انفجار در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ طزره در شهرستان دامغان جان 6کارگر را گرفت. این حادثه در حالی رخ داد که پیش از این نیز معدن طزره شاهد حوادث مختلفی بود که در جریان آنها تعدادی از کارگران قربانی شدند.

 مرگ دردناک 6 کارگر در انفجار معدن

به‌ گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، حدود ساعت۱۹:۳۰ یکشنبه 12شهریور بود و تعدادی از کارگران در عمق 400متری یکی از تونل‌های استخراج زغال سنگ طزره در شهرستان دامغان مشغول کار بودند که ناگهان انفجاری هولناک رخ داد. به‌گفته یکی از شاهدان عینی، زمانی که کارگران در داخل معدن مشغول به‌کار هستند، گاز متان داخل معدن به وسیله لوله‌هایی از جنس گونی‌های پلاستیکی از داخل معدن به بیرون منتقل می‌شود تا به‌دلیل استفاده کارگران از پیکور، حادثه‌ای در داخل معدن رخ ندهد.

روز حادثه نیز کارگران با پیکور در حال حفاری در عمق 400متری معدن بودند که ظاهرا به‌دلیل انباشت گاز متان و عدم‌انتقال آن به بیرون، جرقه ناشی از فعالیت پیکور باعث شد که انفجار رخ دهد.به‌دنبال این انفجار، بخشی از سقف معدن فروریخت و 2نفر راننده لوکوموتیو که در حال بار زدن زغال بودند به‌همراه 4کارگر دیگر که در محل حادثه حضور داشتند، زیر آوار گرفتار شدند. بقیه کارگران حاضر در محل حادثه موفق شدند خود را از داخل تونل بیرون کشیده و نجات یابند اما هنوز از سرنوشت 6نفری که زیر آوار گرفتار شده بودند، خبری نبود.


به‌دنبال این حادثه، تیم‌های امدادی راهی معدن طزره شدند و عملیات آواربرداری و نجات آغاز شد. در همان ساعات اولیه نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان دامغان به سرعت تشکیل و با حضور مسئولان عملیات نجات کلید خورد. تیم‌های پیشروی امدادی مجموعه البرز شرقی از ۲جبهه وارد تونل شدند اما نخستین مشکل حجم گاز متصاعد شده بود که بیشتر از میزان استاندارد بود.

در این شرایط عملیات خارج کردن گاز از داخل تونل و ایمن کردن محیط شروع شد و پس از آن تیم‌های امدادی پیشرو، اجازه ورود به تونل محل حادثه را پیدا و تلاش برای کمک به محبوس‌شدگان را آغاز کردند. این عملیات تا ساعت 5صبح دیروز ادامه داشت و در نهایت تیم‌های نجات زمانی به کارگران محبوس زیر آوار رسیدند که آنها جان شان را از دست داده بودند.بررسی‌ها نشان می‌داد که جان باختگان بهروز افروز، قربانعلی کمال، حسین غزائیان، حمید ایزدی، ابوالفضل غنایی و محمد نعیمی صفت بودند که در تونل محل حادثه و زیر آوار به کام مرگ رفته بودند.


تشکیل پرونده قضایی


به‌دنبال حادثه مرگبار روز یکشنبه، رئیس‌کل دادگستری استان سمنان با حضور در محل حادثه دستور توقف فعالیت این معدن را صادر کرد و گفت: به‌منظور بررسی ابعاد قانونی علل وقوع حادثه، بررسی استانداردسازی و رعایت نکات ایمنی و همچنین علل وقوع این حادثه، از ادامه فعالیت این معدن خودداری شود.


محمد جعفر عبداللهی، افزود: مسئولان قضایی در کنار دیگر نهادهای اجرایی، شناسایی مقصران و معرفی آنها به مراجع قانونی تحت نظر قضایی را در دستور کار قرار داده است. از طرفی منع فعالیت این معدن نباید به معیشت و پرداخت دستمزد نیروهای شاغل درآن لطمه وارد کند و مدیران مربوطه باید دستمزد کارگران در آن ایام را پرداخت کنند. همچنین مسئولان قضایی دامغان پیگیری‌های قانونی برای پرداخت زودتر از موعد دیه حادثه دیدگان به وراث قانونی را پیگیری می‌کنند.



حضور وزیرکشور


روز دوشنبه، در حالی که چند ساعت از زمان حادثه می‌گذشت احمد وحیدی، وزیر کشور با حضور در محل انفجار معدن زغال‌سنگ طزره دامغان، به‌طور میدانی به بررسی علت این حادثه و گفت‌وگو با معدنچیان پرداخت. پیش از او نیز سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی موضوع در معدن محل حادثه حاضر شده بود. براساس این گزارش، در حال حاضر تیم‌های کارشناسی در حال بررسی علت اصلی این حادثه و مرگ 6کارگر در معدن طزره هستند.


معدن حادثه‌ساز


انفجار مرگبار یکشنبه معدن طزره در حالی رخ داد که پیش از آن و در ظهر روز ١١اردیبهشت1400 نیز حادثه‌ای هولناک باعث مرگ 2کارگر شده بود. آن روز هنگام استخراج زغال‌سنگ از داخل یکی از تونل‌های معدن، ناگهان بخشی از سقف کارگاه فرو ریخت و در این حادثه ۲ کارگر پیمانکار به نام‌های میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی، زیر آوار محبوس شدند و 130ساعت بعد پیکر بی‌جان آنها از داخل معدن بیرون کشیده شد. همچنین ۳۰آبان۱۳۹۷ در پی ریزش معدن یک کارگر ۵۴ساله جان‌باخته و 3نفر نیز مصدوم شده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha