یکی از جانوران زمین هر سال جان ۵۰۰ هزار تا بیش از یک میلیون نفر انسان را می‌گیرد.

این جانور سالانه تا یک میلیون نفر را می‌کشد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات آنلاین به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، یکی از جانوران زمین هر سال جان ۵۰۰ هزار تا بیش از یک میلیون انسان را می‌گیرد و مرگبارترین حیوان کره زمین ازنظر تعداد قربانیان انسانی است.

برپایه این گزارش، مرگبارترین جانور دنیا پشه است که طبق برخی برآوردها، هر سال ۵۰۰ هزار تا بیش از یک میلیون انسان را می‌کشد.

اما دلیل اصلی کشنده بودن پشه‌ها چیست؟ آن‌ها ناقل بیماری‌های مختلف، به‌ویژه مالاریا هستند.

مالاریا توسط نوعی ارگانیسم تک‌سلولی انگلی از سرده پلاسمودیوم ایجاد می‌شود و پشه‌های آنوفل آن را از فردی به فرد دیگر منتقل می‌کنند. درحالی‌که این بیماری در آمریکای شمالی و اروپا نادر است، در بخش‌هایی از آفریقا، جنوب آسیا و آمریکای جنوبی شایع است. به‌گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۱ در سراسر جهان، مالاریا موجب مرگ حدود ۶۱۹ هزار نفر شد.

مالاریا اغلب در صورت دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی قابل درمان است. اما این بیماری برای افراد درمعرض خطر بالا (نظیر کودکان خردسال، افراد باردار و افراد دارای نقص ایمنی مانند مبتلایان به اچ‌آی‌وی و ایدز) می‌تواند بسیار جدی باشد. به‌گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۸۰ درصد از مرگ‌ومیر ناشی از مالاریا در آفریقا مربوط به کودکان زیر ۵ سال است.

پشه‌ها همچنین بیماری‌های دیگری ازقبیل تب دِنگی، چیکونگونیا، ویروس نیل غربی، ویروس زیکا و عفونت انگلی فیلاریاز لنفاوی را منتشر می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha