یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 359850

رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی گفت: مطالعات میدانی در سازمان پزشکی قانونی بر روی نمونه‌های ارجاع شده نشان می‌دهد که این داروها می‌توانند با هم مورد استفاده قرار گرفته و مرگ را برای افراد رقم بزنند.

هشدار نسبت به فروش بدون نسخه داروهای مخدر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مریم اخگری رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی در مصاحبه تلفنی با برنامه روزنه رادیو گفت و گو پیرامون موضوع هشدار نسبت به فروش بدون نسخه داروهای مخدر گفت: داروهای مخدر به اشکال مختلف قرص و شربت و آمپول در داروخانه‌ها وجود دارند که حتما باید با نسخه پزشک در اختیار بیمار قرار بگیرند.

وی افزود: توصیه من به همکاران داروساز که در داروخانه‌ها زحمت کشیده و بیماران را راهنمایی می‌کنند این است که حتما توجه داشته باشند عرضه داروهای مخدر باید طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت باشد.

اخگری با بیان اینکه این داروها تحت کنترل هستند و ما تجویز و توصیه این داروها به افراد را نداریم تصریح کرد: کسانی که بدون نسخه برای دریافت این داروها به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند جوان‌هایی هستند که برای لذت آنی و ایجاد حالت خوب این داروها را به توصیه دوستان طلب می‌کنند. همکاران بدون نسخه این داروها را در اختیار مردم قرار ندهند و توجه داشته باشند که نسخه باید یک بار پیچیده شده باشد و اگر نیاز بود نسخه جدید از بیمار مطالبه کنند.

وی در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار کرد: مطالعات میدانی در سازمان پزشکی بر روی نمونه‌های ارجاع شده این است که این داروها می‌توانند با هم مورد استفاده قرار بگیرند و مرگ را برای افراد رقم بزنند. بعضی از عوارض جبران ناپذیر در مصرف این داروها وجود دارد و گزارشات ما در کمیسیون‌های سازمان پزشکی کشور این عوارض را نشان می‌دهند.

رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی گفت: یکسری از داروها هستند که به شکل تقلبی در بازار دارو وجود دارند و قرص‌هایی هستند که در عطاری‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرند. این داروها تقلبی هستند و مقادیر غیر متعارف از ماده مخدر در این داروها وجود دارد که فرد حتی با خوردن یک قرص از این داروها دچار عوارض جبران ناپذیری مانند تشنج مشکلات قلبی و عروقی و اختلال در سیستم مرکزی اعصاب می‌شود و حتی توقف تنفس و مرگ برای او به وجود می‌آید.

اخگری ادامه داد: بعضی از افراد سود جو در عطاری‌ها داروهایی را در کپسول‌ها و قرص‌ها و شربت‌های دست ساز وارد می‌کنند. برخی از مردم به قصد لاغری و یا افزایش وزن و ترک اعتیاد به عطار ی‌ها مراجعه می‌کنند. فرد نه تنها اعتیاد خود را ترک نمی‌کند بلکه به داروی جدید وابسته می‌شود. یکسری از این ترکیبات دارای سرب هستند که باعث مسمومیت می‌شوند.

وی افزود: عطاری‌ها مجاز نیستند فرآورده دارویی در اختیار مردم قرار دهند وزارت بهداشت جلساتی را برگزار کرده و قرار است سامان دهی در مورد عطاری‌ها صورت بگیرد. توصیه ما به خانواده‌ها این است که از جا به جایی داروها از ظروف خودشان به ظروف مواد غذایی خودداری کنند چرا که مواردی از مسمومیت کودکان با این داروها گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha