دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 360678

 نتایج تحقیقات جدید تایید کرده است که استعمال سیگار روند پیری را تا حد زیادی تسریع می‌کند.

به سادگی جوان بمانید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا یافته‌ها اخیرا در کنگره بین‌المللی انجمن تنفسی اروپا در میلان توسط دکتر سیو دای ارائه شده است. وی استادیار دانشکده پزشکی بالینی در دانشگاه عادی هانگژو چین است.

دکتر دای اظهار کرد: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که وضعیت کنونی سیگار کشیدن و مقدار مصرف سیگار می‌تواند منجر به کوتاه شدن طول تلومر لکوسیت شود. به عبارت دیگر، سیگار می‌تواند روند پیری را تسریع کند، در حالی که ترک آن ممکن است به‌طور قابل توجهی خطر مرتبط را کاهش دهد.

برای درک اهمیت این موضوع، درک عملکرد تلومرها ضروری است زیرا آنها نقش محافظتی ایفا می‌کنند. هنگامی که آنها خیلی کوتاه می‌شوند، توانایی سلول برای تقسیم به خطر می‌افتد و این مورد منجر به مرگ سلولی و بخشی ذاتی از پیشرفت پیری می‌شود.

نتایج تحقیقی بر روی ۵۰۰ هزار نفر نشان داده است که استعمال سیگار باعث کوتاه شدن قطعات انتهایی کروموزوم در گلبول‌های سفید خون سیستم ایمنی بدن ما می‌شود. طول این قطعات انتهایی که تلومر نامیده می‌شوند، نشان‌دهنده سرعت پیری ما و توانایی سلول‌های ما برای ترمیم و بازسازی است.

حدس و گمان‌هایی وجود دارد که طول تلومر در گلبول‌های سفید یا لکوسیت‌ها با سیگار کشیدن مرتبط است، با این حال، مطالعه حاضر اولین مطالعه‌ای است که ارتباط بین وضعیت کنونی سیگار کشیدن، مقدار مصرف سیگار و کوتاه شدن تلومر را بررسی می‌کند. تلومرها مانند غلاف‌های پلاستیکی یا فلزی انتهای بند کفش هستند که از ساییدگی بند کفش جلوگیری می‌کنند.

نتایج بررسی نشان داد که وضعیت فعلی سیگار کشیدن به‌طور قابل‌توجهی با طول تلومر لکوسیت کوتاه‌تر مرتبط است، در حالی که سیگاری‌های قبلی و افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند طول تلومر لکوسیت به‌طور قابل‌توجهی کوتاه‌تر را نشان نمی‌دهند.

در میان افرادی که در گذشته سیگار می‌کشیدند، تمایل به کوتاه‌تر شدن طول تلومر وجود داشت اما این از نظر آماری معنی‌دار نبود. افرادی که تعداد بیشتری سیگار استعمال کردند، طول تلومر لکوسیت به‌طور قابل‌توجهی کوتاه‌تر بود. به‌طور خلاصه، سیگار کشیدن ممکن است باعث کوتاه شدن طول تلومر لکوسیت شود و هر چه سیگار بیشتر دود شود، اثر کوتاه‌کننده قوی‌تر است.

کوتاه شدن طول تلومر لکوسیت با بسیاری از بیماری‌ها شامل بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و از دست‌دادن عضلات مرتبط است به این معنی که تأثیر سیگار بر طول تلومر احتمالاً نقش مهمی در این بیماری‌ها ایفا می‌کند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک مکانیسم‌های اساسی مورد نیاز است.

این مطالعه به شواهدی اضافه می‌کند که سیگار کشیدن باعث پیری می‌شود. از آنجایی که ترک سیگار مزایای سلامتی واضحی دارد، زمان آن فرا رسیده است که حمایت از ترک سیگار همچنین درمان را در مدیریت بالینی روزانه لحاظ کنیم تا به ما کمک کند تا محیطی عاری از دود برای نسل بعدی ایجاد کنیم.

محققان بر این باورند که درک تلومرها می‌تواند قفل درمان پیری و بیماری‌های مرتبط را باز کند. با دستکاری تلومراز یا ایجاد درمان‌هایی که بر طول تلومر تأثیر می‌گذارند، ممکن است روزی طول عمر سلول‌ها را افزایش دهیم و با بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مبارزه کنیم.

منابع

ncbi.nlm.nih.gov

news-medical.net

earth.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha