دبیر انجمن علمی آسیب شناسی ایران، با انتقاد از فریز شدن تعرفه آزمایشگاه، نسبت به تعطیلی آزمایشگاه های پزشکی به ویژه در مناطق محروم کشور هشدار داد.

خطر تعطیلی آزمایشگاه‌های پزشکی در مناطق محروم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،هران قهرمانی، به بررسی مشکلات آزمایشگاه‌ها پرداخت و گفت: مقوله عدم تناسب درآمد و هزینه آزمایشگاه‌های پزشکی در هر دو زمینه پاتولوژی بالینی یا تشخیصی طبی و پاتولوژی تشریحی یا آناتومیکال، موضوع مهمی است که همواره گریبانگیر همکاران ما است.

دبیر اجرایی بیست و پنجمین همایش بین المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه، با عنوان این مطلب که همکاران آزمایشگاهی در خط مقدم تشخیص بیماری‌ها قرار دارند و حضور ایشان در پاندمی کرونا زبانزد عام و خاص گردید، افزود: اداره درست و با کیفیت آزمایشگاه نیازمند برقراری موازنه صحیح فی مابین درآمد و هزینه آن مرکز و تأمین سود متعادل و متوازن جهت ادامه و ارتقا فعالیت است.

قهرمانی ادامه داد: به دلیل فریز تعرفه آزمایشگاه در سال های گذشته، تعیین اعداد کمتر از تعرفه قانونی برای اجزا فنی و حرفه‌ای این حوزه و عدم رعایت تعرفه‌ای مطابق با افزایش هزینه‌های این حوزه، وضعیت موجود را به سمتی سوق داده که بیم تعطیلی بسیاری از آزمایشگاه‌ها به ویژه در مناطق محروم را فراهم نموده است.

وی تاکید کرد: این مشکلات زمانی خود را بیشتر نمایان می‌سازد که با دیرکرد پرداخت سازمان‌های بیمه گر طرف قرارداد آزمایشگاه و حذف ارز تجهیزات آزمایشگاهی که سبب افزایش شدید قیمت دستگاه‌ها و متعاقب آن تعمیرات و سرویس‌های دستگاه‌ها می‌گردد، همراه می‌شود.

دبیر انجمن علمی آسیب شناسی ایران گفت: متأسفانه در طی جلسات با ادارات مربوطه، خبر از قطع ارز ترجیحی کیت و ملزومات مصرفی آزمایشگاهی و حرکت به سمت آزادسازی از این حوزه شروع شده و مسلماً با وجود تعرفه ثابت، این افزایش هزینه چند برابری امکان ادامه حیات آزمایشگاه را با تردید مواجه می‌کند.

قهرمانی ادامه داد: آزمایشگاه از جمله مراکز تابعه وزارت بهداشت است که با رعایت بالاترین سطوح استاندارد، در حال ارائه خدمات با بالاترین کیفیت است و خطر کاهش کیفیت در صورت افزایش هزینه کیت و ملزومات مصرفی، وجود دارد.

دبیر اجرایی بیست و پنجمین همایش بین المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه افزود: آزمایشگاه‌ها به عنوان مؤسسات تشخیصی با تعداد پرسنل بالا و هزینه‌های گوناگون نیازمند حمایت‌های جدی هستند و جا دارد ضمن برقراری ارز ترجیحی به صورت دائمی و اصلاح جدی تعرفه به ویژه حذف هشتک تعرفه‌ای که سبب کاستن اعداد تعرفه‌ای این حوزه می‌گردد، از سوی سازمان‌های بیمه گر با پرداخت منظم مطالبات، سازمان‌هایی همچون سازمان آب و فاضلاب با ایجاد تعرفه‌ای کمتر از تعرفه مسکونی و نه برقراری تعرفه تجاری، شهرداری تهران با کاهش تعرفه عوارض و دفع پسماند و ادارات دارایی با کاهش مالیات، مورد حمایت قرار گیرد وگرنه ادامه روند فعلی، دورنمای نگران کننده‌ای را ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: انجمن‌های علمی همواره در جهت ارتقای سطح آموزشی و پژوهشی همکاران و اعضای خود و سطح علمی جامعه در تلاش و فعالیت هستند به طوری که ضمن ارتقای دانش عمومی در حوزه تخصصی خود از طرق مختلف هر ساله با برگزاری کارگاه‌ها، کنفرانس‌ها و کنگره‌های ملی و بین المللی در به روزرسانی دانش همکاران متخصص فعالیت می‌نمایند.

قهرمانی به برگزاری بیست و پنجمین همایش بین المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه و یازدهمین همایش بین المللی شاخه ایرانی آکادمی بین المللی پاتولوژی با حضور اساتید داخلی و خارجی در روزهای ۵ تا ۷ مهر ۱۴۰۲ در هتل المپیک تهران اشاره کرد و افزود: در همایش امسال رویکرد انجمن پاتولوژی به مسئله هوش مصنوعی بسیار پررنگ بوده و با ابتکار این انجمن امسال، فراخوان زیست محیطی و ایمنی زیستی، اقدامات مفید همکاران در حوزه آزمایشگاه که در جهت و پیشگیری از آسیب به منابع طبیعی و محیط زیست و بازیافت صحیح مواد می‌باشد مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه آزمایشگاه‌های کشور از جمله گروه‌های خوشنام در حوزه انتظامی سازمان نظام پزشکی هستند و کمترین شکایت را در میان پرونده‌های مراکز پزشکی و همکاران دارند. البته این نافی برخی حرکات ناشایست معدود مراکزی که با روابط ناسالم کاری و ارائه پورسانت و تخفیف به جای طبابت سالم به فکر مال اندوزی هستند، نمی‌گردد به طوری که با جرأت می‌توان گفت در حال حاضر اکثر آزمایشگاه‌ها با خرید تجهیزات به روز، سیستم‌های پیشرفته و دستگاه‌های مدرن در بخش‌های خون شناسی و بیوشیمی قادر به ارائه اکثر خدمات به بیماران هستند.

قهرمانی گفت: به صراحت تاکید می‌کنم هر مرکز آزمایشگاهی که به تخفیف از تعرفه حداقلی موجود در جهت جذب بیمار برآمد، مطمئن باشید می‌خواهد از کیفیت ارائه خدمات آزمایشگاهی کم کند، به طوری که در نگاه اول بیمار شاید تصور نماید با پرداخت هزینه کمتر و دریافت تخفیف سود برده است لیکن با دریافت نسخه اشتباه حاصل از کیت و دستگاه بی کیفیت، مجبور به تکرار آزمایش و در نتیجه هزینه مضاعف خواهد شد.

دبیر انجمن علمی آسیب شناسی ایران در پایان افزود: حوزه آزمایشگاه به دلیل تربیت مسئولین فنی از رده‌ها و سطوح مختلف یک بخش چند رشته‌ای است که اعتقاد همکاران ما در انجمن آن است که فعالیت هر گروه و رشته در زمینه تخصصی خود می‌تواند در ارتقا خدمات بهینه آزمایشگاهی مؤثر باشد، به طوری که معتقدیم آزمایشگاه در هر شکل و فرمی چه در بخش دانشگاهی و دولتی و چه در بخش خصوصی نیازمند حضور تمامی رده‌ها از مقطع کاردانی تا تخصصی بوده که می‌بایست حقوق قانونی و جایگاه علمی ایشان رعایت گردد.

وی گفت: این مهم به معنای ورود در حوزه‌های کاری یکدیگر نبوده و می‌بایست ضمن حفظ سلسله مراتب کاری از تمام پتانسیل‌ها به نحو شایسته استفاده نمود. همان طور که در حوزه پزشکی کشور دوران پزشکی عمومی با دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی فلوشیب به حوزه ساب اسپشیالیتی گام بر می‌دارد و این به وضوح در تخصص آزمایشگاهی پاتولوژی که مطابق با استانداردهای روز است، رعایت می‌گردد. در بخش کارشناسی علوم آزمایشگاهی نیز می‌بایست با تقویت همکاران و سوق دادن ایشان به دوره‌های کارشناسی ارشد، دکترا در رشته‌های تخصصی‌تر، ضمن ارتقا سطوح علمی همکاران، تقویت بخش‌های مربوطه را رقم زد. البته رعایت حقوق قانونی این افراد از نظر جایگاه علمی، مسئولیت بخشی، سختی کار و درآمدهای مربوطه می‌بایست تأمین گردد.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha