این مقاله به بررسی قرص های ضد بارداری می پردازد که ممکن است به بهبود آکنه هورمونی کمک کنند.

نحوه انتخاب قرص ضدبارداری مناسب برای درمان آکنه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، سالانه حدود 50 میلیون نفر به آکنه مبتلا می شوند و در زنان، آندروژن ها یکی از دلایل ظاهر شدن آکنه هستند.

نشان داده شده است که انواع خاصی از داروهای ضد بارداری (قرص های ضد بارداری خوراکی) مانند Yaz و Orth Tri-Cyclen باعث بهبود آکنه هورمونی می شوند. مهم است که قبل از شروع درمان آکنه، مزایا و خطرات کنترل بارداری را با پزشک خود در میان بگذارید.

قرص ضدبارداری برای درمان آکنه

همه مارک های ضد بارداری در درمان آکنه موثر نیستند. در واقع، قرص های ضد بارداری که فقط حاوی پروژستین هستند، می توانند آکنه را بدتر کنند. ترکیب ضد بارداری با استروژن و پروژسترون برای بهبود آکنه زنانه بهترین گزینه است. مارک های ضد بارداری زیر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان آکنه خفیف تا متوسط در زنان تایید شده است:

ارتو سه چرخه ای

Ortho Tri-Cyclen حاوی اتینیل استرادیول و نورژستیمات (استروژن و پروژستین) است و اولین قرص کنترل بارداری تایید شده برای کنترل آکنه بود. شما باید حداقل 15 سال سن داشته باشید و پریود شده باشید.

اگر عوامل خطر لخته خون دارید و بالای 35 سال هستید و سیگار میکشید، نباید Ortho Tri-Cyclen مصرف کنید. برخی از مزایای مصرف این ضدبارداری عبارتند از: منظم بودن چرخه قاعدگی، کاهش کیست تخمدان و کاهش بروز سرطان آندومتر و تخمدان.

Estrostep FE

محصول با نام تجاری Estrostep Fe فقط در اشکال عمومی مانند Tilia Fe موجود است. Estrostep Fe حاوی نوراتیندرون استات (پروژستین)، اتینیل استرادیول (استروژن) و فروس فومارات (آهن)، برای زنان بالای 15 سال است که به قاعدگی رسیده اند و آکنه آنها به درمان های موضعی پاسخ نمی دهد.

اگر موارد منع مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی (OCPs) دارید، نباید از استروستپ Fe استفاده کنید. مزایای سلامتی مصرف Estrostep Fe عبارتند از کاهش دیسمنوره (دردهای قاعدگی)، حاملگی خارج از رحم و بیماری التهابی حاد لگن (PID).

یاز (Yaz)

یاز حاوی اتینیل استرادیول و دروسپیرنون (پروژستین) است. برای برخی از افراد، دروسپیرنون برای درمان آکنه موثرتر از نورژستیمیت می باشد.

شما باید حداقل 14 سال سن داشته باشید، به قاعدگی رسیده باشید و هیچ گونه منع مصرفی برای OCP نداشته باشید. یک مزیت اضافی برای مصرف دروسپیرنون، درمان اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) است.

اشکال عمومی یاز عبارتند از:

  • دروسپیرنون/اتینیل استرادیول
  • نیکی
  • لورینا
  • جیانوی

بیاز (Beyaz)

جدیدترین ضد بارداری خوراکی تایید شده برای کنترل آکنه، بیاز، حاوی دروسپیرنون، اتینیل استرادیول و لوومفولات (افزایش سطح فولات) است. برای مصرف این دارو باید حداقل 14 سال سن داشته باشید، به قاعدگی رسیده باشید و هیچ گونه منع مصرفی برای OCP نداشته باشید.

مانند Yaz، Beyaz نیز PMDD را درمان می کند.

قرص ضد بارداری

کنترل بارداری برای آکنه چقدر زود می تواند اثر کند؟

ممکن است تا سه ماه طول بکشد تا نتایج حاصل از مصرف ضدبارداری برای آکنه مشاهده شود. اگر پوست شما به دارو پاسخ داد و شفاف شد، می توانید با خیال راحت برای مدت طولانی تحت کنترل بارداری باشید. همچنین اگر آکنه شما با قرص های ضد بارداری بهبود یابد، ممکن است بتوانید سایر درمان ها را متوقف کنید.

چرا داروی ضد بارداری هورمونی به کنترل آکنه کمک می کند؟

آندروژن ها گروهی از هورمون های جنسی هستند که به سلامت باروری کمک می کنند. اگرچه هم خانوم ها و هم آقایان آندروژن دارند، اما مردان بیشتر آندروژن تولید می‌کنند. تستوسترون خود نمونه ای از آندروژن است.

سبوم، ماده روغنی که پوست را مرطوب نگه می دارد، توسط آندروژن ها تولید می شود. سبوم اضافی می تواند منجر به مسدود شدن منافذ شده و باعث بروز آکنه می شود. اگر تخمدان ها آندروژن بیش از حد تولید کنند، می تواند منجر به سبوم اضافی و بدتر شدن آکنه شود. ترکیب استروژن و پروژسترون در قرص های ضد بارداری مانع از تولید آندروژن، کاهش سبوم و آکنه می شود.

سنجش فواید در برابر عوارض جانبی

درمان آکنه برای بهبود کیفیت زندگی بسیاری از افراد ضروری است. مصرف دارهای ضد بارداری برای آکنه بدون خطر نیست و عوارض جانبی آن باید با فواید آن سنجیده شود. شرایط زیر می تواند مصرف ضد بارداری را خطرناک کند:

  • سابقه یا خطر لخته شدن خون
  • بیماری قلبی و یا فشار خون بالا
  • بیماری یا تومورهای کبدی
  • هپاتیت C
  • اختلال کلیوی
  • سردرد
  • سرطان پستان
  • خونریزی غیر طبیعی رحم
  • دیابت
  • کشیدن سیگار به خصوص بعد از 34 سالگی

یکی از ترس‌های استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری افزایش وزن است. خوشبختانه هیچ ارتباط واضحی بین افزایش وزن و مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی وجود ندارد.

نحوه مصرف داروی ضد بارداری برای آکنه

پزشک یا متخصص پوست می تواند داروی ضد بارداری را برای آکنه تجویز کند. هرگز قرص های ضدبارداری را بدون اینکه قبلاً توسط یک پزشک ارزیابی شده باشید، مصرف نکنید.

اگر داروی ضد بارداری برای شما مناسب نیست

اگر قرص های ضد بارداری برای درمان آکنه هورمونی، گزینه مناسبی برای شما نیست، ممکن است برای شما اسپیرونولاکتون تجویز شود که سطح آندروژن را کاهش می دهد و 50% تا 100% موثر است. باید احتیاط کرد زیرا این دارو یک ادرارآور است (دفع ادرار را افزایش می دهد) و برای درمان احتباس مایعات و فشار خون بالا استفاده می شود.

اسپیرونولاکتون همچنین می تواند منجر به افزایش سطح پتاسیم در خون شما شود. در حین مصرف اسپیرونولاکتون از مکمل های پتاسیم خودداری کنید. اکثر افراد تنها در عرض چند هفته، چربی پوست کمتری را مشاهده می کنند و مصرف آن در ساعت معین هر روز بهترین نتایج را دارد.

سایر داروهای مورد استفاده برای درمان آکنه عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک ها: داکسی سایکلین و اریترومایسین به کاهش باکتری های پوست و کاهش آکنه کمک می کنند.
  • ایزوترتینوئین (آکوتان سابق): این داروها برای درمان آکنه شدید استفاده می شوند. مصرف ایزوترتینوئین بدون نسخه بی خطر است.
  • درمان موضعی: رتینوئیدها، آزلائیک، اسید سالیسیلیک، داپسون و کلاسکوترون ژل ها و کرم هایی هستند که می توانند آکنه را بهبود بخشند.

جایگزین های اضافی برای درمان آکنه هورمونی عبارتند از:

  • قرار ملاقات هایی با پزشک یا متخصص پوست خود داشته باشید
  • رژیم درمانی تجویز شده برای شما را ادامه دهید.
  • با استفاده از محصولات ملایم پوست را تمیز و خشک نگه دارید.
  • لیزر یا نور درمانی را امتحان کنید.
  • تزریق کورتیکواستروئید را امتحان کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

چرا داروی ضد بارداری آکنه را بدتر می کند؟

قرص های ضد بارداری فقط پروژسترون می توانند آکنه را بدتر کنند. پروژستین شکل مصنوعی تستوسترون است و بدون حضور استروژن، آکنه بهبود نمی یابد.

خلاصه

آکنه بر کیفیت زندگی بسیاری از افراد تأثیر می گذارد. قرص های ضد بارداری می توانند به کاهش آکنه ناشی از هورمون های آندروژن کمک کنند. Ortho Tri-Cylen، Yaz، Beyaz و Estrstep FE چهار برند کنترل بارداری هستند که توسط FDA برای درمان آکنه تایید شده اند. اگر شما یک زن بالای 14 سال هستید و قاعدگی دارید، می توانید واجد شرایط کنترل بارداری برای آکنه باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha