مطالعه جدید نشان داد در میان مصرف کنندگان غذاهای فوق فرآوری شده، خطر افسردگی ممکن است تا 50 درصد افزایش یابد، به ویژه زمانی که این غذاها به طور مصنوعی شیرین شده باشند.

شیرین کننده های مصنوعی در غذاهای فرآوری شده می توانند خطر افسردگی را افزایش دهند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی دکتر اندرو چان، نایب رئیس بخش گوارش در بیمارستان عمومی ماساچوست گفت: با توجه به دانسته های ما در مورد این غذاها و نقش مهم رژیم غذایی در خلق و خوی، ما از یافتن این ارتباط شگفت زده نشدیم.

او گفت که موضوع، غذاهایی هستند که اغلب از طریق فرآیندهای صنعتی مانند هیدروژنه کردن به شدت تغییر می‌یابند.

هیدروژناسیون یک فرآیند تولید شیمیایی است که میزان چربی ترانس موجود در غذاها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. محققان بارها مصرف چربی ترانس را با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط دانسته اند.

این مطالعه به بررسی غذاهای غلات "فوق العاده فرآوری شده"، تنقلات شیرین، وعده های غذایی آماده، دسرها، سس ها، محصولات لبنی فرآوری شده، تنقلات خوش طعم، گوشت فرآوری شده، نوشیدنی ها و یا شیرین کننده های مصنوعی پرداخت.

چان افزود، چنین غذاهایی اغلب حاوی افزودنی هایی مانند رنگ، تثبیت کننده ها و امولسیفایرها هستند. به عنوان مثال می توان به غذاهای فست فود، کوکی ها و چیپس ها اشاره کرد.

با توجه به تحقیقات دیگری که نشان می‌دهد رژیم غذایی بر خطر افسردگی تأثیر می‌گذارد، چان و همکارانش به طور خاص تصمیم گرفتند تا ببینند غذاهای فرآوری شده چه تأثیری بر خطر افسردگی دارند.

آنها نزدیک به 32 هزار زن میانسال را که بین سال‌های 2003 تا 2017 در مطالعه سلامت پرستاران شرکت کردند، مورد بررسی قرار دادند. همه آنها در ابتدا فاقد افسردگی بودند. نود و پنج درصد از شرکت کنندگان زنان سفیدپوست بین 42 تا 62 سال بودند.

در پایان این مطالعه، فقط بیش از 2100 زن مبتلا به افسردگی تشخیص داده شدند، این رقم در صورت استفاده از استاندارد غربالگری نه چندان دقیق، بیش از دو برابر شد.

این مطالعه نشان داد زنانی که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده آنها را در رده 20 درصد برتر قرار داده است، به نظر می رسد که 50 درصد بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

چان خاطرنشان کرد که افراد مبتلا به افسردگی ممکن است به سمت غذاهای بسیار فرآوری شده گرایش پیدا کنند،هرچند احتمال کمی وجود دارد که یافته‌های ما به دلیل خود افسردگی باشد که افراد را به انتخاب‌های مختلف غذایی سوق می‌دهد.

چان گفت: «هرچه تعداد وعده های غذایی فرآوری شده بیشتر در روز مصرف شود، خطر ابتلا به افسردگی بیشتر می شود.

اما این مطالعه نشان داد افرادی که مصرف غذاهای فوق‌العاده فرآوری شده خود را حداقل به سه وعده در روز در طول چهار سال کاهش دادند، خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهند.غذاهای فرآوری شده با التهاب مزمن مرتبط هستند، که به نوبه خود منجر به اثرات نامطلوب متعدد سلامتی، از جمله افسردگی می شود."

او گفت : غذاهای فوق فرآوری شده همچنین به دلیل مختل کردن میکروب‌های روده شناخته شده‌اند و افزود که این غذاها «از طریق نقششان در متابولیسم و تولید پروتئین‌هایی که در مغز فعالیت دارند، با خلق و خوی مرتبط هستند.

این یافته ها در 20 سپتامبر در JAMA Network Open منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha