ثابت نگه داشتن قند خون یک عمل متعادل کننده در دیابت است و ننوشیدن آب کافی ممکن است آن را چالش برانگیزتر کند.

فرد دیابتی روزانه چه مقدار آب باید بنوشد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایتینگ ول، زمانی که دیابت دارید، نوشیدن آب کافی ممکن است اولین چیزی نباشد که به ذهنتان می رسد. طبق یک مطالعه در سال 2022 که در Frontiers in Public Health منتشر شده است، هیدراتاسیون نشانه متابولیسم سالم است و دیابت یک وضعیت متابولیک است. علاوه بر این، کم آبی می تواند خطر ابتلا به بیماری های مربوط به هضم، جریان خون، سلامت ادرار و سلامت مغز را افزایش دهد که بر دیابت و سلامت کل بدن تأثیر مستقیم می گذارد.

دیابت چیست؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، از هر 10 آمریکایی، 1 نفر مبتلا به دیابت شیرین است، بیماری که به طور مستقیم بر توانایی بدن برای حفظ سطح قند خون سالم تأثیر می گذارد.

چه سطح قند خون خیلی بالا برود یا خیلی پایین بیاید، سطوح غیرطبیعی قند خون می تواند به بدن آسیب برساند و سلامتی را به خطر بیندازد. انسولین هورمونی است که لوزالمعده شما می سازد و گلوکز خون (یا سطح قند خون) را تنظیم می کند تا بدن شما بتواند به درستی از آن برای انرژی استفاده کند. در دیابت، بدن یا انسولین کافی تولید نمی کند (دیابت نوع 1) یا به طور موثر از انسولین استفاده نمی کند (دیابت نوع 2) که منجر به افزایش سطح قند خون می شود.

چرا هیدراتاسیون برای دیابت مهم است؟

جالب است که برخی از عوارض جانبی عدم نوشیدن آب کافی می تواند علائم دیابت مانند خشکی دهان و تشنگی بیش از حد را تقلید کند. از یک طرف، ممکن است فکر کنید که آب بسیار کمی نوشیده اید و از سوی دیگر بیش از حد آب نوشیده باشید؛ تکرر ادرار می تواند یکی دیگر از علائم اولیه دیابت باشد.این نتیجه تلاش بدن برای خلاص شدن از شر قند اضافی در خون است. وقتی سطح گلوکز خون بالا است، کلیه‌های ما باید برای خلاص شدن از شر قند اضافی سخت کار کنند که باعث تکرر ادرار می‌شود.

همین دلیل نوشیدن روزانه آب کافی برای افراد دیابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که هیدراته ماندن به تنظیم سطح قند خون با تسهیل جابجایی گلوکز و انسولین در بدن کمک می کند. هیدراتاسیون عملکرد طبیعی کلیه را بهبود می بخشد و از عوارض مربوط به کم آبی جلوگیری می کند.

علائم دیگر ممکن است با پیشرفت کم آبی ظاهر شوند، از جمله خشکی دهان، ادرار زرد تیره، خستگی، سرگیجه و سردرد. علاوه بر این، افراد ممکن است مشکل تمرکز، تحریک پذیری و کاهش برون ده ادرار را تجربه کنند.

به طور کلی، هیدراتاسیون سالم برای جلوگیری از افزایش سطح قند خون، حفظ سلامت کلیه ها (دیابت یک عامل خطر برای بیماری کلیوی است) و جلوگیری از کم آبی بدن که می تواند به یک اورژانس پزشکی تبدیل شود و باعث شرایط تهدید کننده زندگی مانند کتواسیدوز دیابتی و هیپراسمولار قند خون شود، حیاتی است.

هیدراتاسیون مناسب همچنین از سلامت قلبی عروقی حمایت می کند که برای افراد مبتلا به دیابت حیاتی است، زیرا آنها در معرض افزایش خطر مشکلات مربوط به قلب هستند. نوشیدن آب کافی به حفظ حجم و گردش خون کمک می کند و فشار روی قلب را کاهش می دهد.

فرد دیابتی روزانه چه مقدار آب باید بنوشد؟

در افراد دیابتی، اگر دیابت آنها به خوبی کنترل شود لزوماً به آب بیشتری نسبت به سایرین نیاز ندارند. اگر سطح گلوکز خون آنها بالا باشد، اگر میزان مصرف آب خود را افزایش ندهند، آب بیشتری از دست خواهند داد و دچار کم آبی می شوند.

پزشکان حدود 13 فنجان آب در روز برای مردان و 9 فنجان برای زنان توصیه می کنند، اما واقعیت این است که نیازهای فردی به طور گسترده بر اساس عواملی مانند سن، سطح فعالیت، وزن و آب و هوا متفاوت است.

بهترین راه برای اطلاع از اینکه روزانه چه مقدار آب برای دیابت نیاز دارید، همکاری با پزشک است. برخی از افراد مبتلا به دیابت ممکن است شرایط دیگری داشته باشند که نوشیدن بیش از حد آب می تواند برای آنها خطرناک باشد. دو وضعیت سلامتی که ممکن است به محدودیت مایعات نیاز داشته باشد، عبارتند از نارسایی احتقانی قلب و بیماری کلیوی مرحله نهایی.

یک روش آسان برای بررسی سطح هیدراتاسیون، بررسی رنگ ادرار است. اگر به خوبی بدن را هیدراته نگه داشته باشید، ادرار شما باید زرد کم رنگ یا گاهی تقریباً شفاف باشد. اگر ادرار شما تیره رنگ است، نشان می‌دهد که بدن شما با کم آبی روبرو شده است و وقت آن رسیده است کمی بیشتر آب بنوشید.

8 نکته برای آبرسانی سالم بدن

دریافت آب کافی می تواند برای بسیاری از ما چالش برانگیز باشد. ما همیشه نمی توانیم خودمان را ترغیب کنیم که بدنمان برای فعالیت خود به آب نیاز دارد و باید به نشانه های کم آبی بدن توجه کنیم. اولین قدم برای افزایش مصرف آب این است که ببینید چقدر آب می نوشید. سطح پایه خود را مشخص کنید. سپس سعی کنید میزان مصرف خود را حدود 8 اونس در هفته افزایش دهید تا به هدف خود برسید.

  1. پس از صحبت با پزشک خود، یک هدف مشخص برای مقدار آبی که باید روزانه بنوشید تعیین کنید.
  2. با هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید.
  3. مصرف خود را با استفاده از اپلیکیشنی مانند Waterllama، Habit Tracker یا کاغذ و قلم پیگیری کنید.
  4. زنگ هشداری را روی تلفن یا رایانه خود تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که آب بنوشید.
  5. به همکار یا دوست خود بسپارید که به شما یادآوری کند باید آب بنوشید.
  6. با افزودن میوه های یخ زده، برش های خیار، ریحان یا برگ های نعناع آب خود را طعم دار کنید.
  7. آب طعم دار گازدار و بدون شکر اضافه شده را امتحان کنید.
  8. به پیروی از برنامه مراقبت از دیابت خود طبق نظر پزشک ادامه دهید، که معمولاً شامل خوردن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای مناسب دیابت، ورزش منظم، داشتن خواب با کیفیت و مصرف داروها است.

خلاصه

نوشیدن آب کافی می تواند به شما کمک کند زندگی سالم تری داشته باشید، چه با دیابت یا بدون دیابت.

دیابت یک بیماری متابولیک است که توانایی شما را برای تنظیم قند خون بدون مداخلات سبک زندگی تغییر می دهد.

هیدراته ماندن برای مدیریت قند خون و پیشگیری از عوارض مرتبط با دیابت حیاتی است. بهترین راه برای دانستن مقدار آب مورد نیازتان نیز این است که با پزشک خود صحبت کنید، زیرا نیازهای هر فرد متفاوت است.

به طور کلی، حدود 13 فنجان آب در روز برای مردان و 9 فنجان برای زنان هدف مورد نظر است، مگر اینکه پزشک شما گفته باشد که از یک برنامه محدود کردن مایعات پیروی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha