قیمت بیت کوین از سال ۲۰۰۹ تاکنون بیش از هزار درصد رشد داشته است. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت بیت کوین، نهنگ‌ها هستند. حتما می‌پرسید: «نهنگ های بیت کوین چیست؟» منظور از نهنگ در دنیای ارز دیجیتال یک آدرس کیف پول حاوی مقدار بالایی رمزارز مثلا بیش از هزار بیت کوین است. هر حرکت نهنگ های بیت کوین به‌تنهایی حجم معاملات بازار را تکان می‌دهد و تاثیر شدیدی بر جابه‌جایی قیمت بیت کوین و سایر ارزها می‌گذارد. در این مقاله قصد داریم شما را با نهنگ های بیت کوین آشنا کنیم و از بزرگ‌ترین وال‌ها در فضای رمزارزها نام ببریم.

نهنگ های بیت کوین چه کسانی هستند؟

ساتوشی ناکاموتو؛ خالق و یکی از بزرگ‌ترین نهنگ های بیت کوین

ساتوشی ناکاموتو، فرد یا گروه ناشناخته خالق اولین ارز دیجیتال، به‌عنوان بزرگ‌ترین نهنگ بیت کوین شناخته می‌شود. تعداد بیت کوین‌های ساتوشی حدود ۷۵۰ هزار تا ۱/۱ میلیون بیت کوین تخمین زده شده است. البته کل این دارایی روی یک کیف پول نیست و این فرد یا گروه بیت کوین‌های خود را روی چند آدرس مختلف ذخیره کرده است.

بسیاری از نهنگ های ارز دیجیتال مانند ساتوشی ناشناس هستند و از دارایی‌های خود برای خرید و فروش ارز دیجیتال یا کسب درآمد استفاده نمی‌کنند. کیف پول نهنگ های بیت کوین معمولا حاوی مقدار غیرقابل‌تصوری ارز دیجیتال است که از آن‌ها برای جابه‌جایی قیمت‌ها و حجم معاملات در زمان‌های مختلف استفاده می‌کنند.

نهنگ های بیت کوین چه کسانی هستند؟ فهرست نام اشخاص تاثیرگذار

تاکنون از ۲۱ میلیون عدد بیت کوین، حدود ۱۹ میلیون آن استخراج شده است. از این تعداد مقدار قابل‌توجهی در آدرس کیف پول نهنگ های بیت کوین قرار دارد. در حال حاضر خرید و فروش بیت کوین با تعداد محدودی از کوین ها که در دست افراد عادی است، انجام می‌شود. در ادامه نام بزرگ‌ترین افراد تاثیرگذار بر قیمت و حجم معاملات بیت کوین را بیان می‌کنیم:

  • بری سیلبرت: بری سیلبرت بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت دیجیتال کارنسی گروپ (DCG) است. دارایی خالص این شخص بیش از ۱.۶ میلیارد دلار است که با خرید و سرمایه‌گذاری ۱۰۰ عدد بیت کوین در زیرساخت‌های بلاک‌چین و شرکت‌های رمزارزی، به‌عنوان نهنگ بیت کوین شناخته می‌شود.
  • مایکل سیلور: مایکل سیلور مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری مایکرواستراتژی است که دفتر مرکزی آن در ایالات متحده قرار دارد. سیلور در یک کنفرانس با محوریت سرمایه‌گذاری سازمانی روی بیت کوین کاملا شناخته شد. در نتیجه شهرت مایکل سیلور، ارزش سهام شرکت او نیز افزایش پیدا کرد.
  • تایلر و کامرون وینکلواس: برادران ویکنلواس با تاسیس صرافی ارزهای دیجیتال جمینی به افراد مهمی در دنیای ارز دیجیتال تبدیل شدند. نام این دو برادر هم در فهرست نهنگ های بیت کوین قرار دارد.
  • ایلان ماسک: ایلان ماسک مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار تسلا بارها اعلام کرده است که امکان پرداخت هزینه خدمات و محصولاتش با بیت کوین وجود دارد. این شخص نام‌آشنا نیز یکی از وال‌های بیت کوین است.

علاوه‌بر موارد بالا که نام بردیم، نهنگ‌های دیگری نیز در بازار ارز دیجیتال وجود دارند که هنوز شناخته نشده‌اند یا ترجیح می‌دهند ناشناس باقی بمانند. در ادامه این مقاله به بررسی شرکت‌هایی که به‌عنوان نهنگ شناخته می‌شوند، می‌پردازیم.

نهنگ های بیت کوین چه کسانی هستند؟

بزرگ‌ترین شرکت‌های تاثیرگذار بر قیمت و حجم معاملات بیت کوین

امروزه ارز دیجیتال، به‌خصوص بیت کوین، به فهرست دارایی‌های شرکت‌های بزرگ تبدیل شده است. شرکت‌هایی که می‌خواهند از نوسان ارزهای دیجیتال در امان باشند، معمولا تتر نگهداری می‌کنند؛ زیرا قیمت تتر معادل یک دلار است. بعضی از بزرگ‌ترین نهنگ های بیت کوین شرکت‌ها و نهادهای حقوقی هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • مایکرواستراتژی: این شرکت حدود ۱۲۵ هزار بیت کوین در خزانه خود ذخیره کرده است.
  • تسلا: کمپانی تسلا تا چند سال پیش نزدیک به ۴۳ هزار بیت کوین در اختیار داشت که در تابستان سال ۲۰۲۲ مجبور به فروش ۷۵ درصد از ذخایر بیت کوین خود شد. در حال حاضر این شرکت بیش از ۱۰ هزار بیت کوین ذخیره کرده است.
  • گلکسی دیجیتال: شرکت سرمایه‌گذاری گلکسی دیجیتال با ذخیره ۱۶ هزار و ۴۰۰ BTC یکی از نهنگ‌های بیت کوین است.
  • ماراتن دیجیتال: ماراتن دیجیتال یک شرکت استخراج بیت کوین است که در خزانه خود بیش از ۸ هزار بیت کوین دارد.

علاوه‌بر ۵ شرکت بالا، کمپانی‌های دیگری مانند هات ایت ماینینگ، کور ساینتیفیک، رایت بلاک چین و بیت فارمز وجود دارند که بیت کوین‌های فراوانی در خزانه خود نگهداری می‌کنند.

نهنگ های بیت کوین چه کسانی هستند؟

تاثیر رفتار نهنگ های بیت کوین بر بازار ارز دیجیتال

وال‌های ارز دیجیتال تعداد بالایی بیت کوین در کیف پول‌های خود دارند که به پشتوانه آن می‌توانند فشار شدیدی برای خرید یا فروش ایجاد کرده و نرخ بازار را جابه‌جا کنند. زمانی که نهنگ‌های ارز دیجیتال اقدام به فروش دارایی‌های خود کنند، شاهد دامپ یا کاهش قیمت خواهیم بود؛ زیرا نهنگ‌ها می‌دانند که کاربران عادی بازار، قادر به خرید همه دارایی‌های آن‌ها نیستند. در ادامه کاهش قیمت‌ها، نهنگ‌ها هر تعداد رمز ارز موردنظرشان را خریداری کرده و به‌صورت ناگهانی دارایی‌های خود را از بازار بیرون می‌کشند.

در مقابل دامپ، پامپ یا افزایش قیمت قرار دارد. گاهی اوقات نهنگ‌ها همه دارایی‌های خود را با قیمتی بالاتر از مقدار واقعی وارد بازار می‌کنند. در چنین شرایطی کاربران عادی ممکن است تصور کنند قیمت یک ارز دیجیتال خاص قرار است در آینده رشد داشته باشد و اقدام به خرید می‌کنند. به‌این‌ترتیب نهنگ به هدف خود رسیده و دارایی دیجیتالش را با قیمتی بالاتر به فروش رسانده است.

استفاده از حرکت نهنگ های بیت کوین برای سرمایه‌گذاری

در این مقاله به سوال «نهنگ های بیت کوین چیست» پاسخ دادیم و تعدادی از مطرح‌ترین وال‌های ارز دیجیتال را به شما معرفی کردیم. حالا می‌دانیم که افزایش یا کاهش شدید قیمت‌ها در بعضی از شرایط ناشی از رفتار نهنگ های بیت کوین در بازار است و دوام چندانی ندارد. با شناخت حرکت نهنگ های بیت کوین و تحلیل دقیق می‌توانید سرمایه خود را وارد بازار بیت کوین کرده و با انجام معامله اصولی به سود برسید.

برای خرید و سرمایه‌گذاری روی بیت کوین توصیه می‌کنیم حتما از یک بازار معاملاتی امن استفاده کنید. سایت تریتکس با آدرس 3tex.io با وجود امکاناتی مانند کیف پول اختصاصی، اتصال به شتاب و پشتیبانی ۲۴ ساعته به‌عنوان امن‌ترین پلتفرم ارز دیجیتال در ایران شناخته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha