دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 359846

شما به راحتی می توانید یک زخم یا بریدگی کوچک را با روش های طبیعی درمان کنید و خونریزی آن را متوقف کنید.

6 درمان خانگی برای توقف سریع خونریزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از استایل کریز، بریدگی و کبودی بسیار رایج است؛ خوشبختانه، شما به راحتی می توانید یک زخم جزئی را با داروهای خانگی طبیعی و گیاهی درمان کنید و خونریزی را متوقف کنید.

هرچه سریعتر به یک آسیب رسیدگی کنید، ممکن است سریعتر بهبود یابد. با این حال، فراموش نکنید که این روش ها تنها برای بریدگی های جزئی صادق است و بریدگی‌های بزرگ یا آسیب‌های جدی نیاز به کمک‌های اولیه و کمک‌های فوری پزشکی دارند.

در اینجا چند روش وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند خونریزی ناشی از زخم را متوقف کنید یا کاهش دهید:

با دستان خود محل بریدگی را فشار دهید

یک تکه پارچه تمیز یا یک گاز استریل را روی بریدگی قرار دهید و با یک یا هر دو دست فشار دهید. فشار را به مدت 5 دقیقه یا تا زمانی که خونریزی متوقف شود، روی آن ثابت نگه دارید.

از نگاه کردن به زیر گاز استریل اجتناب کنید، زیرا کاهش فشار خیلی زود ممکن است در روند کار اختلال ایجاد کند. اگر این روش برای متوقف کردن خونریزی از زخم کافی بود، یک پانسمان روی زخم ببندید تا فشار را پس از برداشتن دست‌ها حفظ کنید.

اگر بریدگی روی دست ها است، دست ها را بالا بیاورید

برای جلوگیری از خونریزی بریدگی روی بازو، آن را بالا بیاورید تا بالاتر از قلب باشد. اگر بریدگی روی پای شما است، می توانید از چند بالش برای قرار دادن پاهای خود به سمت بالا تر از بدن استفاده کنید. این تکنیک شما را قادر می سازد تا از نیروی جاذبه برای کاهش سرعت و کاهش جریان خون استفاده کنید.

نقاط فشار شریان را بشناسید

چندین نقطه فشار شریانی روی بدن وجود دارد، جایی که شریان درست در کنار استخوان و نزدیک به سطح پوست قرار دارد. اگر بالا بردن محل بریدگی و اعمال فشار مستقیم با هم نمی توانید خونریزی را متوقف کنید، می توانید روی نقطه فشار مناسبی که بالای زخم خونریزی قرار دارد نیز فشار وارد کنید.

نقطه فشار برای توقف خونریزی از زخم بازوی شما بین عضله دوسر و سه سر در قسمت زیرین بازو قرار دارد. برای شناسایی این نقطه، انگشتان خود را روی این محل قرار دهید تا نبض قوی را در آنجا احساس کنید.

برای زخم روی پا، به شریان فمورال واقع در مثلث فمورال فشار وارد کنید. شما می توانید مثلث فمورال را با قرار دادن دست ها در قسمت داخلی بالای ران، در مجاورت اندام تناسلی پیدا کنید.

بومادران خشک یا تازه را امتحان کنید

بومادران به طور سنتی برای خواص دارویی آن که شامل التیام زخم است، استفاده می شده است.

یک مطالعه اخیر روی حیوانات نشان می دهد که بومادران در بهبود زخم ها موثر بوده است. برای کنترل خونریزی می‌توانید از پودر بومادران خشک یا برگ‌های له شده گیاه استفاده کنید.

ابتدا زخم را با آب بشویید و پودر بومادران روی آن بپاشید یا برگ های له شده را روی آن قرار دهید و روی زخم را با گاز بپیچید. از طرف دیگر، می توانید یک برگ بومادران تازه و تمیز را دور زخم بپیچید تا خونریزی متوقف شود و بهبودی تسریع شود.

با این حال، اگر باردار هستید از بومادران به هیچ عنوان استفاده نکنید.

چای کیسه ای را فراموش نکنید

چای کیسه ای استفاده شده را می توان به عنوان یکی از باورنکردنی ترین درمان های خانگی برای کنترل خونریزی، به ویژه برای التیام خونریزی لثه، استفاده کرد. یک مطالعه نشان داد که عصاره چای سبز پیچیده شده در گاز می تواند به طور موثر خونریزی پس از کشیدن دندان را کاهش دهد.

ژل آلوئه ورا گزینه مناسبی برای شما است

آلوئه ورا دارای خواص قابض و خاصیت ضدعفونی کنندگی است. می توانید ژل آلوئه ورا را روی گاز بمالید و آن را دور یک زخم جزئی بپیچید تا به سرعت زخم بسته شود و بهبود یابد.

یک مطالعه نشان داد که acemannan ، یک ترکیب فعال زیستی در آلوئه‌ورا، می‌تواند بسته شدن زخم و رشد سلول‌هایی را که باعث بهبودی می‌شوند، تسریع بخشد.

با این حال،آلوئه ممکن است منجر به پاسخ های آلرژیک مانند ظاهر شدن بثورات، تحریک پوست و قرمزی شود. قبل از استفاده از آن حتما پچ تست را امتحان کنید.

وازلین بدون عطر نیز می تواند کارساز باشد

ژل پترولیوم رطوبت مورد نیاز روی بستر زخم را برای تسهیل بهبودی فراهم می کند. برای بند آوردن خونریزی، یک تکه گاز بردارید و روی آن وازلین بمالید. سپس آن را روی زخم بپیچید. گاز ماده ای بسیار جاذب است که باعث جذب خون و همچنین تسهیل لخته شدن در اثر تماس می شود. وازلین نیز به چسبیدن آن به زخم کمک می کند و رطوبت را تامین می کند و به عنوان یک مانع برای خونریزی عمل می کند.

نکاتی برای پیشگیری از عفونت

یک زخم زمانی عفونی می‌شود که تعداد باکتری‌های موجود در آن بیش از آن چیزی باشد که بدن بتواند آن را تحمل کند که این منجر به التهاب و تاخیر یا توقف کلی در روند بهبود زخم می شود. مراحل مراقبت از زخم زیر می تواند به شما در تمیز نگه داشتن بریدگی ها یا خراش های جزئی کمک کند:

  1. زخم را با آب خنک بشویید و در صورت نیاز از صابون ساده برای تمیز کردن اطراف زخم استفاده کنید. مراقب باشید که هیچ صابونی وارد زخم نشود. پس از شستشو، آن را به آرامی با یک پارچه تمیز یا یک توپ پنبه ای استریل شده خشک کنید. ( به جای صابون ساده می توانید از بتادین استفاده کنید)
  2. در صورت امکان هرگونه کثیفی یا ذراتی مانند ماسه، شن و غیره را که به داخل زخم نفوذ کرده اند، با پنس های استریل( یا موچین تمیز و ضدعفونی شده) بردارید. برای استریل کردن آن می توانید از الکل استفاده کنید.
  3. هنگامی که زخم تمیز شد، از یک ضد عفونی کننده مانند آلوئه ورا، عسل یا یک پماد بدون نسخه استفاده کنید.
  4. زخم را با استفاده از گاز تمیز پانسمان کنید.

ضروری است که زخم قبل از پانسمان تمیز شود. در صورتی که با زخمی مواجه شدید که در داخل آن بقایایی از هرگونه آلودگی خارجی وجود دارد و به سختی قابل برداشتن آن است، پس از قطع خونریزی با پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

درمان های خانگی برای توقف خونریزی به عنوان کمک های اولیه قابل استفاده هستند. برای برخی زخم ها همین روش های ساده کافی است ولی برای زخم های جدی تر باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز موارد زیر فوراً به بیمارستان مراجعه کنید:

  • اعمال فشار برای چند دقیقه خونریزی را متوقف نمی کند.
  • خونریزی ناشی از زخم شریانی است و خون به صورت فواره های ریتمیک خارج می شود.
  • زخم بسیار عمیق یا بسیار بزرگ است.
  • یک شی در زخم گیر کرده است.
  • زخم در چشم یا معده است.
  • زخم در قفسه سینه یا گردن است و باعث مشکل در تنفس می شود.
  • زخم ناشی از تصادف جاده ای است.
  • مصدوم شوک شده است.
  • آسیب ناشی از گاز گرفتن حیوان یا انسان است.
  • از آخرین واکسن کزاز 5 سال یا بیشتر می گذرد.
  • زخم علائم عفونت مانند افزایش درد، تورم، گرما، قرمزی، چرک مایل به زردی که بیرون می‌ریزد و تب ایجاد می‌کند.

خونریزی چقدر طول می کشد تا متوقف شود؟

بدن شما آماده می شود تا خونریزی زخم را در عرض چند ثانیه پس از آسیب متوقف کند، بنابراین خونریزی یک زخم جزئی باید در عرض 1-5 دقیقه متوقف شود. با این حال، در مورد یک آسیب بزرگ که شامل از دست دادن خون شدید و غیرقابل کنترل است، فرآیند لخته شدن خون طبیعی بدن قادر به توقف خونریزی نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha