بیماری وبا، یکی از بیماری های شایع روزهای گرم سال است که در اثر عدم رعایت بهداشت فردی و جمعی و همچنین استفاده از آب های غیر بهداشتی و...، منتقل می شود.

گرمای هوا و خطر شیوع وبا/ آب غیر بهداشتی نخورید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، گرم شدن هوا با افزایش مصرف آب شرب همراه می‌شود و این در حالی است که استفاده از آب‌های غیر بهداشتی می‌تواند سلامت افراد را تهدید کند.

امین صابری نیا متخصص طب اورژانس، با بیان اینکه اسهال و مشکلات گوارشی بیماری خاص فصل گرما نیست، گفت: چیزی که باعث اسهال می‌شود استفاده از مواد غذایی فاسد شده‌ای است که در معرض گرما قرار گرفته اند و در این مواد باکتری رشد کرده است.

وی افزود: اگر در معرض گرما قرار گرفتید خاک شیر، تخم شربتی و شربت آب لیمو خنک استفاده کنید، کودکان زیر ۵ سال و افراد سالمند را به هیچ عنوان در گرما از منزل خارج نکنید چون حرارت برای این افراد به هیچ وجه قابل تحمل نیست، همچنین در فصل‌های گرم به مناطق گرمسیر سفر نکنید.

در جلسه کمیته بیماری التور با حضور معاون و تعدادی از کارشناسان مسئول مرکز بهداشت جنوب تهران، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط اداره‌های سلامت شهرداری‌های مناطق پنج‌گانه، تحت پوشش، شرکت آب و فاضلاب، اتاق اصناف، اداره جهاد کشاورزی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و پایانه مسافربری جنوب تهران؛ به فصل گرما و همزمان شدن مناسبت‌های مذهبی با فصل تابستان، سفرها و تجمعات انسانی برای مناسبت‌های مذهبی اشاره شد و خطر احتمال طغیان بیماری‌های منتقله از آب و غذا و لزوم ایجاد آمادگی و هماهنگی لازم میان مرکز بهداشت جنوب تهران با سازمان‌های مرتبط در منطقه تحت پوشش برای مراقبت و کنترل بیماری وبا، مهم تلقی گردید.

جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور، حفظ بهداشت عمومی زائران، تشخیص به موقع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های منتقله از آب و غذا و مسمومیت‌ها، درمان به موقع به ویژه گرمازدگی و آمادگی برای ارائه خدمات در حوادث غیرمترقبه را به عنوان مهم‌ترین اهداف قرارگاه بهداشت و درمان اربعین عنوان کرد.

در همین حال، شدت گرمای هوا در روزهایی که به برپایی مراسم پیاده روی اربعین نزدیک می‌شویم، مهم‌ترین دغدغه مسئولان وزارت بهداشت است. زیرا، گرمای هوا همراه با تجمعات، می‌تواند به شیوع بیماری‌های روزهای گرم سال منجر شود.

بیماری وبا یک عفونت اسهالی حاد است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می‌شود. این بیماری اساساً با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی سالم ارتباط دارد.

بیماری وبا از سرایت پذیری بالایی برخوردار است. اگرچه اغلب افراد آلوده علائم بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و می‌توانند با موفقیت درمان شوند لیکن در مواردی نیز به دنبال بروز علائم اسهال حاد آبکی شدید می‌تواند با مرگ و میر و ناتوانی بالایی توأم و در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود. همچنین با توجه به شرایط جمعیت و منطقه درگیر این امکان را دارد که به سرعت گسترش یابد.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، تشدید گرمای هوا در تابستان امسال را مورد توجه قرار داد و گفت: قطعاً گرمای امسال، تأثیر بیشتری در شیوع بیماری‌های واگیردار مثل وبا دارد.

وی با تاکید بر رعایت بهداشت فردی، تصریح کرد: شستن دست‌ها، یکی از مهم‌ترین نکات بهداشتی در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های فصل گرما است.

شاید مهم‌ترین توصیه بهداشتی برای افرادی که قصد شرکت در راهپیمایی اربعین را دارند، استفاده از آب‌های بسته بندی باشد. در همین حال، دور ماندن از گرمای هوا نیز می‌تواند از ابتلاء به گرمازدگی و سایر بیماری‌های فصل گرما جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha