عضو هیأت مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی عضویت ایران در نهاد اعتباربخشی خدمات تشخیصی و طبی آزمایشگاه‌های منطقه‌ای آسیا - اقیانوسیه را موجب افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی در سراسر کشور دانست.

افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی با عضویت ایران در نهاد اعتباربخشی آسیا و اقیانوسیه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ایران به تازگی برای نخستین بار در نهاد اعتباربخشی خدمات تشخیصی و طبی آزمایشگاه‌های منطقه‌ای آسیا - اقیانوسیه( APAC MRA )عضو شد و از این پس آزمایشگاه‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه را ارزیابی می‌کند و به کشورهای عضو این نهاد کداعتبار بخشی می دهد.

همچنین از این پس آزمایشگاه‌های کشور وارد فرایند اعتباربخشی می شوند و برای یک سال این اعتبار که گواهینامه صلاحیت بوده را به آزمایشگاه‌های مختلف در ایران و آسیا و اقیانوسیه به صورت اختیاری اعطا می شود و پی از این فرایند این اعتباربخشی دوباره بررسی می شود وتمامی خدمات ارائه شده با کیفیت مطلوب به مردم ارائه می شود.

براساس گزارش دفتر نهاد اعتباربخش انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، علی شیرین در شرح نقش نهاد اعتباربخش، تاکید بر پاسخگویی بر انتظارات و نیاز جامعه را مهم دانست و افزود: ارائه مناسب مراقبت‌های بهداشتی، یکی از دغدغه‌های مردم است و ابزار دقیق این کار، نهاد اعتباربخش است. اعتباربخشی آزمایشگاه‌ها باعث اطمینان به جامعه و مردم می‌شود و می‌توانند با خیال راحت از خدمات این آزمایشگاه‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: کار نهاد اعتباربخش، ارزیابی کیفی آزمایشگاه‌ها است و نتایج صادره از آزمایشگاه‌های اکردیت شده توسط نهاد اعتباربخش خدمات تشخیصی و طبی آزمایشگاه‌های منطقه‌ای آسیا - اقیانوسیه را امضا کرده مورد پذیرش تمامی هم پیمانان در فراسوی مرزها است، زیرا دستاورد اعتباربخشی "یکبار آزمایش، قابل قبول در همه جا"، تحولی در آزمایشگاه‌های پزشکی رقم می زند و از این رو کسب گواهینامه اعتباربخشی بر اساس استاندارد اختیاری ISO۱۵۱۸۹ اگر چه داوطلبانه ولی بسیار حائز اهمیت است.

شیرین افزود: موفقیت حاصله در پیوستن نهاد اعتباربخش به این نهاد بین المللی نتیجه حاصل از پنج سال کار و تلاش است.

غلامرضا حمزه لو دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران نیز ضمن شرح فعالیت‌های انجمن در عرصه‌های گوناگون از جمله برگزاری ارزیابی خارجی کیفیت، برگزاری کنگره کشوری و بین المللی ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی، آموزش و استانداردسازی در حوزه سلامت، در خصوص عزم این انجمن در پایه گذاری نهاد اعتباربخشی به آزمایشگاه‌های پزشکی اظهار داشت: پیرو خواسته مجمع عمومی انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران با جمعیتی معادل ۵۰ درصد از ۵۸۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی اعم از خصوصی و دولتی، هیأت مدیره انجمن موظف به ایجاد نهاد اعتباربخش و ارائه خدمات اعتباربخشی به آزمایشگاه‌های متقاضی بر اساس استاندارد اختیاری ISO ۱۵۱۸۹ و عضویت در اتحادیه اعتباربخشی منطقه‌ای آسیا اقیانوسیه شد.

وی یادآور شد: انتظار می‌رود سازمان و نهادهای مربوطه از این دستاورد مهم حمایت کرده و از ظرفیت‌هایی که انجمن به وجود آورده استفاده کنند و این انجمن آماده همکاری با آزمایشگاه ها در سطح کشور است.

حسن بیات مدیر نهاد اعتباربخش انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی هم ضمن شرح فشرده‌ای از روند شکل گیری و آغاز به کار نهاد اعتباربخش انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران IACLD، اظهار داشت: این نهاد پس از پنج سال تلاش بی وقفه موفق به اخذ Mutual Recognition Arrangement (MRA) Certificate از APAC شد، با این موفقیت علاوه بر به رسمیت شناخته شدن متقابل میان نهاد اعتبار بخش در ایران و اعضای آسیا و اقیانوسیه، آزمایشگاه‌های پزشکی اعتباربخشی شده بر اساس استاندارد اختیاری ISO ۱۵۱۸۹ توسط این نهاد د رایران و نتایج صادره از سوی این دسته از آزمایشگاه‌ها در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه و همچنین در سطح بین المللی مورد پذیرش قرار می گیرند و بدین ترتیب مایه رضایت مندی، اعتماد و اطمینان بیماران، آزمایشگاهیان و ارتقای نظام سلامت جامعه می شود.

وی در توضیح روندهای نظارت بر عملکرد آزمایشگاه‌های اکردیت در مدت اعتبار هر گواهینامه، به بررسی و نظارت‌های نامحسوس علاوه بر ارزیابی مراقبتی و گزارش گیری های روتین در روند تمدید اعتبار، اشاره کرد.

فریبا شایگان مسئول روابط عمومی نهاد و انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی نیز اظهار داشت: کیفیت آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در کشور، از رتبه بالایی برخوردار است و اخذ APAC MRA Certificate توسط IACLD می‌تواند اعتبار آزمایشگاه‌های پزشکی کشور را افزایش دهد.

وی افزود: منطقه آسیا پاسفیک شامل کشورهایی می‌شود که هر کدام در حوزه پزشکی، مدعی هستند و حالا کشور ایران نیز در کنار این کشورها قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، نهاد بین المللی APAC دارای ۸۲ عضو از ۵۰ کشور جهان است و اعضای اصلی آن ۵۸ عضو بود که با اضافه شدن نام ایران، به ۵۹ عضو اصلی رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha