فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور ضمن تشریح جزئیات حمله سگ‌های رهاشده به یک شهروند در پارک پردیسان تهران گفت: از عموم شهروندان می‌خواهیم اولا به کسانی که تحت عنوان کمک به حیوانات رهاشده در فضای مجازی پول جمع می‌کنند، کمک نکنند و ثانیا خودشان هم هیچ‌گونه غذارسانی به حیوانات شهری نداشته باشند.

جزئیات حمله سگ‌های رهاشده به یک شهروند در پارک پردیسان تهران/غذارسانی به گربه‌ها و سگ‌های رهاشده باعث برهم خوردن اکوسیستم می‌شود

به گزارش سلامت نیوز بهنقل از ایلنا،سرهنگ «جمشید محبت‌خانی»، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور درباره جزئیات حمله سگ‌های رهاشده به یک شهروند در پارک پردیسان تهران توضیح داد: جمعه شب مورخ ۱۴ مهر ۱۴۰۲ یک زن و شوهر جوان در پارک پردیسان در حال تردد بودند که متاسفانه یک سگ رهاشده به مرد جوان حمله می‌کند و ضمن پاره کردن شلوار مرد، خراشی جزئی هم به پای او وارد می‌کند. بعد هم زن جوان با اورژانس تماس می‌گیرد، ولی تا قبل از این که نیروهای اورژانس برسند، نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست این مرد را با خودروی یگان به درمانگاه منتقل می‌کنند و نیازی به حضور پرسنل اورژانس در صحنه نمی‌شود.

فرمانده یگان محیط‌بانی کشور تاکید کرد: آنچه در خبرها تحت عنوان حمله سگ‌های رهاشده به کودک ۵ ساله در پارک پردیسان منتشر شده است، صحیح نیست، بلکه در این ماجرا یک سگ به مردی ۳۳ ساله حمله کرده است که آسیبی جزئی هم به این شخص وارد شده که بلافاصله به درمانگاه منتقل شده و تحت درمان قرار گرفته است. البته ما وجود سگ‌های رهاشده در پارک پردیسان را انکار نمی‌کنیم و این موضوع برای خود نیروهای یگان حفاظت و سازمان محیط‌زیست نیز یک معضل است.

کلاهبرداران فضای مجازی تحت عنوان کمک به سگ‌ها از مردم پول جمع می‌کنند

محبت‌خانی با بیان این که براساس قانون، جمع‌آوری سگ‌های رهاشده برعهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است، عنوان کرد: ما درباره سگ‌های رهاشده در پارک پردیسان، مرتبا به شهرداری تهران گزارش می‌دهیم و نیروهای شهرداری نیز هر چند هفته یک بار برای جمع‌آوری این سگ‌ها به پارک می‌آیند، اما چون پارک پردیسان محصور نیست، متاسفانه برخی شهروندان، سگ‌های خود را به این پارک می‌آورند و در اینجا رها می‌کنند. یعنی هم‌زمان هم نیروهای شهرداری سگ‌های پردیسان را به صورت متناوب جمع‌آوری می‌کنند، هم برخی افراد سگ‌های خود را در این پارک رها می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بعضی افرادی که سگ‌ها را در پارک پردیسان رها می‌کنند، سوء نیت دارند؛ یعنی این افراد از سگ‌های رهاشده فیلمبرداری می‌کنند و در فضای مجازی این‌طور وانمود می‌کنند که سگ‌های پارک پردیسان نیاز به غذا دارند و به این صورت از احساسات پاک مردم سوء استفاده می‌کنند و اقدام به جمع‌آوری پول از شهروندان می‌کنند. این افراد بخش اندکی از این پول‌ها را خرج سگ‌ها و گربه‌های رهاشده در پارک پردیسان می‌کنند و عمده پول‌ها را خودشان به جیب می‌زنند.

وی در ادامه تاکید کرد: از شهروندان می‌خواهیم به هیچ وجه به کسانی که در فضای مجازی تحت عنوان غذارسانی به سگ‌ها و گربه‌های رهاشده پول جمع می‌کنند، اعتماد نکنند و مطمئن باشند که این افراد هدفی جز کسب منافع مادی و کلاهبرداری ندارند. اگر مردم به این افراد پول بدهند یا خودشان به صورت دستی به حیوانات شهری غذارسانی کنند، معضل سگ‌های رهاشده در سطح شهر حل نخواهد شد و حتما برای حل این معضل به همکاری ویژه مردم نیاز داریم؛ یعنی از مردم می‌خواهیم که اولا به کلاهبرداران فضای مجازی پول ندهند و ثانیا خودشان هم هیچ‌گونه غذارسانی به حیوانات رهاشده نداشته باشند.

غذارسانی به گربه‌ها و سگ‌های رهاشده باعث به هم خوردن اکوسیستم می‌شود

محبت‌خانی با تاکید مجدد بر لزوم پرهیز شهروندان از غذارسانی به حیوانات شهری رهاشده گفت: مردم باید توجه داشته باشند که غذا دادن به گربه‌ها و سگ‌های رهاشده باعث به هم خوردن اکوسیستم در شهرها و عرصه‌های طبیعی می‌شود. همین حالا در شهر تهران شاهد افزایش تعداد موش‌ها هستیم، یکی از علت‌های این معضل این است که مردم به گربه‌ها غذای دستی می‌دهند یا مشکلاتی که در جمع‌آوری زباله‌ها وجود دارد، باعث تامین غذای مورد نیاز گربه‌ها می‌شود. در چنین شرایطی دیگر گربه‌ها تمایلی به شکار موش‌ها ندارند و این مساله باعث می‌شود که هم جمعیت موش‌ها و هم جمعیت گربه‌ها در سطح شهر افزایش پیدا کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور خاطرنشان کرد: یکی از علل مهم افزایش تعداد سگ‌های رهاشده در برخی نقاط شهر تهران و حاشیه شهر این است که مردم به سگ‌ها غذارسانی دستی می‌کنند. البته ما احساسات پاک شهروندان را درک می‌کنیم، ولی هموطنان باید توجه داشته باشند که این کار آنها، هم باعث آسیب به روال طبیعی اکوسیستم می‌شود و هم جمعیت سگ‌های رهاشده را افزایش می‌دهد که در این صورت احتمال حمله کردن این سگ‌ها به سایر شهروندان بخصوص کودکان افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان این که مردم هم نباید به حیوانات رهاشده غذا بدهند و هم نباید به کسانی که برای این کار پول جمع می‌کنند، کمک کنند، اظهار داشت: عموم هموطنان توجه داشته باشند که مسئولیت رسیدگی به حیوانات رهاشده با شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و مسئولیت حفاظت از حیات وحش با یگان حفاظت محیط‌زیست کشور است و بهتر است که همه شهروندان در این زمینه به نهادهای قانونی متولی اجازه دهند که کار خودشان را انجام دهند و اجازه ندهند که احساسات پاک آنها باعث دخالت بی‌جا در امور مربوط به حیوانات شود، چراکه این‌گونه دخالت‌های غیراصولی، آسیب‌های مهمی را به اکوسیستم و گونه‌های جانوری کشور وارد می‌کند.

گروه‌هایی که برای کمک به حیات وحش از مردم پول جمع می‌کنند، کلاهبردار هستند

محبت‌خانی با تاکید بر این که سازمان و یگان محیط‌زیست کشور در صورت نیاز به دریافت کمک‌های مردمی، مسیر قانونی آن را به صورت رسمی اعلام خواهد کرد، گفت: مهمترین کمکی که مردم در حوزه حفاظت از حیات وحش می‌توانند به ما انجام دهند، این است که شکارچیان غیرمجاز، یا کسانی که سلاح غیرمجاز دارند، یا کسانی که تاکسیدرمی گونه‌های حیات وحش را انجام می‌دهند، یا کسانی که حیوانات وحشی را خرید و فروش می‌کنند، یا کسانی که به هر نحوی در قاچاق حیات وحش نقش دارند، را به ما معرفی کنند.

فرمانده یگان محیط‌بانی کشور ادامه داد: ما تا به حال هیچ‌وقت برای حفاظت از حیات وحش از مردم کمک مالی نخواسته‌ایم و اگر هم روزی کمک بخواهیم، مسیر قانونی تعریف‌شده برای این کار، صندوق ملی محیط‌زیست است. بنابراین از عموم شهروندان می‌خواهیم که در حوزه کمک به حیات وحش به هیچ وجه به گروه‌هایی که از مردم پول جمع می‌کنند، کمک نکنند و مطمئن باشند که تمام این گروه‌ها کلاهبردار هستند. ما نیز با رصد مداوم فضای مجازی و حقیقی، حتما با این کلاهبرداران برخورد می‌کنیم، همان‌طور که تا امروز پرونده‌های زیادی را در این زمینه تشکیل داده‌ایم.

وی در پایان تصریح کرد: هر نوع جمع‌آوری پول برای کمک به حیوانات شهری یا حیات وحش غیرقانونی است و تنها مسیر قانونی موجود برای کمک به حیوانات شهری، شهرداری‌ها و برای کمک به حیات وحش، صندوق ملی محیط‌زیست است؛ البته در حال حاضر نه شهرداری‌های کشور و نه سازمان محیط‌زیست، هیچ‌گونه کمک مالی را از شهروندان برای امور مربوط به حیوانات دریافت نمی‌کنند. بنابراین به طور قطع اعلام می‌کنیم هرکس که بخواهد تحت عنوان کمک به حیوانات از مردم پولی دریافت کند، حتما کلاهبردار است و از عموم شهروندان می‌خواهیم چنین افرادی را از طریق شماره تلفن ۱۵۴۰ به یگان حفاظت محیط‌زیست کشور معرفی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha