یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 358874

محققان مولکول جدیدی به نام تی‌سی‌آی‌پی (TCIP) ساخته‌اند که به گفته خودشان می‌تواند انقلابی در درمان سرطان ایجاد کند. نتایج این تحقیقات در مجله علمی «نیچر» منتشر شده است.

انقلابی در درمان سرطان با خودتخریبی سلول مهاجم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، طبق آخرین یافته‌ها، هنگامی که فردی به سرطان مبتلا می‌شود با ایجاد جهش در ژن‌های خاصی که به عنوان محرک‌های سرطان شناخته می‌شود، می‌توان جلوی متاستاز یا رشد تومور را گرفت. با این حال، مولکول‌های تی‌سی‌آی‌پی تازه ابداع شده رویکرد متفاوتی دارند. آن‌ها به جای تلاش برای متوقف کردن بیماری، می‌توانند تغییراتی در مسیر ژن‌های محرک سرطان ایجاد کنند تا خود تخریب شوند. کرابتری نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «سلول‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که ناپدید شوند یا به نوعی خودکشی کنند.»


به عنوان مثال، یک سلول زمانی که با جهش‌هایی در عملکرد ایمنی باعث آسیب رساندن به سلول‌های شما می‌شود، می‌تواند به عنوان یک اقدام احتیاطی عمل خود تخریب انجام دهد. کرابتری می‌گوید: «در حال تحقیق درباره سرطان بودم که یک روز به ذهنم رسید با تغییر در سلول‌های سرطانی مرگ سلولی را در آن‌ها فعال کنم.»او توضیح می‌دهد که هر روز حدود ۶۰ میلیارد سلول در انسان توسط مکانیسم سلولی از بین می‌رود و اضافه می‌کند که «مولکول‌های جدید با استفاده از مکانیسم مرگ سلولی طبیعی سلول‌های غیرمفید را از بین می‌برد».


محققان می‌گویند، موش‌هایی که با این روش در آزمایش ها تحت درمان قرار گرفته‌اند، نشانه‌های خوبی از خود بروز داده اند.کرابتری در این‌باره می گوید: «هیچ‌کدام از آن‌ها نمردند». هنگامی که سلول‌های سرطانی انسانی به موش‌ها پیوند زده شد، مولکول‌های تی‌سی‌آی‌پی به طور موثر رشد سرطانی را ریشه کن و موش ها را درمان کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha