رییس تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:تیم پیوند کبد بیمارستان منتصریه مشهد طی روزهای اخیر، عمل پیوند کبد از یک مادر عراقی به دختر ۹ساله وی که مدت‌ها از نارسایی کبد رنج می‌برد را با موفقیت به انجام رساندند.

پیوند کبد از مادر عراقی به دختر وی در مشهد با موفقیت انجام شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محسن علی‌اکبریان روز دوشنبه افزود: در این عمل ۴۰ درصد کبد مادر برداشته و با موفقیت به دختر ۹ ساله وی پیوند شد و حال گیرنده و اهدا کننده خوب است و در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت‌های بعد از عمل هستند.

وی با اشاره به این که کبد هم در اهدا کننده و هم گیرنده قابلیت بازسازی دارد ادامه داد: اگر تا ۷۵ درصد کبد سالم برداشته شود، کبد پس از مدتی بازسازی می‌شود و از نظر حجمی و اندازه به حالت نزدیک به قبل و طبیعی برمی‌گردد و انتظار می‌رود کبد مادر نیز ظرف ۶ هفته به اندازه اولیه بازگردد.

رییس بیمارستان فوق تخصصی پیوند اعضا منتصریه مشهد گفت: پیوند کبد از سال ۱۳۹۲ در مشهد انجام می‌شود و تا کنون۵۸۲ مورد پیوند کبد در این بیمارستان انجام شده و از لحاظ تکنیکی انواع پیوندی که در دنیا وجود دارد در این مرکز انجام می‌شود و نتایج آن قابل مقایسه با بهترین مراکز پیوند دنیاست.

علی اکبریان افزود: عمل پیوند کبد از اهدا کننده زنده از پیچیده‌ترین انواع پیوند است که ملاحظات قابل توجه تکنیکی و خیلی ظریفی در دهنده و گیرنده عضو دارد و این نوع پیوند از پیوندهای خیلی حساس و پیچیده و زمان‌بر است و نیاز به تیم جراحی مجرب دارد که همزمان بتوانند ۲ عمل جراحی سنگین را انجام دهند که خوشبختانه در بیمارستان پیوند اعضای منتصریه این امکانات مهیا شده است.

وی با بیان این که عمل پیوند کبد از اهدا کننده زنده بیشتر برای کودکان انجام می‌شود افزود: درصورتی که اهدا کننده مرگ مغزی مناسب برای پیوند وجود نداشته باشد و جان بیمار نیز در خطر باشد با تشخیص تیم پزشکی پیوند در صورت رضایت، از خویشاوندان و بستگان درجه یک بیمار انجام می شود.

او با اشاره به این که مجوز پیوند عضو چه از فرد زنده و چه از فرد مرگ مغزی ایرانی به غیر ایرانی وجود ندارد ادامه داد: پیوند عضو برای بیماران نیازمند عضو خارجی باید از خویشاوندان نزدیک و از همان کشور باشد.

واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha