پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 359697

برخی غذاها، شرایط سلامتی و داروها ممکن است علائم گاز و نفخ معده را افزایش دهند و نتیجه آن هم می شود گاز معده بدبو!

دلایل بوی نامطبوع گاز معده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث، اگر متوجه شدید که گاز معده شما بوی تخم مرغ فاسد می دهد، به احتمال زیاد به دلیل سولفید هیدروژن است؛ این گاز توسط باکتری هایی تولید می شود که مواد غذایی را در سیستم گوارش شما تجزیه می کنند و هنگامی که با گازهای دیگری که بدن شما ایجاد می کند ترکیب می شود، نتیجه آن بوی نامطبوع تخم مرغ فاسد یا گوگرد می شود.

گاز یک محصول جانبی سالم و طبیعی فرآیند هضم است و بیشتر افراد 13 تا 21 بار در روز گاز دفع می کنند. گاهی اوقات اگر تعداد زیادی باکتری به سرعت غذای هضم نشده را در روده بزرگ شما تجزیه کنند،گاز معده بد بو تولید می کنند. در موارد دیگر، باد معده بدبو بیش از حد ممکن است نشانه یک وضعیت سلامتی باشد.

در اینجا هفت مورد از رایج‌ترین دلایلی که ممکن است باد معده بدبو باشد و راه‌هایی که ممکن است بو را کاهش دهید، آورده شده است:

1. ایجاد باکتری

روده بزرگ شما حاوی باکتری، قارچ و ویروس است که به عنوان میکروبیوم روده شما شناخته می شود؛ این میکروب ها با تجزیه کربوهیدرات هایی که می خورید به هضم کمک می کنند و این فرآیند منجر به گاز می شود.

پاتریشیا ریموند، استادیار پزشکی داخلی بالینی در دانشکده پزشکی ویرجینیای شرقی، گفت : «در طول هضم، باکتری‌های روده شما ترکیبات حاوی گوگرد مانند سولفید هیدروژن تولید می‌کنند که بوی بد گاز را تولید می کند.

تعداد و نوع میکروب ها در روده شما ممکن است بر علائم گاز، از جمله میزان بوی بد آن تأثیر بگذارد.

فردریک گاندولفو، متخصص گوارش در Precision Digestive Care گفت : «برخی افراد نوع خاصی از فلور در داخل خود دارند که باعث می شود گاز بیشتری یا گاز بدبوتری تولید کنند.»

2. عدم تحمل غذایی

دکتر گاندولفو توضیح داد: «غذاهایی که می‌خورید می‌توانند بر باکتری‌هایی که در روده بزرگ شما زندگی می‌کنند، تأثیر بگذارند که در نهایت بر بوی باد معده تأثیر می‌گذارد.»

به عنوان مثال، برخی از افراد نمی توانند قندهایی مانند فروکتوز و لاکتوز را به طور کامل هضم کنند؛ فروکتوز قند موجود در میوه ها و عسل است و لاکتوز قند موجود در محصولات لبنی مانند پنیر، بستنی، شیر و ماست است.

در صورت عدم تحمل فروکتوز یا لاکتوز، این قندها از روده کوچک شما جذب نمی شوند و باکتری های روده شما این قندها را در روده بزرگ شما تجزیه می کنند و گاز اضافی تولید می کنند.

3. غذاهای پر فیبر

خوردن فیبر زیاد باعث تولید گاز اضافی می شود که ممکن است باعث شود گاز معده بوی بیشتری داشته باشد.

فیبر کربوهیدراتی است که در میوه ها، سبزیجات و غلات کامل یافت می شود و بدن شما نمی تواند به طور کامل آنها را هضم کند؛ فیبر به فرآیند هضم و به تنظیم حرکات روده شما کمک می کند.

مؤسسه ملی سلامت (NIH) توصیه می کند که زنان روزانه 25 گرم و مردان 38 گرم فیبر مصرف شود و افزایش آهسته فیبر مصرفی به جلوگیری از گاز اضافی کمک می کند.

4. یبوست

گاز می تواند از یبوست ناشی شود، زمانی که به سختی مدفوع می کنید. وقتی یبوست دارید مدفوع بیش از حد معمول در روده بزرگ شما می ماند.

دکتر گاندولفو گفت: «مدفوع برای مدت طولانی در اطراف روده بزرگ شما می ماند و پس باکتری های آن واقعا می توانند گازهای زیادی ایجاد کنند.»

دکتر گاندولفو اضافه کرد: «مقدار زیادی آب بنوشید و به طور منظم ورزش کنید تا از یبوست جلوگیری کنید.»

5. داروها

برخی از داروها می توانند بر روده شما تأثیر بگذارند و تولید گاز را افزایش دهند و دلایل ایجاد این گاز توسط داروها متفاوت است.

Oralia Bazaldua، پروفسور پزشکی خانواده و جامعه گفت : «هر چند وقت یک بار دارو باعث می شود که شما بادمعده بدبو تولید کنید، که اثر این داروها نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است.»

6. FODMAPs

روده کوچک به راحتی غذاهای با FODMAP بالا را جذب نمی کند که ممکن است در نهایت باعث تولید باد معده بدبو شود. FODMAP ها کربوهیدرات‌های با زنجیره کوتاه قابل تخمیر، از جمله فیبر، قندها و نشاسته هستند.

FODMAPS عبارتند از:

  • فروکتان ها: سیر، پیاز و گندم
  • فروکتوز: میوه ها (مانند موز، انگور و هلو)، عسل و شربت ذرت با فروکتوز بالا
  • Galactans: لوبیا و حبوبات
  • لاکتوز: محصولات لبنی (مانند پنیر، شیر و ماست)
  • پلی ال ها: میوه های بدون هسته (مانند گیلاس، سیب و آووکادو)

این کربوهیدرات ها در حین حرکت در روده آب را جمع می کنند. باکتری ها به سرعت آن کربوهیدرات ها را در روده شما تجزیه می کنند و در نتیجه گاز ایجاد می کنند.

احتمال ایجاد نفخ، اسهال و گاز در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) بیشتر از سایرین است. IBS روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث تغییراتی در عادات روده مانند یبوست، اسهال یا هر دو می شود.

7. عفونت ها و بیماری ها

دکتر گاندولفو گفت که باد معده بدبو معمولا جای نگرانی ندارد؛ با این حال، برخی شرایط سلامتی ممکن است باعث تغییر یا افزایش تولید گاز شود.

درد شکمی که پس از دفع گاز یا اجابت مزاج از بین نمی رود، یا تغییر در عادات روده شما، ممکن است نشانه یک وضعیت سلامتی باشد.

چه شرایط بهداشتی ممکن است باعث گوزهای بدبو شود؟

رد کردن یا درمان شرایط سلامتی که ممکن است باعث ایجاد گوز بدبو شود ضروری است.

این شرایط بهداشتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انسداد روده: این ممکن است شامل تومور ناشی از سرطان کولورکتال، تخمدان یا معده باشد که دستگاه گوارش شما را مسدود می کند.
  • بیماری سلیاک: افراد مبتلا به این بیماری گوارشی و ایمنی نسبت به گلوتن واکنش نشان می دهند که به روده کوچک آسیب می رساند. گلوتن پروتئین موجود در نان، کیک، کلوچه و پاستا است.
  • اختلالات عملکردی دستگاه گوارش (GI): اینها شامل شرایط سلامتی است که بر پیوند بین مغز و روده شما تأثیر می گذارد، مانند IBS.
  • بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD): این امر باعث می شود محتویات معده شما به سمت عقب به سمت مری حرکت کند؛ یکی از شایع ترین علائم GERD سوزش سر دل است.
  • گاستروپارزی: این بیماری حرکت غذا را در دستگاه گوارش شما کند یا متوقف می کند.
  • انسداد کاذب روده: این اختلال نادر باعث ایجاد علائم انسداد روده بدون انسداد فیزیکی می شود. در عوض، آسیب عصبی یا عضلانی معمولاً مقصر است.
  • رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO): این امر باعث تغییر یا افزایش باکتری های روده شما می شود که ممکن است منجر به تولید گاز اضافی شود.

چگونه بوی باد معده را کاهش دهیم؟

پزشک ممکن است توصیه کند رژیم غذایی خود را تنظیم کنید و درهنگام نوشیدن یا غذا خوردن، هوای کمتری ببلعید تا به کاهش علائم گاز کمک کند. به عنوان مثال، پرهیز از برخی غذاها یا خوردن وعده‌های غذایی کوچک و مکرر ممکن است تعداد باکتری‌هایی را که بو تولید می‌کنند کاهش دهد.

برخی داروها و مکمل ها نیز ممکن است به کاهش تولید گاز و باد بدبوی معده کمک کنند؛ با این حال قبل از شروع یک دارو یا مکمل جدید بدون نسخه (OTC) با یک پزشک مشورت کنید.



تغییر رژیم غذایی و عادات غذایی

سعی کنید از میل کردن غذاهایی که ممکن است باعث ایجاد گاز بدبو شوند خودداری کنید. داشتن یک دفتر خاطرات غذایی می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه غذاهایی روی شما تأثیر می گذارد.

راه هایی برای بلعیدن هوای کمتر پیدا کنید. به عنوان مثال، از نوشیدن نوشیدنی با نی خودداری کنید یا هنگام غذا خوردن بنشینید. خوردن غذای کوچکتر و مکرر به جای سه وعده غذایی بزرگ نیز ممکن است کمک کننده باشد.

داروهای بدون نسخه

چند داروی بدون نسخه (OTC) ممکن است گاز را تسکین دهند. به عنوان مثال، Beano به تجزیه برخی کربوهیدرات های پیچیده کمک می کند. پپتو بیسمول (بیسموت ساب سالیسیلات) ممکن است گازهای بدبو را کاهش دهد.

قبل از استفاده از هر یک از این داروها با یک پزشک مشورت کنید. آنها می توانند با در نظر گرفتن سلامتی شما یا سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، مطمئن شوند که مصرف آن داروها بی خطر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha