دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 359602

مشاوره خانواده، نوعی مشاوره روان‌شناختی و روان‌درمانی است که می‌تواند به اعضای خانواده در بهبود ارتباطات و حل تعارضات بین آنها کمک کند.

تاثیر مشاوره خانواده بر سلامت روان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، شاید در گذشته برای رفع مشکلات و حل تعارضات خانوادگی با بزرگ‌ترهای خانواده، قبیله یا خان مشورت می‌شد اما امروزه وقتی مردم دچار مشکلات حاد خانوادگی می‌شوند برای جلوگیری از تنش و آسیب به درمانگر خانواده مراجعه می‌کنند تا سلامت خانواده حفظ و اعضای آن دچار آسیب‌های روانی نشوند. مشاوره خانواده اغلب کوتاه‌مدت است.

ممکن است شامل همه اعضای خانواده یا فقط کسانی باشد که مایل به مشارکت باشند. برنامه درمانی هم به وضعیت و نوع تعارضات خانواده بستگی دارد. در این جلسات مهارت‌هایی آموزش داده می‌شود تا به کمک آنها ارتباطات خانوادگی عمیق‌تر و موقعیت‌های استرس‌زا پشت‌سر گذاشته شود.

مشاور خانواده، در جلسات خانواده‌درمانی و بهبود روابط آشفته با شریک زندگی، فرزندان یا سایر اعضای خانواده نقش مهم و بسزایی دارد. شما ممکن است با مسائل خاصی مانند مشکلات زناشویی، مالی، تعارضات والدین و فرزندان یا تأثیر سوء‌مصرف مواد یا یک بیماری روانی بر کل خانواده درگیر باشید. در این میان اگر یکی از شما مبتلا به بیماری روانی یا اعتیاد باشد به درمان اضافه یا درمان توانبخشی نیز نیاز دارد.

برای مثال مشاور خانواده می‌تواند به اعضای خانواده کمک کند تا اگر یکی از اعضا به بیماری روانی جدی مانند اسکیزوفرنی مبتلاست با آن مقابله کند اما با وجود این، فردی که مبتلا به اسکیزوفرنی است باید به برنامه درمانی فردی خود نیز به‌صورت مجزا ادامه دهد که ممکن است شامل دارودرمانی، درمان انفرادی یا درمان‌های دیگر باشد. خانواده‌درمانی می‌تواند در هر موقعیت که باعث استرس، غم، عصبانیت یا درگیری می‌شود مفید باشد. این نوع مشاوره کمک می‌کند تا شما و اعضای خانواده مسائل یکدیگر را بیشتر درک کنید و مهارت‌های مقابله‌ای را بهتر بیاموزید تا با خانواده خود احساس نزدیکی بیشتری داشته باشید و این موارد همان تاثیر مشاوره خانواده در زندگی است.



مشاوره چه کمکی می‌کند؟


مزایای مشاوره از خانواده‌ای به خانواده دیگر متفاوت است و یک مشاور خانواده از طرق مختلف می‌تواند به فرد یا خانواده کمک کند. این مزایا و کمک‌ها می‌توانند شامل ایجاد مرزهای سالم، بهبود ارتباطات، تعریف نقش، بهبود پویایی، ارائه قدرت و ابزارهای مقابله‌ای برای اعضای خانواده در حین تجربه یک مشکل یا تعارض، پرداختن به تعاملات ناکارآمد و بهبود توانایی حل مسأله در خانواده باشد.

همچنین مشاوره خانواده می‌تواند به‌طور موثر به مسائل مربوط به کودکان بپردازد، مسائلی که بر دیگر اعضای خانواده و درنهایت بر سیستم روانی یک خانواده تاثیر منفی می‌گذارد، ازجمله اختلالات سلوک، اعتیاد به مواد، رفتارهای توهین‌آمیز، افسردگی و اضطراب. البته تاثیر مشاوره خانواده در زندگی فقط به این موارد ختم نمی‌شود و شامل مسائل عمیق‌تر و مهم‌تری هم می‌شود که عبارت است از مشکل در برقراری ارتباط، درگیری میان خواهر و برادر، والدین ناسازگار، مشکلات زناشویی، ایجاد رابطه سالم پس از طلاق، تجربه سوگ و...



در جلسات مشاوره خانواده چه کار باید کرد؟


خانواده‌درمانی به‌طور معمول چندین عضو خانواده را برای جلسات درمانی گرد هم می‌آورد. بااین‌حال ممکن است یکی از اعضای خانواده به‌صورت انفرادی به خانواده درمانگر مراجعه کند. جلسات مشاوره خانواده معمولا حدود یک ساعت زمان می‌برد. خانواده‌درمانی اغلب کوتاه‌مدت و معمولا حدود ۱۲جلسه است. بااین‌حال، این‌که چند وقت یک‌بار با مشاور خود ملاقات می‌کنید و این‌که به چه تعداد جلسه نیاز دارید، به موقعیت خاص خانواده و توصیه درمانگر بستگی دارد.



اثر مشاوره در زندگی


مشاوره خانواده به‌طور خودکار تضادهای خانوادگی را حل نمی‌کند یا وضعیت ناخوشایند را از بین نمی‌برد اما می‌تواند به شما و اعضای خانواده‌تان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کنید و می‌تواند مهارت‌هایی را برای کنار آمدن با موقعیت‌های چالش‌برانگیز به روشی مؤثرتر فراهم کند. یک مشاوره خانواده خوب و مفید می‌تواند از راه‌های بی‌شماری بر زندگی و سلامت خانواده تاثیر مثبت بگذارد. درواقع، هدف مشاوره خانواده رسیدگی به مشکلات اساسی است که به مشکلات خانوادگی منجر می‌شود. انواع مختلفی از خانواده‌درمانی وجود دارد و مشکلات مختلف خانوادگی ممکن است به روش خاصی از مشاوره نیاز داشته باشد. بنابراین برای زیستن در یک خانواده شاد و سالم نباید از تاثیر مشاوره خانواده در زندگی چشم پوشید.



از مشاوره فردی تا مشاوره خانوادگی


مشاوره فردی نوعی از مشاوره است که در آن فرد مراجعه‌کننده، واحد درمان محسوب می‌شود. ولی مشاوره خانواده شکلی از مشاوره است که در آن واحد درمان، خانواده است. بین این دو نوع مشاوره و درمان در موارد مختلف مانند تمرکز، مسئولیت، فرآیند، محتوا و اهداف تفاوت اساسی وجود دارد. در مشاوره فردی، مشاور پس از بررسی رفتارها و احساسات فرد با استفاده از روش‌های عقلانی در محیطی آرام به او کمک می‌کند تا خود را بشناسد و پس از شناخت روحی و روانی برای رسیدن به اهدافش بهترین تصمیم را بگیرد.

مشاوران معتقدند که علت همه سردرگمی‌های امروزه، نشناختن استعدادها و مهارت‌هاست. به مشاوره خانواده، زوج‌درمانی هم گفته می‌شود. درواقع نوعی روان‌درمانی است که به زوجین در شناخت، حل اختلافات و بهبود روابط‌شان کمک می‌کند. البته کار مشاور خانواده، فقط حل اختلافات زناشویی نیست. مشاوره خانواده نگاه خاصی به نیازهای افراد در خانواده دارد و سعی می‌کند با ترکیب نیازهای اعضای خانواده تعادل مورد نظر را ایجاد نماید. بنابراین هر نوع مشکل خانوادگی در چارچوب مشاوره خانواده قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha