پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
کد خبر: 358779

برای داشتن پوست صاف و سالم  نیاز است روی ضد آفتاب‌ حساب دیگری باز کنید. جدی گرفتن این مسئله که استفاده از ضد آفتاب، یکی از پایه‌های اساسی روتین مراقبت پوستی در طول روز است، ممکن است برای عده ای هنوز هم جدی نباشد. فرقی نمی‌کند روتین پوستی‌تان چقدر گران قیمت و گسترده باشد. بدون ضد آفتاب، پوست شما در معرض جدی‌ترین تهدید ها از قبیل پیری، لک، چین و چروک و… است.

چند بار در روز باید از ضد آفتاب استفاده کرد؟

برای داشتن پوست صاف و سالم نیاز است روی ضد آفتاب حساب دیگری باز کنید. جدی گرفتن این مسئله که استفاده از ضد آفتاب، یکی از پایه‌های اساسی روتین مراقبت پوستی در طول روز است، ممکن است برای عده ای هنوز هم جدی نباشد. فرقی نمی‌کند روتین پوستی‌تان چقدر گران قیمت و گسترده باشد. بدون ضد آفتاب، پوست شما در معرض جدی‌ترین تهدید ها از قبیل پیری، لک، چین و چروک و… است.

چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

نور ساطع شده از آفتاب، شامل مجموعه‌ای از پرتوهای ماورا بنفش است که قدرت نفوذ بالایی دارند و می‌توانند به لایه‌های عمقی پوست نفوذ کنند. در نتیجه، باعث ایجاد آسیب‌هایی از قبیل لک، آفتاب سوختگی، تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد جوش و آکنه می‌شوند. پیری زودرس و افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست نیز از دیگر مضرات بالقوه قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش آفتاب به حساب می‌آیند. استفاده مداوم از ضد آفتاب در طول روز، ساده‌ترین و موثرترین راه برای محافظت از پوست در برابر نور آفتاب است.

کدام فرمول ضد آفتاب برای شما بهتر است؟

ضد آفتاب‌ها از نظر فرمولاسیون به دو دسته شیمیایی و معدنی تقسیم می‌شوند که از نظر عملکرد و کاربری تفاوت‌های بنیادینی با یکدیگر دارند. انتخاب هر کدام از این ضد آفتاب‌ها به نیاز، نوع پوست و سلیقه شما بستگی دارد:

ضد آفتاب شیمیایی

این مدل ضد آفتاب بر پایه مواد شیمیایی از قبیل اکسی بنزن و اکتینوکسات فرموله می‌شود. ضد آفتاب‌های شیمیایی، اشعه ماورا بنفش آفتاب را در ساختار خود جذب می‌کنند و به صورت گرما آزاد می‌نمایند. درنتیجه، مانع از رسیدن این پرتوها به لایه‌های پوست می‌شوند.

چند بار در روز باید از ضد آفتاب استفاده کرد؟

مواد به کار رفته در فرمولاسیون ضد آفتاب شیمیایی، به لایه‌های عمقی پوست نفوذ می‌کنند و حتی می‌توانند وارد جریان خون شوند. به همین خاطر است که در برخی موارد، با برانگیختن حساسیت‌های آلرژیک و التهابات پوستی همراه هستند. این ترکیبات برای فعال شدن به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان احتیاج دارند و باید پیش از خارج شدن از خانه آن‌ها را روی پوست بمالید. این مدل ضد آفتاب، بعد از مصرف ردی از خود روی پوست به جا نمی‌گذارد.

ضد آفتاب معدنی

ضد آفتاب‌های معدنی از ترکیباتی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم تولید می‌شوند. این مواد معدنی، سپری انعکاسی روی سطح پوست به وجود می‌آورند. به این معنی که پرتوهای ماورا بنفش را به سمت محیط بیرون انعکاس می‌دهند و مانع از رسیدن آن‌ها به سطح پوست می‌شوند. فرمول ضد آفتاب معدنی بر خلاف شیمیایی، برای فعالیت خود به زمان احتیاج ندارد. بلکه بلافاصله بعد از قرار گرفتن روی سطح پوست، عملکرد محافظتی خود را آغاز می‌نماید.

ضد آفتاب‌های معدنی جذب پوست نمی‌شوند و لایه‌های عمقی پوست را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. به همین خاطر به عنوان محصولاتی با ایمنی بالا شناخته می‌شوند. به خصوص برای افرادی که حساسیت یا مشکلات پوستی خاصی دارند، گزینه عالی به حساب می‌آیند. در این بین، به جا ماندن رد و لک‌های سفید از جمله معضلات استفاده از ضد آفتاب‌های معدنی برای مصرف کنندگان به شمار می‌رود.

چند بار در روز باید از ضد آفتاب استفاده کرد؟

به طور کلی، اولین لایه ضد آفتاب را باید حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیش از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، روی پوست صورت و بدن خود به خوبی بزنید. همچنین در نظر داشته باشید که استفاده مجدد از ضد آفتاب برای اطمینان از عملکرد محافظتی آن در برابر نور خورشید، امری بسیار مهم است. اما در مورد اینکه هر فرد در طول روز چندبار باید از کرم ضد آفتاب استفاده کند، هیچ قطعیتی وجود ندارد. در واقع، تعداد دفعات مصرف ضد آفتاب با توجه به فعالیت روزانه هر فرد متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان گفت برای بهره مندی از محافظت حداکثری ضد آفتاب‌ها، باید هر ۲ ساعت (به گفته برخی منابع ۸۰ دقیقه) یکبار آن‌ها را تمدید نمود.

اما در صورتی که فعالیت‌های شما در طول روز باعث تعریق بیش از حد می‌شود، بهتر است به سراغ فرمولاسیون‌های ضد آب این محصول بروید. درباره افرادی که قصد شنا کردن دارند نیز، باید بلافاصله بعد از اتمام شنا ضد آفتاب خود را تمدید نمایند.

مقدار کافی ضد آفتاب بزنید

یکی از نکات بسیار مهمی که درباره مصرف صحیح و اصولی ضد آفتاب‌ها وجود دارد، استفاده مقدار کافی از آن‌ها است. ضد آفتابی که روی پوست صورت یا بدن خود می‌مالید، باید به قدری باشد که پوششی لعاب دار ایجاد نماید. در غیر این صورت، نور آفتاب ممکن است به پوستتان نفوذ کند. از نظر علمی و تجربی، مقدار ضد آفتاب مناسب برای پوست صورت حدود دو انگشت کامل است. برای کل بدن نیز، شما به ۲ قاشق غذاخوری کرم ضد آفتاب یا ۱۰ پاف اسپری ضد آفتاب احتیاج دارید.

چند بار در روز باید از ضد آفتاب استفاده کرد؟

ضد آفتاب‌ها برای جذب و فعال شدن، به کمی زمان نیاز دارند. بنابراین بدیهی است که در چند دقیقه اول رد سفیدی از خود به جا بگذارند. اما با گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به خوبی جذب پوستتان می‌شوند. دقت داشته باشید که هنگام استفاده از ضد آفتاب، نواحی حساس مانند دور چشم، پشت گوش و پشت گردن را فراموش نکنید. ضد آفتاب‌ها با توجه به محتویات، فرمولاسیون و برند نحوه استفاده متفاوتی دارند. به همین خاطر توصیه می‌شود پیش از مصرف، بروشور محصول را با دقت مطالعه نمایید و همگام با دستورالعمل آن پیش بروید.

راهنمای انتخاب فاکتور SPF مناسب

SPF یا همان فاکتور محافظت کننده، نشان دهنده توانایی محصولات ضد آفتاب در محافظت از پوست شما در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید است. ضد آفتاب‌ها از نظر گستره اس.پی.اف طیف بسیار وسیعی دارند. با توجه به کاربرد و نوع ضد آفتاب، SPF در بازه ۱۵ تا ۱۰۰+ طبقه‌بندی می‌شود. محصولاتی مانند کرم دور چشم، بالم لب، فونداسیون، پرایمر و… اغلب دارای فاکتور SPF ۱۵ تا ۳۰ هستند. اما ضد آفتاب‌های تخصصی با فاکتور ۳۰ و بالای ۳۰ عرضه می‌شوند.

با توجه به توصیه متخصصان، SPF ۳۰ بهترین انتخاب برای ضد آفتاب‌های روزانه است. SPF ۳۰ حدود ۹۷ درصد از اشعه UVB و ۹۳ درصد از اشعه UVA را به دام می‌اندازد. در نتیجه به نسبت دیگر مقادیر فاکتور SPF، محافظت قابل قبول و بالایی برایتان فراهم می‌آورد. برخلاف تصور عموم، فاکتورهای بالاتر SPF نسبت به SPF ۳۰ قدرت شگرفی ندارند.
تفاوت قدرت محافظت‌کنندگی SPF ۳۰ و ۵۰، تنها 10 درصد است. البته در صورتی که از درمان‌های تهاجمی پوست، کرم‌های لایه بردار و محصولات مشابه استفاده می‌کنید بهتر است با پزشک خود درباره ضد آفتاب مناسب مشورت نمایید.

در آخر، لازم است بدانید هیچ ضد آفتابی در دنیا وجود ندارد که بتواند از پوست شما در برابر ۱۰۰ درصد اشعه‌های ماورا بنفش آفتاب محافظت نماید. حتی محصولاتی که با فاکتور SPF ۱۰۰+ عرضه می‌شوند نیز در حد ۹۹ درصد قدرت محافظت دارند. حتی گروهی از پزشکان معتقدند این دست از ضد آفتاب‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و باعث ایجاد اطمینان کاذب برای مصرف کنندگان می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha