جراحی خارج کردن تومور استخوان بدخیم از ران یک کودک ۱۱ ساله و پیوند استخوان از جسد، برای حفظ اندام وی در بیمارستان امام حسین(ع) تهران با موفقیت انجام شد.

پیوند استخوان ران از یک جسد به کودک ۱۱ ساله

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مسعود میرکاظمی - متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی، از انجام عمل جراحی موفقیت‌آمیز کودک ۱۱ ساله‌ با علایم استئوسارکوم یا تومور بدخیم استخوانی ران با بازسازی به روش آلوگرافت استئوآرتیکولار (غضروف مفصلی) دیستال فمور (استخوان ران) در بیمارستان امام حسین(ع) خبر داد.

وی با اشاره به اینکه بیمار با علایم تورم و درد پیشرونده در ناحیه زانو به بیمارستان مراجعه کرده بود، عنوان کرد: یکی از مهمترین علامت‌های سارکوم‌های استخوانی به خصوص استئوسارکوم، درد پیشرونده و نشانه‌هایی در اطراف زانو مثل تورم است که در افراد به ویژه کودکان باید جدی گرفته شود.

میرکاظمی تصریح کرد: این عمل جراحی اولین بار در مراکز جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی در آمریکا انجام شد و سپس توسعه پیدا کرد. استفاده از استخوان‌های استئوآرتیکولار همراه با مفصل روشی است که برای درمان سارکوم‌های استخوانی با حفظ اندام انجام می‌شود.

به گفته متخصص ارتوپد بیمارستان امام حسین (ع) تا پیش از این روش، بیمار مبتلا حین عمل جراحی، اندام درگیر را از دست می‌داد، اما روش آلوگرافت از قطع اندام جلوگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: برخلاف جراحی‌ پیوند اندام‌های دیگر که ممکن است با واکنش بدن همراه باشد و بافت آن را پس بزند، آلوگرافت این عوارض را ندارد و استخوان بافتی است که هیچ وقت پس زده نمی‌شود.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، میرکاظمی در پایان عنوان کرد: برای کودکان ۸ تا ۱۴ سال مبتلا به سارکوم استخوانی از روش آلوگرفت استفاده می‌شود و اگر بیمار از تومور و سرطان نجات پیدا کند و اندام حفظ شده باشد، می‌توان از پروتزهای تومورال که نسل بعد جراحی‌های حفظ اندام محسوب می‌شود، استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha