مرکز آمار از وضعیت قرمز تورم گوشت در شهریور و رشد قیمت 1.5 برابری آن نسبت به شهریور سال گذشته، علی‎رغم ثبات یا تورم کمتر از میانگین اغلب کالاهای اساسی خبر داده است

صدرنشینی گوشت در کارنامه تورمی خوراکی ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، تازه ‎ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت خوراکی های منتخب حاکی از این است که در شهریور امسال، گوشت گوسفند با حدود 150 درصد، بیشترین رشد قیمت را نسبت به شهریور سال گذشته دارد و پس از آن گوشت گوساله با 128.1 درصد در رده بعدی قرار گرفته است. از سوی دیگر مشاهده می شود که گروه روغن شامل روغن نباتی جامد و روغن مایع، کمترین رشد قیمت را در یک سال گذشته شاهد بوده و قیمت‎شان کاهش اندکی نیز داشته است. در مجموع، باید گفت در شهریور، غیر از گوشت، برخی اقلام خوراکی اساسی نسبت به شهریور سال گذشته، ثبات قیمت داشته اند. برخی دیگر از اقلام خوراکی هم هرچند دچار افزایش قیمت شده اند، اما رشد قیمت آن ها در حدود و یاکمتر از تورم نقطه ای کالاهای خوراکی در شهریورماه یعنی 37.8 درصد (در مناطق شهری) بوده است.


گوشت صدرنشین رشد قیمت سالانه خوراکی ها

صدرنشینی گوشت در کارنامه تورمی خوراکی ها


قیمت گوشت این روزها در صدر اخبار قیمت کالاهای خوراکی است. خبرگزاری ایرنا به نقل از ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان این که اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی بره درجه یک بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است، قیمت هر کیلوگرم لاشه بدون دنبه در بازار را بین ۴۶۰ تا ۴۸۰ هزار تومان اعلام کرده است. با این اوصاف، تازه‎ترین گزارش مرکز آمار نشان می دهد که قیمت گوشت گوسفند در شهریورماه امسال نسبت به شهریور سال گذشته، بیشترین رشد را نسبت به سایر خوراکی ها به خود اختصاص داده است. طبق داده های مرکز آمار، در این بازه زمانی قیمت گوشت گوسفند با رشد 149.2 درصدی، حدوداً 1.5 برابر شده است. گوشت گاو یا گوساله نیز پس از گوسفند در رده دوم تورم نقطه ای قرار گرفته و در بازه زمانی یادشده رشد 128.1 درصدی پیدا کرده است.


علت به هم ریختگی بازار گوشت قرمز چیست؟


طبق اظهارات کارشناسان، علت به‎هم ریختگی بازار گوشت قرمز طی ماه‌های اخیر، به کشتار دام مولد دو تا سه سال گذشته باز می‌گردد که به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و کمبود نهاده در بازار، تولیدکنندگان توان نگهداری از دام‌های خود را نداشتند؛ بنابراین به‎ناچار دام‌ها را روانه کشتارگاه‌ها کردند که همین مسئله باعث شده امروز کشور با کمبود دام روبه‎رو شود.


آغاز روند نزولی قیمت گوشت در بازار با استمرار و افزایش واردات


با این حال و در پاسخ به این وضعیت بازار گوشت، دولت اقدام به واردات گوشت قرمز گرم و منجمد کرده است. طبق اظهارات رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، هم‎اینک گوشت دولتی وارداتی گرم و منجمد در میدان بهمن تهران، میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت‌های مناسب بین ۲۸۰ تا ۳۹۰ هزار تومان موجود است و انتظار می‌رود قیمت آن در ماه‌های آینده با عرضه گسترده‌تر گوشت‌های گرم وارداتی، کاهش یابد.

«ثبات قیمت» تا «تورم حول و حوش میانگین» اکثر اقلام خوراکی اساسی


جدای از موضوع گوشت قرمز که در بالا به آن اشاره شد، داده‎های اخیر مرکز آمار نشان می‎دهد که در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته، برخی اقلام خوراکی اساسی ثبات قیمت داشتند که از جمله می‌توان روغن جامد و مایع، برنج ایرانی درجه یک و ماکارونی را نام برد. برخی دیگر از اقلام خوراکی هم هرچند دچار افزایش قیمت شدند؛ اما رشد قیمت آن‎ها کمتر از تورم میانگین کالاهای خوراکی (یعنی 37.8 درصد در مناطق شهری) و یا حول و حوش آن بوده که از این جمله می‌توان به انواع حبوبات و انواع لبنیات و مرغ اشاره کرد.


رشد 3 درصدی برنج ایرانی: برنج ایرانی در شهریور، رشد تنها 3.1 درصدی قیمت را نسبت به شهریور سال گذشته داشته است. هر چند نباید از رشد قیمت آن به بیش از 115 هزارتومان که دسترسی به آن را برای بسیاری از خانوارها مشکل می کند، غافل شد. همزمان با این رشد اندک، قیمت آن در شهریور نسبت به مرداد هم افت 2.8 درصدی پیدا کرده است. از سوی دیگر برنج خارجی درجه یک که قیمت بسیار مناسب‎تری برای خانوارها نسبت به برنج درجه یک ایرانی دارد، در شهریور 1402 با رشد 40.2 درصدی نسبت به شهریور 1401 روبه‎رو شده و هر کیلوگرم از این محصول در بازار شهریور ماه به‎طور متوسط حدود 55 هزار و 200 تومان به فروش رسیده است.


ثبات قیمت ماکارونی: ماکارونی، یکی از کالاهای اساسی بود که یارانه آرد آن در سال گذشته برداشته شد. این کالا در مقایسه شهریور امسال با سال گذشته تنها 3.4 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. در شهریور، هر بسته 500 گرمی این محصول به‏طور متوسط حدود 18 هزار تومان قیمت خورده است.


روغن ارزان تر از شهریور 1401 شد: روغن نیز از جمله کالاهایی بود که پس از حذف ارز یارانه‎ای واردات آن، با جهش قیمت روبه‎رو شد. با این حال، در مقایسه شهریور امسال با سال گذشته، قیمت این محصول حتی عقبگرد نیز داشته است. بر این اساس، روغن مایع 900 گرمی در شرایطی در شهریور به‎طور متوسط 69 هزار تومان به فروش رسیده که این رقم 2.5 درصد ارزان‎تر از شهریور سال قبل است. قیمت هر کیلو روغن نباتی جامد نیز با ایستادن روی 74 هزار و 700 تومان در شهریور، 6.2 درصد کمتر از رقم مشابه در شهریور سال قبل تعیین شد.


قیمت مرغ و تخم مرغ در تعقیب تورم میانگین: مرغ و تخم مرغ از جمله کالاهای اساسی بوده اند که رشد قیمت آن ها تقریباً نزدیک به تورم نقطه ای میانگین خوراکی ها در شهریور و به ترتیب 36.8 و 37.2 درصد بوده است. بر این اساس قیمت این دو کالا در شهریور امسال به ترتیب به کیلویی 82 هزار و 220 تومان و 61 هزار و 540 تومان رسیده است.


رشد قیمت 22 تا 38 درصدی لبنیات: این گروه از کالاها نیز رشد قیمت کمتر از میانگین خوراکی ها داشته اند. بر این اساس و در مقایسه قیمت شهریور امسال با سال قبل، شیر پاستوریزه 22.5 درصد، خامه پاستوریزه 32.4 درصد، ماست پاستوریزه 27 درصد، پنیر پاستوریزه 21.6 درصد و کره پاستوریزه حیوانی 19.4 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha