یک کارآزمایی بالینی جدید نشان می دهد که اسپری بینی حاوی مشتقات کتامین ممکن است در درمان افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به دارو موثر باشد.

اسپری بینی «کتامین» در درمان افسردگی موثر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، این کارآزمایی با نزدیک به ۷۰۰ نفر مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان نشان داد که اسپری بینی اسکتامین نسبت به داروی خوراکی استاندارد به نام کوتیاپین در بهبود بیماران مؤثرتر است.

پس از هشت هفته، ۲۷ درصد از بیماران دریافت کننده استکتامین در حال بهبودی بودند، در مقابل ۱۸ درصد از بیماران کوتیاپین بهبود یافتند. در هفته ۳۲، نیمی از بیماران مبتلا به استکتامین در مقایسه با یک سوم از بیمارانی که کوتیاپین مصرف می‌کردند، وضعیت خوبی داشتند.

کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها این موضوع را تقویت می‌کند که اسکتامین گزینه خوبی برای افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان است.

این حالت افسردگی، افراد را در معرض افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان و خودکشی قرار می‌دهد.

دکتر «آندریاس ریف»، سرپرست روانپزشکی در بیمارستان دانشگاه فرانکفورت در آلمان، گفت: «آزمایش جدید اولین آزمایشی است که اسکتامین را با یک داروی افزودنی رایج دیگر مقایسه می‌کند.»

وی در ادامه افزود: «اسپری بینی اسکتامین در این مطالعه برنده شد و بیماران بیشتری را بهبود بخشید و از عود علائم بیشتر در طول ۳۲ هفته جلوگیری کرد.»

ریف گفت: «این مطالعه داده‌های ارزشمندی را برای تصمیم‌گیری بالینی طولانی‌مدت برای جمعیت بزرگی از بیماران فراهم می‌کند.»

ریف گفت که او و همکارانش انتظار دارند که این یافته‌ها روش پزشکی را در بسیاری از کشورها به نفع بیماران تغییر دهد.

کتامین برای اولین بار چند دهه پیش در ایالات متحده به عنوان یک داروی بیهوشی تأیید شد.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha