زمانی به هر گوشه‌ای از شهر که نگاه می‌انداختید معتادی در وضعیتی اسفبار دیده می‌شد. میدان شوش و هرندی، حاشیه بزرگراه شهید چمران، کنار جنگل لویزان و ... اینها فقط بخشی از مکان‌هایی بود که زمانی معتادان و قاچاق‌فروشان به راحتی در آنجا جولان می‌دادند و باعث زشتی چهره شهر شده بودند، اما حالا اوضاع تغییر کرده و با تلاش‌های پلیس و شهرداری و سایر سازمان‌ها، شهر چهره تازه‌ای به ‌خود گرفته است.

بازداشتگاه‌های معتادان، مراکز بازپروری شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، اما پلیس چگونه معتادان متجاهر را جمع‌آوری و تلاش می‌کند به چهره شهر رنگ تازه‌ای ببخشد؟ سرهنگ حسین باباپور، رئیس پلیس مبارزه با مواد ‌مخدر تهران در یک گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری به مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در پایتخت در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جمع‌آوری معتادان متجاهر پرداخته است.


ابتدا از اقدامات پلیس مبارزه با مواد ‌مخدر تهران برای برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر و معتادان متجاهر بگویید.


در سال ‌جاری با هدایت فرماندهان فراجا اقدامات مؤثری در تشدید برخورد با عوامل ناامنی به‌خصوص در حوزه عرضه و مصرف مواد ‌مخدر در پایتخت انجام شده است. با تلاش شبانه‌روزی همکاران، ما امسال نسبت به سال گذشته بیش از 30درصد افزایش کشفیات مواد ‌مخدر داشته‌ایم و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.


مهم‌ترین چالش‌ها و نیازهای پلیس در برخورد با قاچاقچیان و معتادان متجاهر چیست؟


مبارزه با مواد ‌مخدر موضوعی چندوجهی است که بخش مقابله‌ای آن بر عهده پلیس مبارزه با مواد ‌مخدر است و قانونگذار برایش تکلیف تعیین کرده است، اما مسائل دیگری نیز وجود دارد که همکاری و برنامه‌ریزی سایر سازمان‌ها را می‌طلبد؛ به‌خصوص در موضوع پیشگیری. باید به نسل مولد و جوان جامعه بیشتر پرداخته شود و آگاهی و اشراف جوانان را ارتقا دهیم تا خدای نکرده به‌سوی این بلای خانمانسوز کشیده نشوند. باید مهارت‌های رفتاری، فردی و اجتماعی را به آنها آموزش دهیم.


مواد مخدر که اغلب وارداتی است چطور از مرزها وارد کشور شده و بعد از صدها کیلومتر به قلب پایتخت می‌رسد؟


موضوع مواد ‌مخدر یکی از مشکلات جامعه ماست، اما فقط مختص جامعه ما نیست. جهان با این موضوع، درگیر است، ولی ما برای مبارزه با مواد مخدر برنامه داریم و به این مبارزه اعتقاد داریم. بیش از 3800 شهید در این مسیر تقدیم کرده‌ایم که جامعه ما گرفتار این بلای خانمانسوز نشود. با اشراف اطلاعاتی که پلیس دارد و با اجرای طرح‌های مختلف و کنترل محورهای مواصلاتی از نقطه صفر مرزی، شناسایی و دستگیری قاچاقچیان و فروشندگان مواد ‌مخدر در دستور کار قرار دارد.

به‌خصوص با بهره‌گیری از اخبار مردمی که از طریق مرکز 110 در اختیار پلیس قرار می‌گیرد و با هماهنگی مراجع قضایی، برخوردهای قانونی با قاچاقچیان انجام می‌شود. در این مورد با هماهنگی بین‌بخشی در سال‌جاری توانستیم 21باب از اماکنی را که در آنجا موادمخدر توزیع می‌شد، ضمن دستگیری فروشندگان، پلمب کنیم. همچنین پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر در چندین عملیات از وجود فروشندگان مواد ‌مخدر و معتادان متجاهر پاکسازی شد. در این موضوع 53 نفر از فروشندگان در پارک‌ها دستگیر شدند و این روند همچنان با قدرت در دستور کار پلیس قرار دارد.


در تهران بیشتر، مصرف چه موادی بین معتادان رواج دارد؟


نکته نگران‌کننده‌ای که مشاهده می‌کنیم این است که تبلیغاتی که در فضای مجازی انجام می‌شود در راستای ماده خطرناک محرک و توهم‌زایی به نام گل که در بین جوانان به گل، ماری‌جوانا و ... است. این ماده بسیار خطرناک است که در بین جوانان تبلیغات زیادی درباره آن شده است و بخشی از جوانان به مصرف این مواد رو آورده و گرفتار آن شده‌اند. نکته نگران‌کننده اینکه بخشی از دانشجویان و جامعه تحصیل کرده هم به سمت و سوی مصرف این ماده گرایش پیدا کرده‌اند. این افراد تصور می‌کنند که این ماده اعتیادآور نیست. درصورتی‌که شاید از سایر مواد، آسیب و خطرات بیشتری داشته باشد.


پلیس مبارزه با مواد ‌مخدر تهران در بعد کشفیات، چطور عمل کرده و چه توفیقاتی به‌دست آمده است؟


در سال‌جاری نسبت به سال گذشته شاهد رشد کشفیات هستیم. این رشد، دلایل متعددی دارد. یکی از موضوعات، برنامه‌ریزی و تشدید برخورد با قاچاق مواد ‌مخدر است. بنا بر آخرین اطلاعات، پلیس مبارزه با مواد ‌مخدر تهران در سال ‌جاری توانسته بیش از 11تن مواد ‌مخدر را کشف کند. این موضوع نسبت به سال گذشته بیش از 30درصد رشد را در کشف نشان می‌دهد.


در موضوع معتادان متجاهر و فروشندگان خرده‌پا چه برنامه‌ای دارید و تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌اید؟


وقتی با قاچاقچیان برخورد می‌کنیم، متناسب با آن با خرده‌فروشان نیز برخورد می‌شود. همکارانم برای دستگیری فروشندگان مواد ‌مخدر به‌طور شبانه‌روزی تلاش می‌کنند و شاهد افزایش عملکرد آنها هستیم. طوری که از ابتدای امسال، 15هزار نفر در این زمینه شناسایی و دستگیر شده‌اند. در بحث معتادان متجاهر، براساس برآوردهای انجام شده در شهر تهران، حدود 21هزار معتاد متجاهر وجود دارد که حدود هزار نفر زن و حدود 20هزار نفر مرد هستند. در این راستا برای جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر حدود 3هزار نفر کمبود ظرفیت وجود دارد.

مشکل دیگر اینکه بخشی از معتادان متجاهر و بخشی از افرادی که سطح شهر را آلوده می‌کنند، یا معتاد نیستند یا شبه‌معتاد هستند که ظرفیتی برای‌شان وجود ندارد و سازمان‌های دیگر مثل بهزیستی باید برای آنها فکری کنند، چرا که دائم در چرخه جمع‌آوری ما تکرار می‌شوند. این افراد به مرکز غربالگری منتقل می‌شوند و وقتی از آنها تست اعتیاد گرفته می‌شود با وجود اینکه چهره‌شان مثل معتادان است، اما نتیجه تست، منفی می‌شود و جایی برای نگهداری آنها نیست چرا که غالبا آنها افراد بی‌خانمان هستند و خانواده را رها کرده‌اند.


هر از گاهی خبرهای نگران‌کننده‌ای درباره کاهش سن مصرف مواد ‌مخدر شنیده می‌شود. آیا کاهش سن را تأیید می‌کنید؟


نمی‌توانم به‌طور مشخص سنی را بیان کنم، اما چیزی که در بعضی سایت‌ها به آن پرداخته می‌شود واقعیت ندارد. ممکن است که به‌طور استثنا افرادی با سن کم وجود داشته باشند که به مواد ‌مخدر اعتیاد داشته باشند، اما اینها در حد استثناست و سن مصرف مواد را باید از ستاد مبارزه با مواد ‌مخدر جویا شوید.


درباره مواد جدید جرم‌انگاری شده است و شما وظیفه‌ای برای برخورد با آن دارید؟


بله. مواد ‌مخدر جدید هم اغلب در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرند که خرید، فروش، نگهداری و... آنها جرم محسوب می‌شود.


خیلی از شهروندان از تجمع معتادان و مواد فروشان در محل سکونت‌شان گلایه دارند. این پاتوق‌ها گاهی خیلی علنی است. یا اینکه در حاشیه برخی بزرگراه‌ها مثل چمران و زین‌الدین شاهد حضور گسترده چنین افرادی هستیم که منجر به تصادفات هولناکی هم می‌شود. شما برای برخورد با چنین وضعیتی و پاسخ به مطالبه شهروندان چه برنامه‌ جامعی دارید؟


برخورد با این افراد حتما در دستور کار پلیس است. قاچاقچیان مواد ‌مخدر به ‌دنبال سودجویی و منافع نامشروع خودشان هستند و تلاش می‌کنند که از هر ترفندی برای رسیدن به اهداف‌شان استفاده کنند. در جریان هماهنگی که با پلیس راهور، پلیس پیشگیری و سایر همکاران انجام شده است با چنین افرادی برخورد می‌شود و شناسایی و دستگیری آنها در دستور کار پلیس قرار دارد، اما چون فروش مواد برای قاچاقچیان سودهای بادآورده‌ای دارد، آنها مدام محل فعالیت‌شان را تغییر می‌دهند، اما پلیس همیشه در تعقیب آنهاست.


یکی از مهم‌ترین اقداماتی که پلیس با همکاری دستگاه‌های مختلف برای ساماندهی معتادان متجاهر انجام داده، راه‌اندازی کمپ بازپروری سروش است. چطور شد که این کمپ راه‌اندازی شد و در آنجا معتادان متجاهر چطور بازپروری می‌شوند؟


در سال 97 با بهره‌گیری از منویات مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که برخی از مسئولان به محضرشان شرف‌یاب شده بودند، از ظرفیت‌های پلیس استفاده شده و با تغییر کاربری بازداشتگاه، این مرکز به محل نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر تبدیل شد که با تلاش‌های انجام شده روزبه‌روز پویاتر می‌شود. ظرفیت اولیه این مرکز حدود 500نفر بوده و در حال حاضر به ظرفیت بیش از 1400نفر رسیده و قرار است در آینده نزدیک این ظرفیت به 2هزار نفر افزایش پیدا کند.

در این مرکز خدمات خوبی ارائه می‌شود. معتادان متجاهر به‌طور هدفمند شناسایی و پس از غربالگری به این مرکز منتقل می‌شوند. در مرکز سروش، این افراد تفکیک سنی می‌شوند، موقعیتی که در آن قرار دارند سنجیده می‌شود، بیماری‌های‌شان بررسی می‌شود و پس از پالایش اولیه متناسب با وضعیت‌شان پس از دوره سم‌زدایی اقدامات تکمیلی انجام می‌شود. یکی از این اقدامات برگزاری کلاس‌های مهارت رفتاری و زندگی است. این موضوع برای این مددجویان خیلی اهمیت دارد. اغلب این افراد با توجه به اقدامات انجام شده برای نجات از اعتیاد تلاش می‌کنند.

در کنار این موضوع کلاس‌های سوادآموزی، حرفه‌آموزی، برنامه‌های اشتغال‌زایی و توانمندسازی‌ مددجویان را داریم که پس از ترخیص بتوانند به جامعه برگردند و اجتماعی شوند. ما در این‌باره نمونه‌های موفقی داریم. معتاد متجاهری که در مرکز سروش به مددجو تبدیل شد و بعد از آن اعتیاد چندین ساله به آغوش خانواده بازگشت و حتی در این مرکز مشغول به‌کار شد.


همکاری شهرداری تهران با شما چطور بوده است؟

باید به‌طور صمیمانه از شهردار محترم تهران و معاونان‌شان تشکر کنم که در بحث معتادان متجاهر بسیار کمک حال ما هستند و تلاش می‌کنند. شهرداری هم مراکزی را برای جمع‌آوری و بازپروری معتادان متجاهر راه‌اندازی کرده است و بخشی از معتادان در این مراکز نگهداری می‌شوند که حاصل تلاش شهرداری تهران است. در این مراکز حتی معتادان بیمار یا حتی افرادی با زخم‌های باز هم نگهداری می‌شوند که تلاش‌های شهرداری جای تقدیر و تشکر دارد. هدف ما ایجاد فضای امن و آرامش برای شهروندان است.



در شبکه‌های اجتماعی هرازگاهی از مواد ‌مخدر جدید صحبت به میان می‌آید و اسم‌های عجیب و غریب با عوارض خاصی اعلام می‌شود. آیا وجود چنین موادی واقعیت دارد؟



اغلب این مواد ها همان مواد قبلی هستند که با ترکیب و سر و شکل جدید عرضه می‌شوند. ما چند دسته مواد داریم: سستی‌زا، توهم‌زا، محرک و روانگردان‌ها. غالب مواد در همین دسته‌ها قرار می‌گیرند. البته مواد نوظهور هم وجود دارند که پایه‌شان یک ماده است، اما ترکیب‌شان متفاوت است و ماده مؤثر در آن را کم و زیاد می‌کنند. بخشی از این اسامی که به گوش می‌خورد ناشی از این است که سودجویان و فروشندگان مواد مخدر تلاش می‌کنند با تبلیغات و اسامی جدید برای خودشان مشتریان تازه و بیشتری جذب کنند. در بحث مواد، مواد نوظهور خاصی نداریم و بیشتر این اسامی برای بازارگرمی است که از سوی قاچاقچیان اعلام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha