مصرف زیاد لبنیات ممکن است تا حدودی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن شیر به صورت روزانه احتمال مرگ ناشی از سرطان پروستات را بالا می‌برد. شیرهای بدون چربی و کم‌چرب نیز می‌توانند در بروز این بیماری نقش داشته باشند.

این نوشیدنی برای مردان خطرناک است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین از eatthis، بعد از سرطان پوست، سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در میان مردان شناخته می‌شود. انجمن سرطان آمریکا (ACS) تخمین می‌زند که تقریباً از هر هشت مرد آمریکایی، یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می‌شود. متأسفانه علم پزشکی هنوز نمی‌تواند دقیقاً مشخص کند که چه چیزی باعث سرطان پروستات می‌شود.

درست مانند هر شکل دیگری از بیماری، سرطان پروستات در سطح سلولی به دلیل تغییرات و جهش‌های DNA ایجاد می‌شود. برخی از این جهش‌های ژنی ارثی هستند، اما بسیاری از آنها ارثی نیستند.

طبق اعلام انجمن سرطان آمریکا نیز بیشتر جهش‌های ژنی مرتبط با سرطان پروستات که در مردان مشاهده می‌شود ارثی نیستند، بلکه در مقطعی از زندگی بیماران بروز پیدا می‌کنند.

یکی از ریسک‌فاکتورهای خارجی شناسایی‌شده در ابتلا به سرطان پروستات، افزایش سن است. حدود ۶۰ درصد از تمام تشخیص‌های سرطان پروستات در مردان بالای ۶۵ سال است. یکی دیگر از این عوامل خطر، چاقی است. طبق تحقیقات، چاقی شکمی با شکل تهاجمی‌تر سرطان پروستات مرتبط است.

تحقیقاتی که در دانشگاه لوما لیندا انجام شده، یک ریسک‌فاکتور مهم غذایی مرتبط با سرطان پروستات را شناسایی کرده است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

نوشیدن «شیر» ریسک ابتلا به سرطان پروستات را بالا می‌برد

هرچند شیر مملو از ویتامین‌، پروتئین و مواد معدنی ضروری است که برای سلامت استخوان‌ها مفید است، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که نوشیدن شیر با خطر بیشتر سرطان پروستات مرتبط است. طبق مطالعات، مردانی که مقادیر زیادی شیر مصرف می‌کنند (در مقایسه با سایر مردانی که شیر کمتری می‌نوشند)، به میزان قابل‌توجهی در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

جالب توجه است که طی این تحقیقات، هیچ ارتباطی بین خطر سرطان پروستات و مصرف پنیر و ماست مشاهده نشده و فقط تأکید بر مصرف شیر است.

ممکن است این رابطه ناشی از هورمون‌های جنسی موجود در شیر باشد. بیشتر گاوهای شیری، شیرده باردار هستند و سرطان پروستات نیز سرطانی است که به هورمون واکنش نشان می‌دهد. علاوه بر این، تحقیقات قبلی نشان داده که مصرف لبنیات و سایر پروتئین‌های حیوانی با سطوح بالاتر یک هورمون خاص در خون (IGF-۱) مرتبط است و باورها بر این است که IGF-۱ در رشد برخی سلول‌های سرطانی از جمله سرطان پروستات مؤثر است.

افرادی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند، به منظور پیشگیری از ابتلا به این سرطان، بهتر است نوشیدن شیر را محدود کنند و یا از مصرف آن بپرهیزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha