سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 35977
سلامت نیوز: با اولین بارشهای پاییزی قیمت برخی محصولات همچون گوجه فرنگی، خیار و موز رو به افزایش است.

ظرف چند روزه گذشته بارش شدید باران در فصل پائیز تهرانی ها را غافلگیر کرد، شاید بارش شدید باران با توجه به خشکسالی های اخیر در این روزها خیلی قابل پیش بینی نبود. اما به نظر می رسد سرمای هوا، زمینه را برای افراد سودجو و فرصت طلب فراهم کرده است به طوری که همزمان با این اتفاق افزایش ناگهانی قیمت برخی محصولات کشاورزی در بازار میوه و تره بار تهران نارضایتی شهروندان تهرانی را به همراه داشته است.

گوجه فرنگی یکی از محصولاتی بود که چند روز قبل از بارش باران با قیمتی در حدود 450 تومان به فروش می رسید اما با اولین بارش باران طی این روزها قیمت آن به 750 تا 800 تومان رسیده است.

حسین مهاجران مدیرعامل تعاونی میوه و تره بار استان تهران ضمن تأیید این مطلب افزود: گرانی گوجه فرنگی تنها به دلیل بارش باران است.
وی در ادامه گفت: با توجه به بارش باران و سرمای هوا، نتوانستند گوجه فرنگی را از بخش های دیگر جمع آوری کرده و به بازار برسانند. البته بخشی از گوجه فرنگی ها سبزرنگ هستند که با اولین بارش باران دچار خال های سیاه شده و پس از مدتی تلخ مزه می شوند.

مدیرعامل تعاونی میوه و تره بار استان تهران با اشاره به فروش هر کیلو گوجه فرنگی به قیمت 700 تومان اظهار داشت: افزایش قیمت گوجه فرنگی در حدود 30 درصد بوده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران پیش بینی کرد: با توجه به تأخیر در رسیدن گوجه فرنگی به دست مصرف کننده احتمالاً روند افزایش قیمت ظرف چند روز آینده ادامه دارد.

وی در ادامه مطرح کرد: گوجه هایی که در مناطق گرمسیر مثل دزفول و جغین در میناب اگر وارد بازار شوند قیمت را کنترل می کنند.
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران گوجه های گرمسیری تا بیست روز آینده وارد بازار می شوند.

مهاجران به گوجه فرنگی های دورشهری اشاره کرد و افزود: بخشی از گوجه ها مربوط به استان های دیگر است که کهنه هستند و هنوز بخشی از آن برداشت نشده است.

بازار سیر در ید چینی ها / سیر چینی هم وارد می شود
مدتی است قیمت بالای سیر باعث گلایه عده ای از مردم شده است. یک خانم خانه دار با انتقاد از افزایش قیمت سیر گفت: فروش سیر کیلویی 3 هزار و 500 تومان جای تعجب دارد؛ سیر بیشتر برای طعم غذا خریداری می شود به همین دلیل نمی توان آن را زیاد مصرف کرد.

مهاجران همچنین در زمینه فروش سیر به قیمت 3 هزار و 500 تومان گفت: سیر تولید داخل به قیمت 3 هزار و 500 تومان فروش می رود اما سیر وارداتی که از کشور چین وارد می شود به قیمت 2 هزار و 800 کلیو فروش می رود.

مدیرعامل تعاونی میوه و تره بار استان تهران 3 استان به کاشت سیر مشهور هستند، بیان کرد: از جمله استان هایی که به کاشت سیر می پردازند همدان و اردبیل هستند؛ البته بیشتر می توان از منطقه تویسرکان همدان به عنوان اصلی ترین مرکز تولید سیر یاد کرد.

وی گفت: افزایش قیمت سیر را در این مدت باید از تولید کنندگان این محصول پرسیده شود.
مهاجران یادآور شد: سابق قیمت سیر ازقیمت پیازهم پایین تر بود؛ سیر محصولی نیست که به دلیل افزایش تقاضا و مصرف قیمت آن بالا برود.

افزایش 40 درصدی قیمت موز در بازار میوه و تره بار

مدیرعامل تعاونی میوه و تره بار استان تهران همچنین از افزایش قیمت موز خبر داد و گفت: قیمت موز نیز در حدود 40 درصد افزایش یافته است. معمولاً در فصل زمستان مصرف این محصول بیشتر می شود.

وی در زمینه علت افزایش قیمت موز نیز اظهارداشت: بخشی از سهمیه مربوط به تولیدات کشورهای آفریقا و اکوادور است که البته محصول اکوادور از طریق ترکیه وارد می شود با توجه به این که برداشت این محصول در 2 کشور کاهش یافته قیمت آن نیز افزایش یافته است.

خیار 2 برابر قیمت فروش می رسد
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران با اعلام خبر افزایش قیمت خیار در بازار افزود: قیمت خیار در بازار میوه و تره بار در حدود 1200 تومان است در حالی که باید به قیمت کیلویی 600 تومان به فروش برسد.

مهاجران مطرح کرد: خیارهای فصلی تمام شده و خیار گلخانه ای نیز در استان های یزد، ساوه، ورامین، گرمسار کشت می شود.

مهاجران گفت: متأسفانه هر وقت محصولی در تهران کم می شود تقاضا برای آن افزایش می یابد؛ با توجه به این که 14 نوع میوه مجلسی و مهم وجود دارد بهتر است شهروندان از میوه های جایگزین استفاده کنند.

وی افزود: در شمال کشور برخی محصولات مثل صیفی جات گران تر است اما در برخی شهرهایی که خود تولید کننده برخی از این محصولات هستند، با قیمت ارزان تری عرضه شود.
منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha