بیشتر افراد در مقطعی از زندگی‌شان برای آزمایش‌های پزشکی باید خون بدهند و معمولا این خون از ورید سطح داخلی آرنج گرفته می‌شود. اما به دلایل بسیار، از استرس گرفته تا کم‌آبی بدن، رگ‌های برخی افراد هنگام تزریق یا خون‌گیری «سخت پیدا می‌شود».

چرا رگ برخی افراد برای تزریق یا خون گیری سخت پیدا می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان به نقل ار لایوساینس، زمانی که پرستار یا عضوی از کادر درمان برای یافتن رگ‌های فرد تلاش می‌کند، گاهی همین کار ساده به کاری دشوار و به کبودی پوست فرد منتهی می‌شود. دکتر مارک وایتلی، مشاور جراح وریدی،می‌گوید: «دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود رگ‌ها سخت پیدا شوند. این دلایل عبارت‌اند از: اندازه و عمق رگ‌ها، کم‌آبی بدن و میزان استرس رگ‌ها.

با این حال، گاهی نیز عوامل خارجی، مانند روشی که برای خون‌گیری استفاده می‌شود یا حتی دمای اتاق، یافتن رگ‌های افراد را دشوار می‌کند.» خون سرخرگ با فشار زیاد از طریق شریان‌ها (سرخرگ‌ها) به سمت بازوها پمپ می‌شود، در حالی که خون سیاهرگ (وریدی) با فشار کمتر به بیرون از بازوها جریان می‌یابد. وایتلی در این‌باره می‌گوید: «اگر رگ‌بند خیلی سفت باشد، هیچ خونی نمی‌تواند به پایین بازو وارد شود بنابراین سیاهرگ‌ها پر نمی‌شوند. اگر رگ‌بند خیلی شل باشد، خون وریدی از زیر رگ‌بند رد می‌شود... و در نتیجه، سیاهرگ‌ها تخلیه می‌شوند.»

دما هم عامل مهم دیگری است، زیرا رگ‌های سطحی بخشی از دستگاه تنظیم دمای بدن‌اند. به گفته وایتلی، زمانی که بسیار گرم‌مان است، همه رگ‌ها گشاد می‌شوند و به ما در دفع گرما کمک می‌کنند. وقتی سردمان است، بدن هورمون‌هایی ترشح می‌کند تا رگ‌ها را منقبض کند؛ بدین‌ ترتیب، قطر آن‌ها را کاهش می‌دهد وعملا گشاد شدن آن‌ها غیرممکن می‌شود.

گذشته از عوامل خارجی، ممکن است رگ‌های یک فرد خیلی کوچک یا خیلی عمیق باشد که به‌راحتی قابل تشخیص نیست. میزان استرس و اضطراب افراد نیز تشخیص و دسترسی به رگ‌های آن‌ها را دشوار می‌کند، زیرا رگ‌های خونی در پوست به‌مثابه بخشی از واکنش «مقابله یا گریز» منقبض می‌شوند، در حالی که رگ‌هایی که به ماهیچه‌ها خون می‌رسانند منبسط می‌شوند. در مواردی مانند کم‌آبی بدن یا شوک‌های جراحی که بر رگ‌ها موثرند، پیدا کردن رگ‌ها بسیار دشوار می‌شود. زخم‌های گذشته نیز ممکن است یکی دیگر از عوامل مشکل‌ساز در پیدا کردن رگ‌های خونی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha