنین توزیع نشدن آب از سوی شرکت آب‌وفاضلاب این شهرستان، صدای اعتراض شهروندان را بلند کرد و آنان را جلوی فرمانداری و شرکت آبفای این شهرستان کشاند.

 گل‌آلود شدن آب شرب شهروندان دیواندره

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، شهروندان دیواندره‌ می‌گویند که هر سال با شروع فصل گرم مشکل آب شرب شروع می‌شود و در مرداد و شهریور شدت می‌گیرد، مدیرعامل شرکت آبفای کردستان نیز می‌گوید تصفیه‌خانه‌ای که قرار بود ۱۰ سال قبل ساخته شود، بالاخره ساخته و وارد مدار شده است.

«ماجرای امروز نیست. هرسال همین وضعیت است. آب را بدون اطلاع قطع می‌کنند. همیشه هم می‌گویند شبکهٔ آب در حال نوسازی است و به‌زودی تصفیه‌خانه راه می‌افتد، اما هیچ‌وقت خبری از آن نیست.» این‌ها را کاوه می‌گوید. خودش می‌گوید خانه‌اش حوالی کمربندی و در خیابان زنبق است: «سال ۹۹ نزدیک به ۱۰ روز آب ما قطع بود. آن هم بدون اطلاع قبلی. آن زمان مادر من و مادربزرگم که پیرزنی یکجانشین بود، زنده بودند. مصیبتی که آن زمان کشیدیم را به چشم ندیدید.

حالا هم بدون اطلاع دوباره آب را قطع کرده‌اند. وقتی آبفا جواب زنگ و تلفن را نمی‌دهد، فکری برای آب نمی‌کند، چاره‌ای جز مراجعه به فرمانداری نداریم.»مدیر عامل آبفا: قطع آب به‌دلیل خارج شدن کدورت آب از حدود استاندارد و برای حفاظت از سلامت شهروندان انجام شد

آنچه کاوه می‌گوید را یونس هم تأیید می‌کند. یونس بسیار دورتر از کاوه و آنسوی شهر حوالی میدان «مولوی کرد» زندگی می‌کند: «قطع آب سراسری است. عملاً آب از یکشنبه قطع شده، اما یک هفتهٔ گذشته هم قابل استفاده نبود. می‌گویند آب کدر شده. چیزی که ما دیدیم کدری نبود، بلکه غیر قابل استفاده بود انگار رنگ و زنگ قاطی آب بود. همهٔ دیواندره این وضعیت را دارد. هر سال هم تکرار می‌شود. روزهایش کم و زیاد می‌‍شود، اما همیشه اتفاق می‌افتد. آن زمان که مثلاً آب وصل است هم یک نخ باریک است. چقدر تحمل کنیم؟»


مدیرعامل شرکت آبفای کردستان، مشکل آب دیواندره و تداوم آن برای سال‌های متوالی را تأیید می‌کند. «محمد فرهاد» به «پیام ما» توضیح می‌دهد که مسئله از مخازن تأمین آب ایجاد شده است و با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه این مشکل رفع می‌شود: «تصفیه‌خانهٔ آب دیواندره در زمینی به مساحت ۴.۵ هکتار با ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه احداث شد و جمعیت ۵۱ هزار نفری شهر دیواندره و ۷۳ روستای و مجتمع اوباتوم را تحت پوشش قرار می‌دهد. تأمین آب شهر دیواندره پیش از این از مخازن واقع در بستر رودخانهٔ نساره در مساحتی به میزان پنج هکتار و ۱۳۰ لیتر بر ثانیه انجام می‌شد. این تصفیه‌خانه وارد مدار شده است و مشکل آب منطقه ما را حل خواهد کرد.»


به گفتهٔ فرهاد، طی روزهای اخیر پس از بروز چندین مورد شکستگی، کدورت آب در تأسیسات مذکور از حد استاندارد خارج شد و در راستای حفظ بهداشت و سلامت مردم، فعالیت این تأسیسات متوقف و آب ورودی به شبکه قطع شد، اما بلافاصله عملیات اصلاح و بازسازی در دستورکار قرار گرفت و همزمان ۱۱ دستگاه تانکر نیز به‌طور مداوم و بی‌وقفه به‌صورت سیار آب مورد نیاز مردم را تأمین کردند: «تصفیه‌خانهٔ آب دیواندره که در حال تست آزمایشی بود، با توجه به شرایط اضطراری وارد مدار بهره‌برداری شد و انتقال آب از تصفیه‌خانه به مخازن اصلی شهر از طریق خطی به طول ۹ کیلومتر آغاز شد. اکنون هم عملیات شست‌وشوی خط در حال انجام است. این خط ۹ کیلومتری طی روزهای اخیر و با تلاش همکاران، شستشو و رفع کدورت شده است و پس از پایان کار و دستیابی به کیفیت و سلامت آب و رسیدن به کدورت استاندارد و تأیید از سوی واحد کنترل کیفی شرکت آبفا و مرکز بهداشت، آب وارد شبکه توزیع شد.»


ساخت تصفیه‌خانهٔ دیواندره مربوط به مصوبه‌ای در سال ۱۳۹۱ است که از زمان تصویب روی کاغذ ماند. مرداد ۱۳۹۹، آب محله‌های دیواندره و روستاهای اطراف یکی پس از دیگری قطع شد و این قطعی بیش از دو هفته ادامه داشت. بعد از این اتفاق، عملیات اجرایی این طرح شروع شد، اما به‌دلیل کمبود اعتبار به‌کندی پیش رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha