چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 360530

علاوه بر مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه، مصرف برخی مواد غذایی نیز می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. در حالی که اولین چیزی که ممکن است به فکر شما خطور کند میوه‌ها یا سبزیجات است اما نوعی پنیر محبوب نیز وجود دارد که می‌تواند این کار را نیز انجام دهد.

کدام پنیر با پوسیدگی دندان مقابله می‌کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از هلث، بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات‌متحده (USDA) تنها در یک تکه پنیر چدار، تقریبا چهار گرم پروتئین، ۱۳ میلی‌گرم پتاسیم، ۷۷.۹ میلی‌گرم فسفر و ۱۲۰ میلی‌گرم کلسیم خواهید یافت. بسیاری از این مواد مغذی می‌توانند به سلامت دهان و دندان ما کمک کنند اما دقیقا از چه راهی این کار را انجام می‌دهند؟

پاسخ این سوال در توانایی پنیر چدار برای بازگرداندن تعادل PH به سطح pH دهان ما با قرار گرفتن در معرض اسید نهفته است. سطوح بالای اسید می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد، چه به دلیل ترکیب قند و باکتری در دهان و چه از طریق خوردن غذاهای اسیدی باشد، بیایید به صورت علمی این مورد را بررسی کنیم.

نتایج تحقیقی در سال ۲۰۱۳ که در نشریه General Dentistry منتشر شده است، نشان داد که محققان تعادل pH پلاک دندان در دهان بیش از ۶۰ نوجوان بین سنین ۱۲ تا ۱۵ سال را تجزیه و تحلیل کردند. به‌طور خاص، گروه مطالعه تاثیرات مصرف شیر و ماست بدون شکر یا پنیر چدار در تعادل pH خوراکی شرکت‌کنندگان را قبل و بعد از مداخله اندازه‌گیری کردند.

به شرکت‌کنندگان یکی از سه ماده غذایی اختصاص داده شد و سه دقیقه قبل از شستشو و تف کردن با آب به آنها فرصت داده شد تا غذا بخورند. محققان اقدام به اندازه‌گیری pH دهان در ۱۰ دقیقه تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف کردند. در حالی که تعادل pH کمتر از ۵.۵ احتمال پوسیدگی را افزایش می‌دهد، تعادل pH بالاتر می‌تواند از پوسیدگی دندان محافظت کند. هیچ تغییری در تعادل pH بین گروه‌های ماست و شیر مشاهده نشد، با این حال سطح pH در افرادی که پنیر چدار مصرف می‌کردند هر ۱۰ دقیقه افزایش یافته بود.

محققان این نظریه را مطرح کردند که دلیل اینکه پنیر چدار با موفقیت سطح pH پلاک دندانی شرکت‌کنندگان را افزایش داد به این دلیل بود که جویدن پنیر باعث تولید بزاق شد. هر چه بزاق بیشتر باشد، سطح pH ما بیشتر کنترل می‌شود.

محققان همچنین به برخی مواد مغذی موجود در پنیر چدار اشاره کردند که تصور می‌شود از مینای دندان در برابر قرار گرفتن در معرض اسید محافظت می‌کنند.

این یافته‌ها نتایج تحقیقات قبلی را منعکس می‌کرد، مانند بررسی سال ۱۹۹۱ که در نشریه دندانپزشکی استرالیا منتشر شد و نشان داد که افزایش تولید بزاق یک مزیت سلامت دهان با خوردن پنیر است.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که افزایش تولید بزاق همچنین به شستن قند بیشتر کمک می‌کند.

محققان اشاره کردند که جویدن پنیر ممکن است به کاهش میزان باکتری‌های ایجاد کننده حفره در دهان کمک کند. محتوای فسفر و کلسیم پنیر نیز به‌عنوان یک عامل بالقوه کمک کننده برجسته شد.

پس چقدر پنیر چدار برای کاهش پوسیدگی دندان باید مصرف کنیم؟ بدانید که فقط ۹ گرم پنیر برای بازگرداندن دهان به سطح pH سالم کافی است.

پنیر چدار (Cheddar cheese) نام گونه‌ای پنیر سفت، صاف و زرد یا نارنجی رنگ انگلیسی است که از شیر گاو تهیه‌ شده و مورد پسندترین گونه پنیر در بریتانیا است؛ این پنیر نخستین بار در دهکده چدار، انگلستان تولیدشده و نام خود را از این دهکده گرفته‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha