مالاریا یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های منتقله توسط پشه آنوفل است که این بیماری بیشتر در مناطق گرم و مرطوب وجود دارد و هر ساله تعداد زیادی از مردم جهان به این بیماری مبتلا و جان خود را از دست می‌دهند.

هرمزگان در آستانه حذف مالاریا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در این راستا برنامه حذف مالاریا از سال ۱۳۸۹ در کشور آغاز شد که استان هرمزگان پیشرو در برنامه حذف مالاریا است درحال حاضر با اقدامات موثر و شناسایی و درمان به‌موقع بیماران که بیش از ۹۴ درصد از اتباع پاکستانی و افغانستانی هستند، هیچ‌گونه انتقال محلی مالاریا در استان مشاهده نشده است.

در آستانه حذف مالاریا مباحثی در شبکه‌های مجازی مبنی بر ابتلای برخی افراد در شهرستان جاسک به این بیماری شنیده می‌شد که این موضوع از سوی خبرگزاری ایرنا با دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری جاسک پیگیری شد که خوشبختانه هیچ یک از شهروندان جاسکی تاکنون به مالاریا مبتلا نبوده و مباحثی که در خصوص ابتلای برخی افراد به بیماری مالاریا شنیده می‌شود، مربوط به اتباع بوده که اقدامات درمانی در این زمینه انجام و شرایط کنترل شد.

در این راستا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: استان‌های هرمزگان، سیستان وبلوچستان و جنوب استان کرمان که در جنوب و جنوب شرق کشور قرار دارند، به دلیل دارابودن آب و هوای گرم و مرطوب، وجود ناقل بیماری و شرایط انتقال و تردد اتباع خارجی از کشورهای همسایه (افغانستان و پاکستان)، جزو مناطق پرخطر بیماری مالاریا محسوب می‌شوند.

دکتر عبدالجبار ذاکری با اشاره به اینکه هم‌اکنون کشور ایران و استان هرمزگان در آستانه حذف بیماری مالاریا قرار دارند، گفت: لازم است به‌منظور جلوگیری و قطع انتقال محلی این بیماری با مشارکت مردم و همکاری سایر ارگان‌ها بیماران احتمالی زود شناسایی و درمان شوند.

وی بیان کرد: برنامه حذف مالاریا از سال ۱۳۸۹ در کشور آغاز شده وهرمزگان پیشرو در برنامه حذف مالاریا است و درحال حاضر با اقدامات موثر و شناسایی و درمان به‌موقع بیماران که بیش از ۹۴ درصد از اتباع پاکستانی و افغانستانی هستند هیچ‌گونه انتقال محلی مالاریا در استان مشاهده نشده است.

رییس مرکز بهداشت هرمزگان با اشاره به راه‌های انتقال بیماری مالاریا عنوان کرد: این بیماری بوسیله انگلی به نام «پلاسمودیوم» و از طریق گزش پشه آنوفل ماده از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می‌شود، برای بیماری زایی، انگل باید ابتدا وارد بدن پشه شده و پس از طی مراحل مختلف بیماری‌زا شده و قدرت انتقال پیدا می٬کند.

وی در خصوص علایم بیماری مالاریا گفت: افرادی که به بیماری مالاریا مبتلا می‌شوند ابتدا احساس لرز کرده و سپس دچار تب و تعریق می‌شوند که به این مراحل حمله مالاریا گفته می‌شود و از دیگر علایم این بیماری می‌توان به سردرد، استفراغ، بزرگی طحال، کم خونی و درهای عضلانی اشاره کرد حتی در برخی از انواع مالاریا ممکن است مالاریای شدید یا مرگ رخ دهد.

دکتر ذاکری، ساده‌ترین و مهم‌ترین روش تشخیص بیماری مالاریا را آزمایش خون بوسیله تست تشخیص سریع یا لام خون محیطی عنوان کرد و یادآورشد: در این روش، می‌توان در کمتر از نیم ساعت به جواب آزمایش پی‌برد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ازهمشهریان خواست در صورت داشتن هریک از علائم گفته شده و در صورتی‌که به مناطق مالاریاخیز سفر کرده اند، به طور حتم به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده تا توسط کارکنان بهداشتی بیماریابی و درمان شوند.

وی تصریح کرد: هم اکنون در تمامی خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها نمونه گیری مالاریا انجام می‌شود و در صورت داشتن این بیماری، مشاوره، تشخیص و درمان رایگان انجام می‌شود.

راه‌های جلوگیری از گزش پشه آنوفل

رییس مرکز بهداشت هرمزگان با اشاره به روش‌های پیشگیری از مالاریا ابراز کرد: برای جلوگیری از گزش توسط پشه آنوفل، باتوجه به رشد و تکثیر پشه آنوفل درون آب، بهتر است تمامی آب‌های راکد درون و اطراف منزل بهسازی و خشک شود.

دکتر ذاکری ادامه داد: هنگام مسافرت به مناطقی که پشه‌ها وجود دارند و به‌ویژه در هنگام استراحت در خارج از اماکن بهتر است که از پشه بند و از لباس‌های آستین بلند استفاده شود و برای قسمت‌هایی از بدن که در معرض گزش پشه قرار دارد از دورکننده‌های حشرات که به شکل کِرِم است، استفاده شود.

وی اذعان کرد: باید برای جلوگیری از ورود پشه به منازل از توری در و پنجره استفاده گردد. همچنین انجام سمپاشی ابقایی درون منازل و مه پاشی و لاروکشی و توزیع پشه بند های آغشته به حشره کش در صورت لزوم توسط مراکز و شبکه های بهداشت و درمان تابعه توصیه می گردد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: در صورت تشخیص بیماری مالاریا، درمان توسط تمامی مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها انجام می گیرد بنابراین لازم است پس از بروز علایم و در کمترین زمان ممکن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده زیرا در صورت عدم مراجعه و یا درمان با تأخیر، احتمال شدید شدن عوارض و مرگ و میر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیماری مالاریا یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های منتقله توسط پشه آنوفل است، این بیماری بیشتر در مناطق گرم و مرطوب وجود دارد و هر ساله تعداد زیادی از مردم جهان به این بیماری مبتلا و جان خود را از دست می‌دهند.

اقدامات درمانی اتباع مبتلا به مالاریا آغاز شده است

فرماندار جاسک نیز پیش از این به ایرنا گفته بود: هیچ یک از شهروندان جاسکی تاکنون به مالاریا مبتلا نبوده و مباحثی که در خصوص ابتلای برخی افراد به بیماری مالاریا شنیده می‌شود مربوط به اتباع بوده که اقدامات درمانی در این زمینه انجام و شرایط کنترل شد.

علی مهرانی بیان کرد: اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع مالاریا در این شهرستان توسط عوامل بهداشت و درمان انجام شده و بیماری تحت کنترل است.

وی بیان کرد: عوامل شبکه بهداشت در مناطقی که احتمال داده می‌شد محلی برای بروز و شیوع بیماری مالاریا باشند حاضر بوده و درحال انجام اقدامات پیشگیرانه هستند.

فرماندار جاسک اظهار کرد: همچنین توصیه‌های لازم بهداشتی در راستای پیشگیری از ابتلا به این بیماری با بهره‌گیری از شبکه دهیاران شهرستان و با کمک شبکه بهداشت به مردم داده شده و این روند ادامه خواهد داشت.

مهرانی اشاره کرد: اتباع خارجی که از طریق مرز پاکستان و افغانستان وارد می‌شوند توقفی هم در این منطقه دارند که این می‌تواند اتباع خارجی ساکن را متأثر کرده باشد.

وی اضافه کرد: براساس داده‌های موجود تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا شده بودند چیزی کمتر از ۲۰ نفر یا در همین حدود بوده است.

براساس داده‌های موجود بخشی از مواردی از گزیدگی پشه آنوفل و مبتلا شدن به بیماری مالاریا که در کشور گزارش می‌شود، غالباً از کشورهای مجاور همانند پاکستان و یا افغانستان وارد می‌شود.

مالاریا بیماری انگلی و قدیمی است که سال‌ها بشر با آن درگیر بوده، به شکلی که در بیشتر کشورهای دنیا موارد گزیدگی با پشه مالاریا همچنان گزارش می‌شود.

این بیماری خطرناک، به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی منتقل می‌شود، تکثیر، حمله و تخریب گلبول‌های قرمز خون یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بوده که پس از گزیده شدن توسط پشه آلوده در بدن ایجاد می‌شود.

لرز نخستین علامت ابتلاء به این بیماری است، در ادامه تب و تعریق هر ۲۴ یا ۴۸ ساعت یکبار سیکل معمول این بیماری به حساب می‌آید.

اگر پشه غیرآلوده فرد مبتلا به مالاریا را گاز بگیرد، آلوده به انگل‌های مالاریا خواهد شد و می‌تواند آن را به افراد دیگری منتقل کند.

اگر در جایی زندگی می‌کنید و یا به منطقه‌ای سفر می‌کنید که در آن مالاریا معمول است، توجه داشته باشید که پشه‌ها بین غروب و طلوع بیشتر فعال هستند؛ بنابراین برای محافظت از خود در برابر گزش پشه باید پوست خود را بپوشاند، شلوار و پیراهن آستین بلند پوشید و از دافع حشرات برای پوست و لباس استفاده کرد.

استفاده از اسپری حاوی (DEET) بر روی پوست و اسپری حاوی پرمترین برای استفاده در لباس برای پیشگیری از ابتلاء به مالاریا موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha