یکشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۱
سلامت نیوز: رییس انجمن روانپزشكان، ضمن بیان این مطلب كه كیفیت آموزش تخصصی روانپزشكی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشكی مطلوب است، عنوان كرد: با كمبود 10 هزار نفری روانپزشك در كشور روبه‌ رو هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر غلامرضا میرسپاسی در نشستی كه به مناسبت برگزاری همایش سالانه انجمن روانپزشكان برگزار شد، گفت: هم‌اكنون بیش از 1500 فارغ‌التحصیل روانپزشك در كشور داریم.

وی در پاسخ به این پرسش كه به منظور ارتقای سطح سلامت و روان در كشور باید چه راهكارهایی اتخاذ شود، گفت: باید سه سطح پیشگیری را برای ارتقای سلامت روانی در نظر بگیریم. نخست یافتن عواملی كه باعث بیماری می‌شود نظیر عوامل اجتماعی به وجود آورنده اختلالات روانی باید به حداقل برسد. آموزش هم در سطح عموم و هم به سیاستگذاران كشور در این مرحله حائز اهمیت است.

رییس انجمن روانپزشكان، ادامه داد: سطح دوم درمان، شناسایی بیمار است. شناخت بیماری‌ها در این سطح از اهمیت زیادی برخوردار است. باید در زمان مناسب بیماران شناسایی و به درمان آنها پرداخته شود.

وی با بیان اینكه در سطح سوم به بیمارانی كه مدت زمان زیادی از ابتلای آنها به بیماری می‌گذرد و به عبارتی بیماری‌شان مزمن شده پرداخته می‌شود، گفت: باید امكانات درمانی لازم برای این افراد فراهم شود تا پس از پشت سرگذاشتن دوره بهبودی، زندگی طبیعی داشته باشند.

میرسپاسی در زمینه شیوع مصرف شیشه در كشور گفت: متآمفتامین‌ها، محرك هستند. از 50 سال پیش، مصرف این نوع مكملها در میان كسانی كه اضافه وزن داشتند، مرسوم شد. اما بتدریج مشخص شد كه این افراد دچار اختلالات روانپزشكی و نشانه‌های بیماران روانپریش چون بدبینی، هذیان و توهم شده‌اند.

وی ادامه داد: یك دلیل آن هم این است كه آمفتامین‌ها، موجب افزایش فعالیت دوپامین در مغز می‌شوند.

و دلیل استفاده از آمفتامین به منظور لاغر شدن، كم كردن اشتها و افزایش تحرك بدنی است. لزوم آموزش در سطح گسترده هم به مردم و هم به بیماران در این خصوص، بیش از پیش ضروری است.

برخلاف تصور عموم، مواد محرك صنعتی چون شیشه اعتیادآورند

در بخش دیگری از این نشست خبری، دكتر پرویز مظاهری، دبیر انجمن روانپزشكان، درباره مصرف شیشه تاكید كرد: از جمله باورهای غلط رایج در میان مردم این است كه تصور می‌كنند مواد صنعتی اعتیادآور نیستند در صورتی كه همین محرك‌ها باعث وابستگی روانی و جسمی در فرد شده و شخصی كه به سمت مصرف موادی چون شیشه می‌رود پس از دو یا سه مرتبه استفاده به تدریج دچار توهم و اختلالات هذیانی می‌شود.

فلوكستین، داروی ضدافسردگی است نه داروی لاغری

وی همچنین به مصرف كپسول فلوكستین در میان زنان ایرانی به عنوان داروی لاغری اشاره كرد و گفت: فلوكستین یك داروی ضد افسردگی است. اما برخلاف سایر داروهای ضد افسردگی كه باعث اضافه وزن می‌شوند، این دارو اشتها را كم می‌كند به همین خاطر مصرف آن به اشتباه در میان برخی افراد كه اضافه وزن دارند رواج پیدا كرده است.

دبیر اجرایی همایش سالانه روانپزشكان، اضافه كرد: مصرف شیشه در ایران مطابق آخرین آمار اعلام شده از سوی ناجا از مصرف حشیش، تریاك، هروئین و سایر مواد مخدر سنتی پیشی گرفته است.

مظاهری در ادامه به كمبود تخت‌های روانپزشكی در كشور اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون 10 هزار تخت روانپزشكی در سراسر كشور وجود دارد كه طبق استاندارد این میزان تخت باید سه برابر شود.

كمتر از  10 درصد مبتلایان به اختلالات روانپزشكی برای درمان اقدام می‌كنند

وی ادامه داد: مطابق آمارهای بین‌المللی 22 تا 25 درصد افراد هر جامعه مبتلا به اختلالات روانپزشكی هستند كه می‌توان گفت تقریبا از هر چهار نفر یك نفر دچار اختلال روانپزشكی است. اما كمتر از 10 درصد این افراد به پزشك متخصص مراجعه می‌كنند و باقی این افراد درعین ابتلا یا خود را بیمار نمی‌دانند و یا به دلیل باورهای غلط، حاضر به مراجعه به مراكز درمانی نیستند.

دبیر انجمن روانپزشكان، ضمن بیان این مطلب كه شایع‌ترین اختلالات روانپزشكی كشور، افسردگی، اضطراب و سوء مصرف مواد مخدر هستند، عنوان كرد: هر نوع اختلال در ذهن كه موجب كاهش كارآیی و عملكرد می‌شود اختلال روانی است. مواردی مانند بی‌خوابی، دلشوره و پرخاشگری اگر تداوم پیدا كنند بیماری روانی به حساب خواهند آمد.

وی همچنین به «معلولیت روانی» اشاره كرد و گفت: معلولیت تنها جسمی نیست. شخصی كه به دلیل عدم درمان، دچار بیماری مزمن روانی شده باشد و برای خود و اطرافیانش ایجاد مشكل كند به نوعی از معلولیت روانی رنج می‌برد به عنوان مثال وسواس درمان نشده نیز می‌تواند در ردیف معلولیت روانی قرار بگیرد كه نیازمند توجه جدی است.

داروهای روانپزشكی، اعتیادآور نیستند


مظاهری ضمن بیان این مطلب كه هیچ‌كدام از داروهای روانپزشكی اگر با تجویز روانپزشك مصرف شوند اعتیادآور نیستند، گفت: باور اشتباه رایج دیگر این است كه عنوان می‌شود داروهای روانپزشكی اعتیادآور هستند. اما مهمترین مشكل ما خود درمانی است. تمام مردم باید بدانند درمان یك مشكل روانپزشكی، تنها دارویی نیست و روانپزشكان از تكنیك‌های غیردارویی نظیر خانواده ‌درمانی و روان‌ درمانی در كنار تجویز دارو استفاده می‌كنند.

دبیر اجرایی همایش سالانه انجمن روانپزشكان، ضمن اشاره به اینكه اگر اصول بهداشت روان در كشور ما پیاده شود مشكلات كمتر خواهند شد، گفت: چند سال است كه به وزارت بهداشت پیشنهاد می‌كنیم معاونت سلامت روان به جای اداره كل سلامت روان تاسیس شود. حفظ بهداشت روانی دو هدف عمده دارد كه از بین بردن افكار خرافی و جا انداختن این ذهنیت كه تمام بیماری‌های روانپزشكی قابل درمان هستند از این جمله است.

وی از برگزاری بیست وهشتمین همایش سالانه انجمن روانپزشكی از 24 تا 26 آبان ‌ماه در هتل المپیك خبر داد و گفت: این همایش دارای امتیاز بازآموزی خواهد بود و از میان 190 مقاله رسیده به دفتر دبیرخانه همایش 100 مقاله پذیرفته شد كه از این تعداد 64 مقاله به صورت سخنرانی و 36 مقاله به صورت پوستر ارائه خواهند شد.

مظاهری ادامه داد: 8 سمپوزیوم توسط كمیته‌های 16 گانه انجمن و شاخه‌های استانی انجمن روانپزشكی و گروه‌های روانپزشكی مستقر در دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد.

به گفته دبیر انجمن علمی روانپزشكان، اختلال افسردگی دوقطبی، خشونت‌های خانوادگی، ادبیات و روانپزشكی، مداخلات پزشكی در بیماری‌های قلبی، سلامت جوانان، تازه‌های دمانس، روانپزشكی و قانون، بیماران مشكل و اختلالات شخصیتی از جمله موضوعات محوری این سمپوزیوم در همایش سه روزه انجمن روانپزشكان خواهد بود.

این روانپزشك همچنین به برگزاری چهار كارگاه تخصصی در حیطه زوج‌ درمانی، TMS كه یك تكنیك جدید برای درمان اختلالات روانپریشی است، شناخت رفتار درمانی در مبتلایان به وسواس از جمله موضوعاتی هستند كه در این كارگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مظاهری در ادامه به تبیین موضوعات سخنرانی‌ها در این همایش پرداخت و گفت: روانپزشكی اجتماعی، روانپزشكی جامعه‌نگر، سلامت روان در كلیه آحاد جامعه، اختلالات سایكوتیك چون اسكیزوفرنیا، اختلالات روانپزشكی در زنان، اختلالات روان‌تنی، مسایل روانشناختی اعتیاد، عوامل اجتماعی موثر در سلامت روان، فرهنگ و سلامت روان، تشخیص در روانپزشكی، اپیدمیولوژی اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و مسایل رفتاری و اختلالات روانپزشكی در كودكان و نوجوانان از جمله موضوعات محوری این همایش‌ها هستند.

وی در پایان از تجلیل و تقدیر از سه تن از پیشكسوتان حوزه روانپزشكی در این همایش خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha