پزشک در نسخه بیمار، ۴ عدد آمپول نوشته که باید در سرُم تزریق شود. اما، معلوم نیست تکلیف سرنگ های بدون استفاده در کلینیک ها و درمانگاه ها چه می شود.

پول سُرنگ بیماران به جیب چه کسی می‌رود/ جابجایی ارقام نجومی+تصویر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مشکلات و معضلات حوزه سلامت کشور، یکی دو تا نیست که بتوان آنها را ساماندهی کرد. متأسفانه هر روز با یک معضل جدید روبرو می‌شویم که دست آخر، ضرر و زیان آن فقط برای بیمار است.

حتماً تاکنون نسخه‌ای داشته‌اید که پزشک در آن چند عدد آمپول برای درمان شما تجویز کرده باشد و تاکید داشته که آمپول‌ها حتماً در سرُم بیمار تزریق شود.

نکته‌ای که در این بین محل شک و شبهه می‌شود، سرنگ‌هایی است که نسخه پیچ داروخانه همراه با آمپول‌ها به بیمار داده، اما بدون استفاده باقی می‌مانند.

سوال این است که پول این سرنگ‌های بدون استفاده به جیب چه کسی می‌رود. داروخانه، تزریقات چی، پزشک، یا شاید بیمه‌ها. اما، آنچه مسلم است اینکه به جیب بیمار نمی‌رود؛ بلکه پولی هم می‌دهد که هیچ فایده‌ای برای او ندارد.

سیدعلی فاطمی نایب رئیس سابق انجمن داروسازان ایران، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا هزینه سرنگ در نسخه بیمار محاسبه می‌شود یا خیر، گفت: بله. هزینه سرنگ به صورت جداگانه محاسبه و فاکتور می‌شود.

وقتی به منشی درمانگاه گفتم با این سرنگ‌های بلااستفاده چه می‌کنید، مکث کوتاهی کرد و گفت: آنهایی که استفاده شده را دور می‌اندازیم.

پول سُرنگ بیماران به جیب چه کسی می‌رود/ جابجایی ارقام نجومی+تصویر

نیشخند تلخی زدم و هیچ نگفتم.

انگار من نمی دانم که سرنگ مصرف شده را دور می‌اندازند. منظور من همان کیسه پر از سرنگ‌های بدون استفاده بود که پول آنها از جیب بیماران پرداخت شده است.

هادی احمدی عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، بروز چنین مشکلاتی در نظام سلامت را متوجه بیمه‌ها دانست و گفت: مشکل اصلی بیمه‌های پایه هستند که به وظایف اصلی خودشان عمل نمی‌کنند.

وی افزود: چرا ما باید بیش از ۲۰ بیمه تکمیلی در کشور داشته باشیم، در حالی که بیمه پایه به تکالیف و وظایف خود عمل نمی‌کند.

احمدی ادامه داد: سیستم بیمه‌ای کشور ما، استانداردهای جهانی را ندارد و باعث می‌شود بیمار متضرر شود.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، خواستار ورود سازمان‌های نظارتی به موضوع پوشش کامل خدمات بیمه‌ای شد و گفت: وقتی ما بیمه پایه داریم، دلیلی ندارد که بیمه تکمیلی هم داشته باشیم که می‌خواهد وظایف بر زمین مانده بیمه‌های پایه را انجام دهد.

چند هزار درمانگاه و کلینیک در اقصی نقاط کشور داریم که هر روز پذیرای تعدادی بیمار هستند که برخی از آنها نیاز به تزریق آمپول دارند که شاید سرنگ آمپول‌های آنها بدون استفاده بماند.

با یک حساب سرانگشتی، می‌توان به اعداد و ارقام نجومی رسید که از محل پرداخت پول سرنگ توسط بیمار جابجا می‌شود و معلوم نیست سود سرنگ‌های بدون استفاده به جیب چه کسی می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha