25 آذر سال 1400 بود. شهردار تهران در نشست نخبگان منطقه 17 اعلام کرد ظرف دو ماه آینده دیگر معتادان متجاهر را در تهران نخواهیم دید. نزدیک به دو سال از این وعده گذشته است و حالا اعضای شورای شهر تهران در صحن علنی ازتجربه‌های هرروزه خود از برخورد با معتادان متجاهر در سطح شهر سخن می‌گویند.

شهرداری و نیروی انتظامی نباید کلونی‌های اصلی تجمع معتادان را میزد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ، یکی از اعضای شورای شهر می‌گوید کاش شهرداری کلونی‌های اصلی معتادان متجاهر را نمی‌زد تا آنها در سطح شهر پراکنده نمی‌شدند. یکی دیگر از اعضای شورای شهر از حضور معتادان متجاهر در مقابل ساختمان شهرداری سخن گفت که فیلم آن را هم گرفته و برای شهرداری ارسال کرده است. البته شهردار تهران در این مدت‌ها بارها تأکید کرده که مسئولیت شهرداری در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر پنج هزار نفر است که این ظرفیت را ایجاد کرده است. اما چرا هنوز در برخی از خیابان‌های شهر حضور پرتعداد معتادان متجاهر را شاهد هستیم؟ احمد احمدی‌صدر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری در این رابطه به رسانه‌ها گفته است:‌ متولی معتادان متجاهر، ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

در شهرداری ظرفیت برای نگهداری پنج هزار معتاد متجاهر ایجاد شده است و از این افراد نگهداری و صیانت می‌شود. برای بعد از بهبودی امکان کارآفرینی فراهم شده و این پرسش مطرح است که چرا نهادهای مسئول معتادان متجاهر را جمع‌آوری نمی‌کنند؟ چرا معتادانی که جمع‌آوری می‌شوند دوباره در مدت کوتاهی در خیابان رها می‌شوند؟ جواب کدام را باید بدهیم. شهرداری اعلام آمادگی کرده که در حوزه معتادان متجاهر ظرفیت ایجاد می‌کند که به تعهد خود عمل کرد اما طرح جمع‌آوری به‌موقع انجام نمی‌شود.

قرار بود این معتادان زودهنگام آزادسازی نشوند اما این اتفاق در گردش است درحالی که باید یک ماه طرح جمع‌آوری انجام شود و اینها به مراکز ماده 16 بروند. به گفته او 25 هزار تخت برای مراکز ماده 16 در استان تهران ایجاد شده که باید این افراد در این مراکز مستقر شوند و آزادسازی زودهنگام هم اتفاق نیفتد تا وضعیت معتادان متجاهر ساماندهی شود.

به گفته او تعهدی که شهرداری تهران برای نگهداری این افراد دارد پنج هزار ظرفیت است که این تعهد را انجام داده‌ایم و اگر ظرفیت جدیدی ایجاد کنیم سعی می‌کنیم در حوزه‌های دیگر مانند اشتغال‌زایی و صیانت بعد از خروج این افراد باشد. ما از تعهد پنج هزار نفری که در حوزه نگهداری بر عهده گرفته‌ایم فراتر نمی‌رویم و دوهزارو 500 ظرفیتی که ایجاد می‌شود، در حوزه‌های صیانت و حفاظت از افراد بهبودیافته خواهد بود.

نتیجه قرارگاه اجتماعی چه شد

روز گذشته ناصر امانی عضو شورای شهر تهران که بارها در گزارش‌های هفتگی خود از محلات تهران به حضور معتادان متجاهر اشاره کرده بود هم در تذکری گفت: دیروز هم در بزرگراه شهید چمران و هم در بزرگراه یادگار امام در چندین نقطه تجمع چهار، پنج نفری معتادان با فاصله 50 یا صد متر را دیدم. در بزرگراه یادگار امام ایستادم و به آقای صالحی (شهردار منطقه 2) زنگ زدم چون فضای سبز را آتش زده بودند. ای کاش شهرداری و نیروی انتظامی کلونی‌های اصلی تجمع معتادان را نمی‌زدند. اینها در دو، سه نقطه شهر متمرکز بودند و الان منظر همه شهر از معتاد متجاهر و کارتن‌خواب آلوده شده و به هر محله‌ای که می‌رویم مردم از معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها می‌نالند.

او ادامه داد: بزرگراه‌های اصلی و زیبای شهر که معرف فضای سبز و انضباط شهری بودند مثل یادگار امام و شهید چمران که از جنوب تا شمال تهران گسترش دارند، محل و نماد نازیبای شهر تهران شدند. نمی‌دانم به کی و کجا تذکر دهم؟ باید برای این مسئله فکری شود. این همه شعار، تبلیغ و قرارگاه نتیجه‌اش این شد؟ به گفته او معتادان متجاهر بیشتر در رفیوژ میانی بزرگراه‌ها که دسترسی به آنها سخت است می‌روند و نه از دستگیری می‌ترسند و نه از خودروها.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران نیز به بازدید خود از محله یاخچی‌آباد در منطقه 16 اشاره کرد و گفت: اختلاف فاحشی میان سطح زندگی و خدمت‌رسانی در مناطق جنوبی شهر تهران و مناطق شمالی وجود دارد. مشکلاتی که مردم طی این بازدید مطرح کردند، شامل مواردی همچون حضور گسترده معتادان متجاهر و فروشندگان مواد مخدر و نیز متکدیان بود که ما در حال پیگیری آن از شهرداری تهران هستیم.

او به حضور گسترده معتادان در سطح شهر اشاره کرد و گفت‌:‌ در مسیرخیابان مفتح معتادان در میان شمشادها در حال استفاده از مواد مخدر بودند، حتی در مقابل ساختمان شهرداری تهران هم همین اتفاق تکرار شد که فیلم آن را برای مسئولان شهرداری ارسال کردم که باید برای آن فکری شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر هم در ادامه به تجربه خود از حضور معتادان متجاهر در مسیر رفت‌وآمدش اشاره کرد و گفت در اتوبان صیادشیرازی هم وضعیت به همین صورت است و در پشت بیمارستانی که متعلق به ارتش است معتادان جمع می‌شوند.مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم درخواست کرد اعضای شورای شهر بازدیدی دسته‌جمعی از محله هرندی داشته باشند که مهدی چمران گفت در دوره‌های گذشته تجربه این بازدیدهای گروهی را داشتیم و در این بازدیدهای گروهی اتفاقی نمی‌افتد.

گلایه شهروندان تهرانی از آلودگی صوتی ساختمانی

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به آلودگی صوتی ناشی از شهرسازی اشاره کرد و تذکر داد.او درخصوص نظرات ثبت‌شده در سامانه مدیریت شهری از سوی مردم و انتقادات صورت‌گرفته، گفت: در جریان بررسی نظرات شهروندان در حوزه شهرسازی و معماری که از طریق سامانه مدیریت شهری ۱۳۷+ اعلام و در یک سال گذشته ارزیابی شده است؛ مطلع شدیم که به ترتیب، آلودگی صوتی ناشی از ساخت‌وساز مسکونی، سد معبر مصالح ساختمانی، ایمنی ساخت‌وساز مسکونی و همچنین ایمن‌سازی تخریب مسکونی، مورد شکایت و گله مردم بوده که از میان آنها حدود ۵۱ درصد مربوط به آلودگی صوتی است.

او ادامه داد: مشخص است مزاحمت‌های ناشی از ساخت‌وسازها و نیز سد معبرها یک اصل اساسی است که باید به آن پرداخته شود. لذا درخواست می‌شود با عنایت به تکرار این موضوعات در گزارش‌های سالانه ادوار گذشته که این موارد در صدر آنها قرار دارد، به منظور کاهش مزاحمت‌ها، آزردگی خاطر و رعایت حقوق شهروندان مجاور کارگاه‌های ساختمانی و کاهش آثار نامطلوب ناشی از عملیات ساختمانی و ایجاد یک نظام‌بندی جهت پایش وضعیت ایمنی و فعالیت آنها و همچنین ساماندهی سد معبر پیاده‌روها در دوره ساختمان‌سازی، موارد ذکرشده در ابلاغیه‌ای در فروردین ۱۴۰۱ مبنی بر الزام به ارائه طرح کارگاه ساختمانی و برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه و نیز جمع‌آوری حصار حفاظتی موقت کارگاهی، رفع سد معبر از پیاده‌روها در پایان مدت تعیین‌شده، تعیین روز کاری کارگاه‌های مختلف ساختمانی، ایجاد سامانه پایش وضعیت سد معبر ساختمانی و ایمن‌سازی حصار کارگاهی، انتشار مجوزهای صادره حصار کارگاهی پلاک‌های در حال ساخت و همچنین اخطارهای ابلاغ‌شده و مهلت باقی‌مانده که در سامانه «تهران من» ثبت شده، مورد توجه قرار گیرد. اگر این موارد رعایت شود و شهرداری هم اهتمام لازم را دراین‌باره داشته باشد، شاهد رضایت‌مندی شهروندان خواهیم بود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر در پاسخ به تذکر عباسی توضیح داد: آلودگی صوتی از مسائلی است که کمتر به آن توجه می‌کنیم. در دوره چهارم، مصوبه‌ای تصویب شد که در آن پیشنهاد ما این بود که در شهر آلودگی صوتی بیش از ۶۵ دسیبل نباشد. این پیشنهاد حتی در هیئت دولت نیز مطرح شد و با رأی مسئولان به ۷۰ دسیبل رسیده و تأیید شد، اما متأسفانه اجرائی نشد.

چمران در ادامه با بیان اینکه آلودگی صوتی ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها به طرز وحشتناکی در حال حاضر در تهران خودنمایی می‌کند، تأکید کرد: باید در این زمینه چاره‌ای اندیشید که مستلزم یک تصمیم جمعی است و تنها به شورای شهر و شهرداری محدود نمی‌شود. برای اینکه اقدام درستی صورت بگیرد، همه باید به میدان بیایند.

درختان خشک تعیین تکلیف شوند

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم در تذکری تأکید کرد: «موضوع وجود درختان خشک در شهر تهران باید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود. اگر درختان خشک تعیین تکلیف شود در صورت اضافه‌شدن درختان خشک جدید، همه مردم می‌توانند تشخیص دهند که این درختان در چه زمانی خشک شده و آیا مربوط به این دوره است یا ادوار گذشته. در این صورت تکلیف برای رسانه‌ها نیز مشخص است. در صورت طی مراحل قانونی و ثبت درختان خشک در سامانه، علل خشک‌شدن، جرایمی که افراد باید پرداخت کنند و اجرای احکام صادره نیز تعیین تکلیف می‌شود. اگر امسال برای جایگزینی درختان خشک اقدام کنیم، برای نخستین بار است که مدیریت شهری این شجاعت را پیدا کرده که به جای درختان خشک درخت مناسب غرس کند.وی از شهرداری تهران خواست تعیین تکلیف درختان خشک را در دستور کار قرار دهد تا هیچ درخت خشکی در تهران وجود نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha