گرما زدگی از بدترین مشکلاتی است که در فصل تابستان و با افزایش گرمای هوا رخ می‌دهد. این مشکل به قدری جدی است که اگر به فرد دچار گرمازدگی به سرعت رسیدگی نشود، ممکن است آن فرد جان خود را از دست بدهد. به همین علت بسیاری از متخصصان و پزشکان توصیه می‌کنند به محض مشاهده علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع، بی‌حالی، سردرد و ...، افراد کلیه درمان‌های خانگی و پزشکی لازم را انجام دهند. در صورتی که بیمار با درمان‌های خانگی درمان نشود، باید حتما از پزشک کمک بخواهد. اگر شما هم می‌خواهید با درمان‌های خانگی و بهترین مواد غذایی برای پیشگیری از این مشکل آشنا شوید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

گرما زدگی و روش های درمان خانگی آن

آشنایی با بهترین روش‌های درمان گرما زدگی در خانه

گاهی اوقات گرما زدگی بسیار شدید نیست و شما می‌توانید با درمان‌های خانگی آن را درمان کنید؛ اما در صورت شدیدبودن این عارضه حتما باید با یک پزشک متخصص عمومی تماس بگیرید یا به اورژانس 115 زنگ بزنید. در ادامه با بهترین راهکارهای خانگی برای درمان این مشکل آشنا می‌شوید.

مصرف ماست و دوغ

ماست و دوغ از مهم‌ترین مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک هستند؛ به همین دلیل، نه تنها با خنک‌کردن بدن شما باعث کاهش گرمازدگی می‌شوند؛ بلکه با داشتن انواع ویتامین، کسالت و بی‌حالی شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. فقط باید در حد تعادل نمک در دوغ و ماست خود استفاده کنید.

استفاده از دوش آب کمی خنک

در حالت اورژانسی، دمای بدن فرد بالا رفته و شما باید دمای بدن او را کاهش دهید. بهترین راه، استفاده از دوش آب خنک است. البته دمای آب مورد نظر باید کمی خنک باشد نه خیلی سرد!! در غیر این صورت، دمای بدن فرد به شدت کاهش یافته و ممکن است آسیب‌های زیادی به بدن او وارد شود.

گرما زدگی و روش های درمان خانگی آن

مصرف جوشانده ماش

ماش از مهم‌ترین حبوبات برای کاهش دمای بدن و پایین‌آوردن هر نوع تب است. در کشورهای مختلف جهان، از جمله چین از ماش برای گرمازدگی و درمان تب بسیار استفاده می‌شود. برای آماده کردن این معجون باید یک فنجان ماش را با سه فنجان آب جوشانده و بعد عصاره آن را مصرف کنید.

ماساژ با روغن‌های گیاهی در گرما زدگی

روغن نعناع، روغن اسطوخودوس و روغن زیتون را می‌توانید به تنهایی یا مخلوط با یکدیگر برای رفع این مشکل به کار ببرید. پشت گردن، کف دست و داخل مچ بهترین مناطقی هستند که می‌توانید این روغن‌ها را ماساژ دهید. گیاه نعناع و روغن آن، با خاصیت خنک‌کنندگی باعث کاهش دمای بدن شما می‌شوند.

استفاده از ترکیب آب و سرکه سیب

سرکه سیب نقش مهمی در پایین‌آوردن دمای بدن دارد. برای استفاده از سرکه سیب برای کاهش دمای بدن، ابتدا باید قبل از هر چیز، یک فنجان سرکه را در یک ظرف بزرگ با آب کمی خنک بریزید. سپس از فرد گرمازده بخواهید تا پاهای خود را در این آب قرار دهد. با این کار به سرعت شاهد کاهش دمای بدن فرد گرمازده خواهید بود.

گرما زدگی و روش های درمان خانگی آن

چی بخوریم گرما زده نشیم؟

این سوال که "چی بخوریم گرما زده نشیم"؟ از مهم‌ترین سوالاتی است که برای پیشگیری از هر نوع گرما زدگی به ذهن افراد خطور می‌کند. در ادامه با بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از بروز این مشکل آشنا می‌شوید.

مصرف هندوانه، طالبی، خربزه در گرما زدگی

این سه میوه از بهترین میوه‌ها برای به حداقل‌رساندن اثرات مضر گرما در بدن افراد هستند. هندوانه، خربزه و طالبی دارای حجم زیادی از آب بوده که از کمبود آب بدن جلوگیری می‌کنند. همچنین این سه میوه با داشتن انواع ویتامین و مواد معدنی مانند پتاسیم مانع از افت فشار و بی‌حالی فرد در گرمای شدید می‌شوند.

مصرف انواع مرکبات

حتما شما هم شنیده‌اید که لیموناد از بهترین نوشیدنی‌ها در فصل بهار و تابستان است. این نوشیدنی با لیموترش تهیه می‌شود. علاوه بر لیموترش، مرکبات دیگر مانند پرتقال، گریپ‌فروت و ... از مهم‌ترین ترکیباتی هستند که به کاهش دمای بدن شما در روزهای گرم تابستان کمک زیادی می‌کنند.

هویج به صورت رنده‌شده

هویج از مهم‌ترین مواد غذایی است که علاوه بر انواع ویتامین، دارای قند طبیعی نیز بوده و با تامین انرژی بدن از بی‌حالی در روزهای گرم جلوگیری می‌کند. برای مصرف آن، ابتدا هویچ را رنده و مدتی در یخچال بگذارید و بعد آن را مصرف کنید.

استفاده از انواع سبزی‌های خنک و آبرسان

از مهم‌ترین سبزیجات خنک و آبرسان می‌توان به کاهو رسمی، کاهو پیچ، خیار، تربچه، نعناع و ... اشاره کرد. این سبزیجات با آب فراوان خود باعث رقیق‌شدن خون و آبرسانی عمیق به بدن شما می‌شوند. می‌توانید این سبزیجات را در سوپ و سالاد به کار ببرید. همچنین می‌توانید با مصرف آب فراوان بدن خود را آبرسانی کنید. هرگز به صورت یک جا آب فراوان ننوشید؛ بلکه کم کم و در طی روز آب را وارد بدن خود کنید. در روزهای گرم تابستان باید بیشتر آب بنوشید تا دچار گرمازدگی نشوید.

از دیگر مواد غذایی مفید برای پیشگیری از گرمازدگی می‌توان به چای به‌لیمو، آب زرشک، آب آلبالوی ترش، خاکشیر و تخم شربتی، شربت گلاب و ... اشاره کرد.

گرما زدگی و روش های درمان خانگی آن

نگاهی اجمالی به درمان‌های خانگی و بهترین سایت پزشکی برای درمان گرما زدگی

گرمازدگی از رایج‌ترین مشکلات فصل تابستان است که در کم‌ترین زمان ممکن باید آن را درمان کرد. اگر فرد به شدت دچار گرمازدگی نشده، شما می‌توانید از درمان‌های خانگی برای درمان او استفاده کنید. از مهم‌ترین درمان‌های خانگی می‌توان به دوش آب سرد، دمنوش ماش، ماساژ با روغن‌های گیاهی و ... اشاره کرد؛ اما اگر فرد به شدت گرمایی شده باید حتما از پزشک کمک بخواهید؛ زیرا اگر گرمازدگی را به سرعت درمان نکنید، بدن شما یا فرد مورد نظر دچار گرماگرفتگی خواهد شد. این حالت بسیار خطرناک بوده و حتما باید با پزشک متخصص عمومی تماس بگیرید یا بیمار را به بیمارستان انتقال دهید.

در غیر این صورت، بیمار شانسی برای زنده ماندن نخواهد داشت. شما عزیزان می‌توانید برای درمان هر نوع مشکل در زمینه درمان گرما زدگی با پزشکان سایت ازپزشک تماس بگیرید و به صورت آنلاین مشاوره و ویزیت خود را در کم‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. پزشکان این سایت به صورت 24 ساعت و فوری به مشکلات شما در این زمینه رسیدگی می‌کنند. پس اگر دچار بیماری یا مشکلات گرمایی در تابستان شدید، بدون هیچگونه نگرانی در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید با پزشکان این سایت تماس بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha