دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 360419

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران، با اشاره به نقش آزمایشگاه ها در تشخیص بیماری ها؛ خواستار توجه وزارت بهداشت و تصمیم گیران حوزه سلامت به وضعیت بحرانی آزمایشگاه های پزشکی شد.

آزمایشگاهیان هم سراغ کارهای زیبایی می‌روند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محمدرضا امینی فرد، گفت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد بیماری‌ها در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و ۹۰ درصد تشخیص‌های سنگین در آزمایشگاه‌های پاتولوژی انجام می‌شود؛ لازم است به جایگاه و نقش آزمایشگاه‌های پزشکی، بیش از پیش اهمیت داده شود.

وی افزود: متأسفانه به رغم نقش عمده‌ای که آزمایشگاه‌ها در تشخیص بیماری‌ها دارند، اما خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. به طوری که حدود ۳ تا ۵ درصد منابع سلامت به آزمایشگاه‌ها تخصیص داده می‌شود.

امینی فرد ادامه داد: وقتی به اهمیت جایگاه آزمایشگاه‌ها در نظام سلامت پی می بریم که بدانیم؛ به عنوان مثال برای آزمایش بیوپسی معده که بیماری سرطان را که صدها میلیون هزینه درمان دارد، تشخیص می‌دهد تعرفه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده است.

وی با انتقاد از عدم تناسب تعرفه‌ها با مسئولیت‌های آزمایشگاه‌های پزشکی، گفت: هزینه‌های آزمایشگاه‌ها متأثر از تورم و نرخ ارز است و از همین رو، شاهد هستیم که خیلی سرمایه گذاری در این بخش صورت نمی‌گیرد.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران افزود: متأسفانه نه تنها رغبتی برای تأسیس آزمایشگاه‌های پزشکی وجود ندارد، بلکه بیم تعطیلی همین آزمایشگاه‌های موجود می‌رود.

امینی فرد تاکید کرد: اگر وزارت بهداشت و بیمه‌ها، فکری نکنند، قطعاً شاهد تعطیلی آزمایشگاه‌های پزشکی در کشور خواهیم بود و ممکن است افراد برای انجام برخی آزمایش‌ها، مجبور شوند به دیگر کشورها بروند.

وی با عنوان این مطلب که تشخیص‌های خوب باعث کاهش میزان مراجعات متعدد به پزشک می‌شود، گفت: انجام آزمایش‌های با کیفیت به تشخیص بهتر بیماری‌ها و کاهش بستری‌ها و عوارض بیماری‌ها و همچنین، اقتصاد درمان کمک می‌کند. بنابراین، صحبت ما حمایت از جایگاه آزمایشگاه‌های تشخیص طبی است که در مرز ورشکستگی و تعطیلی قرار دارند.

امینی فرد ادامه داد: قطعاً، حمایت از آزمایشگاه‌های پزشکی به سود مردم و بیماران خواهد بود.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران، با انتقاد از نوع مالیات‌های دریافتی از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، گفت: در آزمایشگاه‌ها حداقل ۵۰۰ قلم وسیله و مواد مصرفی استفاده می‌شود، هزینه‌های آب و برق، هزینه پرسنل و…، به گونه‌ای است که نمی‌توان کارکرد آزمایشگاه را مثل یک مکان تجاری تلقی کرد و مالیات بست.

امینی فرد افزود: شرایط سخت مدیریت آزمایشگاه‌های پزشکی باعث می‌شود شاهد تخفیف برخی آزمایشگاه‌ها در انجام آزمایش بیماران باشیم و این قبیل آزمایشگاه‌ها مجبورند از کیفیت مواد مصرفی بزنند و به جای تهیه کیت دو میلیونی، کیت ۲۰۰ هزار تومانی تهیه کنند و در این بین، بیمار آسیب می بیند. از سوی دیگر، اعتماد بین پزشک و بیمار صدمه می بیند.

وی ادامه داد: اگر نخواهیم به جایگاه آزمایشگاه‌ها اهمیت بدهیم، متخصصین این حوزه مجبورند سراغ کارهای غیر پزشکی و یا انجام کارهای زیبایی مثل تزریق ژل و بوتاکس بروند.

امینی فرد تاکید کرد: چطور توقع داریم متخصص پاتولوژی در نقطه صفر مرزی با ۱۰ میلیون حقوق کار کند و کارانه او را یک سال بعد بدهیم.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران در پایان افزود: ده‌ها بار نامه نوشته ایم به وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت مجلس و…، و گفته ایم نیروی متخصص آماده کار داریم؛ اما باید حمایت شوند.

بیست و پنجمین همایش بین المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه و یازدهمین همایش بین المللی شاخه ایرانی آکادمی بین المللی پاتولوژی، در روزهای ۵ تا ۷ مهر ۱۴۰۲ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha